Primarul

Extras din referat Cum descarc?

Primarul este autoritatea executiva a administratiei publice locale care indeplineste in acelasi timp si rolul de reprezentant al statului in relatiile cu persoane fizice si juridice din tara si din strainatate, precum si in justitie, in unitatea administrative teritoriala in care a fost ales.
Institutia primarului a fost introdusa in sistemul administratiei romane, in comunele rurale si urbane, prin Legea din 31 martie 1864, ca organ executiv, alaturat celui deliberativ, care era consiliul comunal. Primarul era numit de Domn, dintre primii trei consilieri care obtineau majoritatea sufragiilor in alegeri, indeplinind o dubla calitate: de sef al administratiei locale si de reprezentant al Guvernului in comuna. Primarul supraveghea executarea legilor si a regulamentelor generale, avand dreptul sa emita ordonante si regulamente de politie.
Aceasta institutie a evoluat, rolul ei crescut mai ales prin dispozitiile Legii de unificare administrativa din anul 1925. Primarul avea atributii in ceea ce priveste publicarea si executarea legilor si regulamentelor, in executarea deciziilor consiliului si ale delegatiei permanente. Ca sef al politiei comunale, avea dreptul de a lua masuri, pentru asigurarea ordinii si sigurantei publice, salubritatii si igienei, politia spectacolelor si de igiena sociala.
In Legea administrativa din 1938 s-a prevazut ca primarul se numea de prefect, in comunele rurale si urbane, de catre rezidentul regal in comunele resedinta de judet si de catre rege in statiunile climaterice si municipii.
Prin Constitutia din 1948 si urmatoarele din prima etapa a perioadei comuniste, aceasta institutie dispare pentru a fi reintrodusa prin Legea nr. 57/1968.
Constitutia din 1991 stabileste ca primarul este o autoritate a administratiei publice locale prin care se realizeaza autonomia locala in comune si orase (art.121 alin.1).
Comunele, orasele si sectoarele municipiului Bucuresti au cate un primar, iar municipiul Bucuresti are un primar general. Primarii sectoarelor municipiului Bucuresti sunt in relatii de subordonare fata de primarul general al municipiului Bucuresti.
Primarii se aleg prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat de catre cetatenii cu drept de vot din unitatea administrativ-teritoriala in care urmeaza sa-si exercite mandatul, potrivit Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, si este declarat primar candidatul care a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate.
Daca nici unul dintre candidati nu intruneste aceasta majoritate, se organizeaza al doilea tur de scrutin, in cel mult doua saptamani, intre candidatii situati pe primele doua locuri si va fi ales candidatul care a obtinut cel mai mare numar de voturi. In situatia paritatii de voturi a cel putin doi candidati pentru functia de primar, se declara balotaj si se vor organiza. De drept, noi alegeri in termen de doua saptamani. La aceste alegeri vor participa numai candidatii care s-au aflat in situatie de balotaj.
In cazul in care unul dintre candidatii la functia de primar, intre care urmeaza sa se desfasoare turul al doilea de scrutin, decedeaza, renunta sau nu mai indeplineste conditiile cerute de lege pentru a fi ales, la turul al doilea de scrutin va participa candidatul situat pe locul urmator. Daca una dintre aceste situatii vizeaza unul dintre candidatii aflati in situatia de balotaj, nu vor mai avea loc alegeri, biroul electoral din circumscriptie declarandu-l primar pe celalalt candidat. Pe vaza rezultatului votului, biroul electoral de circumscriptie elibereaza certificatul doveditor al alegerii primarului.
Validarea alegerii primarului se face de catre judecatoria in raza caruia se afla unitatea administrativ-teritoriala, de catre un judecator desemnat de presedintele instantei. Cererea de validare se depune in termen de 3 zile de la data constatarii rezultatelor alegerilor, in conditiile legii si se judeca in sedinta publica, fara citarea partilor, de urgenta si cu precadere, in termen de 10 zile de la data depunerii, prin hotarare executorie. Hotararea este supusa cailor de atac prevazute in cadrul procedurii contencioase, instanta pronuntandu-se in termen de 10 zile de la data introducerii cererii de apel sau de recurs, dupa caz. Invaliditatea mandatului intervine in cazul in care se constata incalcarea conditiilor de eligibilitate sau daca alegerea s-a facut prin frauda electorala, constatata in conditiile legii.
Rezultatul validarii sau invalidarii primarului se aduce la cunostinta prefectului si se prezinta in sedinta de constituire a consiliului local sau, dupa caz, intr-o sedinta extraordinara, de catre un judecator desemnat de presedintele judecatoriei. In caz de invalidare a alegerii primarului, Guvernul, la propunerea prefectului, va stabili data alegerilor. Acestea se organizeaza in termen de 90 de zile de la data invalidarii sau, de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti.
Primarul depune in fata consiliului local urmatorul juramant in limba romana: "Jur sa respect Constitutia si legile tarii si sa fac, cu buna-credinta, tot ceea ce sta in puterile si priceperea mea pentru binele locuitorilor comunei, orasului, municipiului....Asa sa-mi ajute Dumnezeu!". Primarul care refuza sa depuna juramantul este considerat demisionat de drept.
Semnul distinctiv al primarului este esarfa in culorile drapelului national la Romaniei. Esarfa este purtata, in mod obligatoriu, la solemnitati, receptii, ceremonii publice si la celebrarea casatoriilor.
Functia de primar este incompatibila cu:
- functia de consilier local sau de consilier judetean
- functia de prefect sau subprefect
- calitatea de functionar public sau angajat cu contract individual de munca, indiferent de durata acestuia


Fisiere in arhiva (1):

  • Primarul.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!