Problema Binelui Public si a Natiunii de Stat

Extras din referat Cum descarc?

Etimologic, termenul ,,etica" vine din limba greaca unde ethos insemna: caracter, mod habitual de viata. De-a lungul timpului termenul ,,etica" a impartit gloria sau oprobiul cu un alt termen desemnand, in principiu, acelasi lucru: cel de ,,morala". Acesta isi are originea in limba latina, unde mos, mores insemna: obicei , datina,obisnuinta.
Sintagma ,,etica politica" este asociaza la doi termeni de referinta in aria stiintelor socio-umane cu o mare frecventa atat in limbajul curent cat si in cel savant: cel de etica si cel de politica. Pentru ambii termeni, pot fi identificate, in istoria gandirii filozofice si etico-politice, numeroase acceptiuni.
Acesti doi termeni au fost utilizati pentru o lung perioada ca termeni echivalenti si aceasta atitudine persista si astazi. 
Cu toate acestea, numerosi cercetatori au tinut sa puna ordine in acest domeniu, astfel incat, sprijinindu-se pe experienta utilizarii efective, in timp, a celor doi termeni, acestia le-au delimitat acceptiunile, desemnand prin morala fenomenul moral, viata morala reala (raporturile morale, intelese ca raporturi libere, comportamentele morale, actiunile morale etc, intr-un cuvant practica morala), in vreme ce termenului de etica i s-a rezervat acceptiunea de teorie a moralei (teorie despre morala): stiinta a moralei sau filosofie morala. Acest punct de vedere se impune insa a fi, la randul sau, explicat, nuantat.
In sens larg, etica vizeaza valorizarea unei actiuni (bine/bun, rau) in termeni de mijloace si scop si in acest sens se disting doua pozitii majore. Etica deontologica sustine ca valoarea morala a unei actiuni consta in respectarea regulii, indiferent de consecintele ei, iar etica teleologica sustine ca valoarea unei actiuni este data de scopul ei final.
Sustinatorii eticii teleologice afirma fericirea ca scop suprem al vietii, desi difera mijloacele prin care este obtinuta. Hedonismul promoveaza absenta durerii din corp si a suferintei din suflet ca mijloc de realizare a suferintei, iar eudemonismul (Platon, Aristotel) teoretizeaza cautarea rationala a fericirii.
Ambele teorii privilegiaza ideea ca valoarea mijloacelor (placerea, intelepciunea) este determinata de valoarea scopului si se centreaza pe continutul actiunii morale. Totusi, hedonismul si eudemonismul nu stabilesc cadrul necesar si universal in care continutul unei actiuni are deplina valabilitate morala.
Etica deontologica (Imm. Kant) apreciaza ca, indiferent de scop, actiunile au valoare morala doar daca sunt guvernate de principii normative a caror respectare asigura unei actiuni caracterul necesar si universal.
In replica la normativitatea principiilor morale si a demersului deductiv, etica aplicata depaseste domeniul strict teoretic si adopta un demers inductiv derivand principiile morale din analiza unor fapte concrete. Astfel, etica aplicata poate fi considerata un demers reflexiv adecvat la situatiile concrete.
O alta obiectie adusa teoriilor teleologice i deontologice o constituie universalismul lor nefondat, pentru ca nu tine cont de contextul cultural caruia ii apartin indivivizii, de codul moral presupus in infaptuirea unei actiuni.
Problema binelui public si a natiunii de stat sunt doua notiuni care sunt analizate si definite diferit in functie de analistul care o face.
In Romania, dupa revolutia din 1989, problema binelui public a inceput sa fie din ce in ce mai discutata, mai ales datorita perioadei de tranitie prin care tara noastra a trecut. 
Aceasta problema a binelui public este vazuta in moduri diferite, foarte mult contand si cunostiintele politice de baza, dar si viata sociala si politica a altor state din Europa in principal.
Sunt situatii in care politica actuala a unei tari nu mai este eficienta iar binele public si interesul colectivitatii trebuie sa actioneze pentru a lua masuri. Acest lucru presupune insa o schimbare de mentalitate a clasei politice si a celor care fac din politica o profesie.
In orice stat democratic, politicile publice sunt menite sa serveasca anumite interese sociale sau colective, sa asigure binele public. Astfel se nasc diferite intrebari precum care este interesul public prioritar, cum se pot aloca resurse in vederea satisfacerii tuturor nevoilor. Pentru a raspunde la acest tip de intrebari, trebuie avut in vedere faptul ca persoanele si grupurise diferite au opinii foarte diferite despre ce anume est prioritar pentru societatea in care traiesc, despre ceea ce inseamn binele si interesul public. Deasemenea, nevoile, interesele si prioritatile publice sunt analizate intotdeauna tinand cont de criterii precum urgenta nevoilor, amploarea sociala a acestora, efectele colaterale, iar lista poate contiua in functie de societatea in care se pun astfel de probleme.
Se spune ca binele public este locul de intalnire dintre etica si politica, lucru cu care sunt si eu de acord, deoarece pentru a intelege si a face ceva pentru nevoile societatii trebuie sa fi si un bun politician sau cunoscator de politica, dar si un om etic, care sa realizeze importanta reolvarii problemelor comunitatii pentru a asigura bunul mers al binelui public demunit si bine comun.


Fisiere in arhiva (1):

  • Problema Binelui Public si a Natiunii de Stat.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!