Principiile descentralizarii, autonomiei locale si deconcentrarii serviciilor publice

Extras din referat Cum descarc?

Principiile descentralizarii, autonomiei locale si deconcentrarii serviciilor publice
1. Administratia publica Definim administratia publica ca fiind ansamblul activitatilor desfasurate de catre autoritatile administratiei publice centrale, locale, precum si de catre alte structuri prevazute de lege care, in regim de putere publica, organizeaza si executa in concret legile, in vederea satisfacerii interesului public. 
Activitatea administratiei publice se poate devfini prin 3 tipuri de activitati: activitati cu caracter de dispozitie, activitati de asigurare a bunei functionari a serviciilor publice, activitati cu caracter de prestatie. 
Administratia publica indeplineste are 3 functii principale de functionare (pe langa altele secundare): de executie, de informare, de pregatire si de prevedere
Una din ramurile dreptului public, este dreptul administrativ, o ramura a dreptului relativ noua, innascuta dupa secolul XVIII-lea in Statele unite. In tara noastra considerandu-se a lua nastere la inceputul secolului XIX-lea, fiind mentionat in Regulamantele Organice ale tarilor romane de atunci, definind o diversitate de domenii, de la economie la sanatate si de la armata la invatamant; 
Centralizare poate fi fie sub forma concentrarii puterii centrale sau in unele cazuri deconcentrarii aceleeasi puteri. Deconcentrarea definindu-se ca transferul unor puteri si atributii de la puterea centrala la puterea teritoriala 
2. Principiul deconcentraririi
Definitia legala a deconcentrarii ne este oferita de art. 2 lit. j) din Legea-cadru nr. 195/2006 a descentralizarii "redistribuirea de competente administrative si financiare de catre ministere si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale catre propriile structuri de specialitate din teritoriu". 
Justificarea deconcentrarii o regasim, de exemplu in Franta, in expunerea de motive a decretelor din 1964: ,,Pentru a face fata la nevoi crescande, statul se vede obligat sa intervina in cele mai diverse forme in viata tarii [...] in fata acestor fenomene si in fata acestei politici, adaptarea structurilor administrative se impune [...] aceasta restructurare va facilita deconcentrarea, care va avea ca avantaje apropierea administratiei de administrati si accelerarea deciziilor".
Principiul deconcentrarii cunscute in sistemul juridic roman o dubla definire: constitutionala si legala. Valoarea constitutionala in ce priveste principiului deconcentrarii este definita in cuprinsul dispozitiilor art. 120 alin. (1) din actul fundamental din 1991: "Administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiile descentralizarii, autonomiei locale si deconcentrarii serviciilor publice". Analog, acest principiu se gaseste definit si in art. 2 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale ca unul dintre principiile fundamentale in baza caruia se organizeaza si functioneaza administratia publica locala: "Administratia publica in unitatile administrativ-teritoriale se organizeaza si functioneaza in temeiul principiilor descentralizarii, autonomiei locale, deconcentrarii serviciilor publice [ ]". Cu alte cuvinte principiul deconcentrarii, este definit, ca principiu fundamental de organizare si functionare a administratiei publice locale, si priveste raporturile dintre puterea centrala si diferitele structuri repartizate ale acesteia in teritoriu. Deconcentrarea reprezinta in principal o forma a centralizarii, o modalitate concreta de ameliorare a consecintelor negative rezultate din procesul de centralizare pura. Astfel, fundamentele deconcentrarii se regasesc in carentele sistemului centralizat si in necesitatea de a corecta intr-o anumita masura aceste carente. Prin deconcentrare sunt atribuite competente reprezentantilor puterii centrale in teritori, pe de o parte prefectul ca unic reprezentanta al statului (definit in Constitutia Romaniei in Art. 123 (2): ,,Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local si conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale"), si pe de alta parte autoritatii locala ca beneficiar o autoritate in primul rand executanta, ce nu poate sa dicteze reguli juridice aplicabile la nivel local decat in cadrul strict al competentelor pe care le detine prin lege (lucru definit in Constituie in Art. 120 (1): ,,Administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiile descentralizarii, autonomiei locale si deconcentrarii serviciilor publice").


Fisiere in arhiva (1):

  • Principiile descentralizarii, autonomiei locale si deconcentrarii serviciilor publice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!