Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Drept
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 23 în total
Cuvinte : 5180
Mărime: 26.81KB (arhivat)
Publicat de: Zaharia Timofte
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Administraţia publică reprezintă acţiunea neîntreruptă care are drept scop asigurarea condiţiilor pentru desfăşurarea ritmică a vieţii statului, constituie un proces continuu, este supusă regulilor actualizării funcţiilor, ca o garanţie a adaptării la condiţiile permanent dinamice oferite de mediul social.

Serviciul public reprezintă acea activitate desfăşurată sau autorizată de un organ public, prin care se realizează nevoi sociale de interes public. Serviciul public a furnizat statului o nouă legitimitate, amplificând prerogativele administrative ale acestuia, făcând din acesta un mijloc de exercitare a unei „misiuni de interes general”

Serviciul public corespunde unei activităţi asumate de administraţie, prin intermediul persoanelor morale publice, sau, în anumite cazuri, prin persoane morale private, acţionând sub autoritatea sa, pentru a urmări anumite finalităţi de interes general. A crea un serviciu public înseamnă a afirma că interesul general ar fi periclitat în cazul nesatisfacerii cerinţei sociale respective şi că intervenţia unei persoane publice este indispensabilă pentru satisfacerea acelei cerinţe – satisfacerea interesului general este scopul exclusiv al serviciului public.

Serviciul public satisface cerinţele a căror nerentabilitate este incompatibilă cu scopul întreprinderii private. Persoana juridică publică poate acoperi finanţarea serviciului public prin taxe sau impozite, aceasta făcând posibilă gratuitatea pentru unele servicii publice. Chiar dacă se cere o contribuţie financiară din partea beneficiarului serviciului public, ea poate fi inferioară costului prestaţiei.

Consacrarea principiului autonomiei locale şi a deconcentrării serviciilor publice în fruntea prevederilor constituţionale care definesc administraţia publică locală este imperios necesară pentru înlăturarea rămăşiţelor centralismului excesiv care caracterizase în trecut viaţa noastră politică şi de stat. S-a considerat, de aceea, necesar ca să fie recunoscut în mod direct principiul autonomiei locale, implicând largi prerogative ale organelor locale, ca şi principiul descentralizării serviciilor publice, vizând o mai bună funcţionare a acestora pe plan local, prin aprobarea lor de către populaţie şi supunerea lor controlului autorităţilor locale.

Reglementarea acestor principii la Capitolul III, Secţiunea a 2 – a din legea fundamentală, consacrată administraţiei publice locale, ne-ar putea conduce la concluzia că importanţa acestora nu depăşeşte sfera executivului, mai precis a unui singur domeniu al acestuia: administraţia publică.

Ideea de autonomie locală atrage după sine descentralizarea administrativă, autonomia fiind un drept, iar descentralizarea un sistem care implica autonomia.

Centralizarea absolută nu este posibilă, iar dacă ar fi posibilă, ea s-ar dovedi extrem de periculoasă. O administraţie tentaculară este inevitabil rupta de realităţi şi ineficientă.

Statul unitar nu este incompatibil cu descentralizarea, adică cu recunoaşterea autonomiei şi copetenţei de decizie, în anumite limite, organelor constituite în subdiviziunile teritoriale ale statului. Dar descentralizarea, ca element esenţial al autonomiei locale, nu poate fi concepută, cel puţin în statele unitare, fără existenţa unui control din partea statului, denumit, tradiţional, control de tutelă.

Prin mecanismul descentralizării şi al delegării autorităţii, comanda şi reglarea se fac la niveluri subordonate care, la rândul lor, sunt susceptibile de a fi subdivizate şi ierarhizate.

Conceptul de autonomie locală a fost consacrat la nivel european prin Carta Europeană a Autonomiei Locale, adoptată la Strasbourg, la data de 15 octombrie 1985. În opinia Consiliului Europei, exprimată în preambulul cartei, întărirea autonomiei locale presupune existenţa unor colectivităţi locale, dotate cu organe de decizie, constituite în mod democratic şi benefiicind de o largă independenţă atât în ceea ce priveşte competenţele, cât şi în ceea ce priveşte modalităţile de exercitare a acestora şi mijloacele necesare pentru îndeplinirea lor.

Preview document

Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 1
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 2
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 3
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 4
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 5
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 6
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 7
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 8
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 9
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 10
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 11
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 12
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 13
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 14
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 15
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 16
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 17
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 18
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 19
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 20
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 21
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 22
Principiul Autonomiei Locale și Serviciile Publice - Pagina 23

Conținut arhivă zip

  • Principiul Autonomiei Locale si Serviciile Publice.doc

Alții au mai descărcat și

Autonomia Locală - Principiu pe Care se Întemeiază Organizarea Administrației Publice Locale în România

INTRODUCERE Integrarea europeană a României presupune un proces complex de compatibilizare a normelor, structurii şi practicilor administrative cu...

Consiliul Local

INTRODUCERE Potrivit art. 3, alin. 3 din Constituţia României, în cadrul statului nostru au fost create următoarele unităţi...

Critica Descentralizării în România

Descentralizarea în administraţia publică este un regim juridic în care rezolvarea problemelor locale nu se mai face de funcţionari numiţi de la...

Convenția de Arbitraj

2. Conditiile de fond Conditiile de fond sunt cele obisnuite oricarei conventii: consimtamânt, capacitate, obiect, cauza (art.948. C. civ. )....

Creditul ipotecar pentru investiții imobiliare

Creditul Reprezinta operatiunea prin care se iau in stapanire imediata resurse (de regula, sub forma de capital) in schimbul unei promisiuni de...

Contract de Societate

SOCIETATEA COOPERATIVA MESTESUGAREASCA “VIITORUL” FAGARAS I. PARTILE CONTRACTANTE (MEMBRII COOPERATORI) Art.1. Persoanele fizice...

Te-ar putea interesa și

Organizarea și funcționarea administrației publice din România

Apariţia si existenţa unităţilor administrative locale a precedat organizarea administrativă generală, pentru că istoric vorbind comuna a apărut...

Administrația Publică Locală în România

CAPITOLUL 1. CONSIDERAŢII GENERALE PRIVIND ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ ŞI ROLUL ACESTEIA ÎN SISTEMUL SOCIAL 1.1.Generalităţi privind administraţia...

Principiile Administrației Publice

INTRODUCERE Prezenta lucrare are la bază modul în care funcţionează, este organizată administraţia publică locală şi principiile pe care se...

Uniunea Europeană - administrație

INTRODUCERE Ideea de Europă unită, de unitate europeană, este de dată relativ recentă, cu toate că termenul „ Europa”, privit ca un concept...

Administrația publică locală în România post-decembristă

CAPITOLUL I. ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ LOCALĂ: PRECIZĂRI TERMINOLOGICE 1.1Noţiunea de administraţie publică locală. În orice societate, fie ea...

Caiet de practică - Primăria Comunei Puiești

Caiet de practica Primaria comunei Puiesti , perioada 13.06.2011-24.06.2011 1 Organizare, funcţionare şi reglementare privind autorităţile...

Principiul descentralizării, autonomiei locale și deconcentrării serviciilor publice

Introducere Statul reprezintă o colectivitate umană, stabilită într-un anumit teritoriu determinat, asupra căreia se exercită în mod exclusiv o...

Aplicarea Principiilor Autonomiei Locale și Descentralizării Administrației în Serviciul Public de Transport în Comun al Municipiului Craiova

1.Serviciul public Literatura din perioada interbelică fundamenta notiunea de serviciu public pornind de la nevoile sociale pe care le satisfăcea...

Ai nevoie de altceva?