Politici de Concurenta

Cuprins referat Cum descarc?

1. Notiuni introductive
2. Subiecte si obiectul de reglementare
3. Politici anticoncurentiale
3.1. Acordurile de restrictionare orizontala a concurentei
3.2. Acordurile de restrictionare verticala a distributiei
3.3. Abuzul de pozitie dominanta
3.4. Fuzionarile
4. Politica anti-monopolista
4.1. Interzicerea abuzului anti-monopol
4.2. Controlul concentrarilor
5. Interventii publice care pot deforma concurenta
5.1. Ajutoarele de stat
5.2. Interprinderile publice
6. Concluzii


Extras din referat Cum descarc?

1. Notiuni introductive
In sens general, prin concurenta se intelege o confruntare intre tendinte adverse, care converg spre acelasi scop.
In termeni comerciali, aceasta este o forma de rivalitate intre afaceri in incercarea de a atrage clienti prin intermediul oferirii conditiilor, preturilor, calitatii etc. mai avantajoase. aaL1. INFLUENTA DURATEI PROCESULUI DE INMUIERE ASUPRA UNOR PROPRIETATI GEOMETRICE ALE BOABELOR DE FASOLE Crearea unei piete interne unice in cadrul UE a determinat necesitatea asigurarii conditiilor propice unei concurente "functionale" la nivel comunitar, "un sistem care sa asigure o concurenta nedistorsionata pe piata interna.
Din punct de vedere al dreptului comercial, concurenta poate fi: loiala, neloiala.
- concurenta loiala se caracterizeaza prin folosirea nedescriminatorie a instrumentelor competitiei, in conditiile accesului liber pe piata si a deplinei posibilitati de cunoastere a mijloacelor de reglementare a relatiilor de vanzare cumparare;
- concurenta neloiala consta in folosirea unor mijloace incorecte precum acordurile unor stimulente ale agentilor economici, in utilizarea mijloacelor extraeconomice de patrundere si mentinere pe o piata avand ca scop acapararea pietei si consolidarea unei pozitii net avantajoase; 
Termenul de politica in domeniul concurentei s-a referit multa vreme la un cadru legislativ si instituitional si la actiuni ale autoritatilor publice nationale sau comunitare menite sa elimine sau sa descurajeze practicile comerciale restrictive de genul cartelurilor, monopolurilor sau altor tipuri de bariere din calea liberului acces la piata care, conform termenilor din tratate, au menirea de a preveni restrangerea sau distorsionarea concurentei.
Politica in domeniul concurentei se refera la reglementarea comportamentului pe piata al agentilor economici, astfel incat acestia sa desfasoare afaceri intr-o directie cat mai conforma cu prevederile tratatelor.
Factorii care au determinat interesul crescut cu privire la aceasta problema sunt: 
a) restrictiile comerciale si distorsiunile rezultate din practicile firmelor sau din barierele guvernamentale ;
b) cresterea gradului de integrare a economiei mondiala;
c) diversificarea si inmultirea reglementarilor internationale la nivel bilateral, regional si multilateral, pentru protejarea intereselor firmelor straine care opereaza pe teritoriul unei tari;
d) legea concurentei reprezinta instrumentul legal adecvat pentru combaterea practicilor anticoncurentiale ale firmelor, chiar daca acordul asupra detaliilor este inca departe de a fi realizat. 
Reglementarile comunitare privind concurenta se aplica interprinderilor private sau asociatiilor de interprinderi.
Prin interprindere intelegem orice fel de unitate economica care exercita orice activitati economice, indiferent de forma de organizare juridica, de existenta unui scop comercial sau de modalitate de finantare a acesteia.
Reglementarile privind concurenta au ca obiect acordurile, deciziile si practicile care, in mod direct sau indirect sunt apte sa limiteze libertatea comertului intre statele membre, in asa fel incat obiectivele unei piete comune intre statele membre sa fie prejudiciate. Aceste reglementari nu se aplica sectorului agricol, decat in masura in care Consiliul a adoptat masuri in acest sens, cu respectarea principiilor ce guverneaza politica agricola comuna. 
2. Subiecte si obiectul de reglementare
A. Subiecte
Subiectele destinatare ale regimului din domeniul concurentei sunt:
- intreprinderile private
- asociatiile de interprinderi;
Prin intreprindere intelegem orice fel de unitate economica care exercita activitati economice, indiferent de forma, organizare, existenta unui scop comercial sau de modalitatea de finantare a acestuia.
Beneficiarul politicii din domeniul concurentei, pe de alta parte, este cetateanul in tripla sa ipostaza:
- consumator- concurenta corecta conduce la o paleta mai larga a ofertei concomitent cu reducerea corespunzatoare a preturilor;
- participant la piata fortei de munca- concurenta libera obliga la inovatie continua atat in ceea ce priveste produsele, cat si procesele productive;
- actionar- concurenta libera conduce la eficienta sporita si deci la capitalele ridicate de piata pentru firme.
Ca beneficiar al unui autentic mediun concurential, consumatorul receptioneaza functionarea normala a pietei prin:
- preturi
- cantitate
- calitate
- diversitate
- promptitudinea cu care ii sunt puse la dispozitie bunurile si serviciile necesare
- usurinta si facilitatile de care beneficiaza pentru a-si maximiza satisfactia.
B. Obiectul reglementarilor privind concurenta
Obiectul asupra caruia reglementarile privind concurenta au incidenta consta in:
- acordurile
- deciziile
- practicile
Obiectul se refera la oricare dintre cele trei categorii enuntate anterior care sunt apte, direct sau indirect, sa limiteze libertatea comertului intre statele membre, asa fel incat obiectivele unei piete comune intre statele membre sa fie prejudiciate.
De mentionat este faptul ca reglementarile comunitare nu se aplica domeniului agricol, decat in masura in care Consiliul a adoptat masuri in acest sens, cu respectarea insa a principiilor care guverneaza politica agricola comuna. Reglementarile se aplica, in principiu si domeniului transportului, dar si domeniului minier


Fisiere in arhiva (1):

  • Politici de Concurenta.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!