Orice stat , fiind o putere publica , organizata pe un teritoriu delimtat si recunoscut de celelalte state , are rolul nu numai de a repreznta poporul de pe acest teritoriu , ci si de a-i rezolva interesle atat de diferite de la o persoana la alta sau de la un grup de indivizi la altul Pentru a-si indeplini acest rol statul i-si inparte teritoriul si populatia in anumite zone de interes pe baza diferitelor criterii geografice, religioase , culturale etc Aceste zone mai mici sau mai mari sunt unitatile administrativ teritoriale care de-a lungul istoriei au purtat diverse denumiri ; tinut , regiune , judet , oras , comuna etc In unitatlie sale administrativ-teritoriale , statul a creat autoritati publice care sa-l reprezinte si sa actioneze in acestea pentru realizarea intereselor sale dar si ale locuitorilor respectivi. Pentru armonizarea acestor categorii de interese , statul a creat regimuri juridice sau institutii speciale , fiecare dintre ele asigurand o rezolvare mai mult sau mai putin corespunzatoare situatiilor concrete In aceste conditii putem vorbi despre centralizare , descentralizare , deconcentrare , tutela administrativa Pentru intelegerea sistemului promovat de Constitutia Romaniei in organizarea si functionarea administratiei publice , aratam ca se cunosc doua modalitati principale de organizare administrativa , organizarea centralizata si cea descentralizata la care se adauga un sistem intermediar si secundar , respectiv organizarea desconcentrata. Administratia publica se poate defini ca acea categorie a autoritatilor de stat constituita in temeiul aceleiasi functii (forme ) fundamentale de activitate executiva , pe care o infaptuiesc si prin care se realizeaza , in mod specific , puterea publica1 1. Ioan Santai , op.cit. , pag.11 Centralizarea in administratia publica inseamna subordonarea ierarhica a autoritatilor locale fata de cele centrale si numirea functionarilor publici din conducerea autoritatilor locale de catre cele centrale , iar in plan functional omiterea actului de decizie de catre autoritatile centrale si executarea lui de catre cele locale. In cadrul centralizarii , statul isi asuma singur sarcina administrarii dispunand de o structura organizatorica ce promoveaza cu prioritate interesul general In regimul organizarii si functionarii centralizate a administratiei publice , sistemul prezinta dezavantaje , astfel ; interesele locale nu isi pot gasi o rezolvare optima deoarece autoritatile centrale nu pot cunoaste in specificitatea lor aceste interese care difera de la o localitate la alta , de la zona la alta Intr-un regim administrativ centralizat , bazat pe numirea functionarilor publici de catre centru cetatenii nu mai pot participa la administrarea treburilor lor fiind lipsiti de initiativa
- Prof. Univ. Dr. Ioan Santai - ,, Drept Administrativ si Stiintele Adminstratiei" -vol I. editura Risoprint Cluj-Napoca 2004 - Constitutia Romaniei - Legea nr. 215 din 2001 - Legea nr. 339 din 2004
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.