Perspective Romanesti in Politica Sociala

Extras din referat Cum descarc?

Perspective romanesti in politica sociala
Impactul solutiilor de inspiratie liberal-europeana aplicate in Romania poate fi discutat fie in termenii prezentului, pornindu-se de la masurile adoptate pana acum si luandu-se in considerare consecintele inregistrate in plan politic, economic sau socio-cultural, fie intr-o imagine de perspectiva, incercandu-se prognozarea pe termen mediu si lung a efectelor unei abordari generale in spiritul liberalismului si al atingerii standardelor comunitare, inclusiv in domeniul politicilor publice.
Politica sociala in Romania post totalitara se bazeaza inca pe cateva repere ale sistemului de politici sociale din perioada comunista: 
- centralizarea si preluarea exclusiva de catre stat a functiei de protectie sociala; 
- ocuparea deplina a fortei de munca, mai degraba din ratiuni ideologice decat economice; 
- generalizarea veniturilor salariale, minimalizarea veniturilor din proprietate si eliminarea veniturilor din profit (Mihut si Lauritzen, 1999); 
- instituirea asigurarilor sociale de stat, sistem care garanta in principiu o acoperire universala si relativ generoasa fata de toate categoriile de riscuri sociale (pensii, alocatii familiale, de boala sau de maternitate), cu exceptia somajului care nu era recunoscut; 
- gratuitatea invatamantului si a asistentei medicale, pentru toate categoriile de varsta, respectiv socio-profesionale; 
- promovarea unei politici pro-nataliste, impinsa la paroxism in anii`70 si usor relaxata in anii`80, cu toate consecintele socio-demografice pe termen lung, sesizabile astazi; 
- transferul ,,mascat" al unor costuri asupra populatiei, prin aparitia si extinderea ,,platilor compensatorii" in sanatate, invatamant, administratie; 
- suprimarea treptata a asistentei sociale, din considerente evident ideologice, nerecunoasterera oficiala a saraciei si neacodarea nici unui beneficiu social decurgand dintr-o asemenea situatie; 
- expansiunea fortata a politicii locuintelor (reprezentand ,,apendicele social" al optiunii strategice de industrializare a tarii), prin investitii publice masive in sectorul constructiilor si acordarea de facilitati la cumpararea de apartamente, masura cu impact favorabil pe termen scurt dar nefavorabila pe termen lung, datorita depopularii satelor si stabilizarii in mediul urban a unei largi categorii de muncitori cu nivele slabe de calificare, dependenti in exclusivitate de unitatea industriala la care fusesera adusi; 
- discriminarea agricultorilor, meseriasilor si liber-profesionistilor (asa-zisul sector al proprietatii cooperatiste), prin neincluderea lor in sistemul asigurarilor sociale de stat, ceea ce a facut de exemplu ca in 1989 pensia unui agricultor sa nu depaseasca 18% din pensia medie a unui fost angajat al statului (Poenaru, 1998).
Acestea erau principalele caracteristici ale fostelor tari sovietice, insa Romania a pornit in decembrie 1989 cu una dintre cele mai nefavorabile situatii (desi initial s-a crezut contrariul, avand in vedere faptul inselator ca se platise datoria externa), fiind inca din acel moment plasata destul de mult in urma tarilor din zona Europei Centrale.
Primul fenomen social nou aparut in zona ex-comunista a fost somajul, despre care a inceput sa se vorbeasca oficial inca din 1990. Valorile oficiale au indicat, de exemplu, 3% in 1991, apoi o crestere continua in anii urmatori, 10,9% in 1994 si 11,6% in 1998 (Business Central Europe, The Annual 1998/99), cu perspective reduse de ameliorare pe termen scurt. Cea mai mare parte a somerilor proveneau din industria grea, aflata la inceputul unui lung declin. 
Un alt fenomen social al anilor`90 a fost subtierea segmentului activ al populatiei (,,deflatie sociala"), respectiv cresterea accelerata a numarului de pensionari si asistati social. In afara intrarilor in somaj, pensionarea timpurie, la cerere (deci inaintea limitei de varsta) a fost abuziv utilizata ca alternativa la somaj in ultimii zece ani iar efectele secundare ale acestei politici se fac simtite acum in bugetul asigurarilor sociale, numarul pensionarilor il depasise deja pe cel al salariatilor iar tendinta a continuat sa se manifeste.
Scaderea puterii de cumparare a populatiei este asociata cu degradarea nivelului de trai, adica reducerea continua si drastica a veniturilor reale ale cetatenilor in comparatie cu nivelul tot mai inalt al preturilor. In 1997, spre exemplificare, salariul mediu pe economie ajunsese sa reprezinte doar 58% din valoarea corespunzatoare momentului decembrie 1989 (Mihut si Lauritzen, 1999) iar in cazul pensiilor situatia era si mai severa.


Fisiere in arhiva (1):

  • Perspective Romanesti in Politica Sociala.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!