INTRODUCERE Parlamentul European reprezinta organul legislativ al edificiului european. Apartitia acestei institutii vitale Uniunii Europene s-a inradacinat in conceptia colectiva o data cu dorinta edificarii unei uniuni care sa inglobeze popoarele care s-au inradacinat pe batranul continent. Celebrul scriitor Victor Hugo a enuntat, la congresul de pace de la Paris din 1849, faptul ca: "va veni ziua aceea cand vom trai ca cele doua grupari imense Statele Unite ale Americii si Statele Unite ale Europei sa-si dea mana peste oceanul care ii imparte si prin aceasta isi vor schimba stapanul multe produse si va inflori comertul si industria". Scriitorul a anticipat faptul ca statele se vor reuni sub o singura cupola politica, economica si legislativa. Parlamentul European a fost infiintat in anul 1952, ca Adunare Comuna a Comunitatii Europene a Carbunelui si Otelului, iar din anul 1962 se numeste Parlamentul European. Primele alegeri directe au avut loc in 1979. Facand apel la memoria timpului observam ca prin Tratatul privind Uniunea Europeana semnat la Maastricht in 7 februarie 1992 si intrat in vigoare la 1 noiembrie 1993 a constituit un punct de cotitura in viata Parlamentului European. Prin acest tratat Parlamentul European a primit posibilitatea de a actiona in instanta celelalte institutii comunitare, in masura in care acestea ar incalca unele prerogative. Tot prin Tratatul de la Maastricht, Parlamentul european a dobandit prerogative de control, mult mai insemnate fata de executivul comunitar (Comisie), decat motiunea de cenzura de pe vremuri. Mai precis, numirea Comisiei dupa Maastricht depinde de aprobarea Parlamentului, iar durata mandatului comisarilor a crescut de la 4 la 5 ani pentru ca acesta sa corespunda cu mandatul parlamentarilor. Tratatul de la Amsterdam privind completarea Tratatulu privind UE din 17 iulie 1997 (1 mai 1999), menit sa creeze capacitatea de aderare pentru primirea statelor est-europene, desi nu a reusit o reforma institutionala, motiv pentru care la scurt timp dupa intrarea acestuia in viguare, statele membre au fost nevoite sa adopte un nou tratat de revizuire la Nisa, totusi in cazul Parlamentului a adus schimbari importante. In primul rand, a fost reformulata procedura codeciziei in sensul simplificarii acesteia, deoarece pe de o parte procedura poate fi incheiata dupa prima citire a proiectului de catre Parlamentul European, pe de alta parte, la cea de a doua citire, procedura a fost limitata in timp, si nu in ultimul rand, Consiliul a pierdut posibiliatea de a forta adoptarea propriei pozitii contrar vointei parlamentarilor. In al doilea rand, mare parte din domeniile in care se aplica procedura cooperarii au trecut in domeniul codeciziei. In al treilea rand, Parlamentul European a dobandit competente suplimentare in procedura de numire a comisiei. Astfel, numirea presedintelui Comisiei trebuie aprobata de Parlamentul European, viitorii membrii sunt audiati in mod individual de Parlament, iar consiliul comisarilor trebuie aprobat de asemenea de catre acesta. Tratatul de la Nisa a fost elaborat in decembrie 2000 la Nisa de sefii de stat si de Guvern a statelr membre CE, a fost semnat in 26 februarie 2001 si a intrat in vigoare din 1 februarie 2003. Prin acest tratat s-a incercat demolarea "deficitului democratic"existent de decenii la nivelul Parlamentului European. Astfel, s-a incercat reimpartirea locurilor de parlamentari in asa fel incat sa se realizeze o reprezentare proportionala, respectiv sa se extinda competentele legislative ale Parlamentului. O alta noutate este ca, prin adaugarea alin. (2) la art. 191 din Tratatul CE, prin procedura codeciziei s-a preconizat elaborarea unui statut al partidelor europene sau mai precis al fractiunilor constituite la nivelul Parlamentului European, care nu tin cont de nationalitate (cetatenie), ci de culoare politica, care sa permita o mai mare transparenta privind functionarea acestora. Alte modificari sunt cele referitoare la extinderea procedurii codeciziei la alte domenii cum ar fi: domeniul masurilor luate impotriva discriminarii sau domeniul cooperarii judiciare in materie civila. Ultima modificare relevanta este adusa in domeniu de tratatul de aderare incheiat cu Romania si Bulgaria, care prevede ca numarul parlamentarilor se majoreaza de la data aderarii si pana la inceputul legislaturii din 2009, Bulgaria avand 18 , iar Romania 35 de locuri de parlamentari.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).