Ordonantele de Urgenta ale Guvernului in Jurisprudenta Curtii Constitutionale

Extras din referat Cum descarc?

1. Ordonantele de urgenta ale Guvernului. Notiuni generale
Guvernul este autoritatea publica a puterii executive, care functioneaza in baza votului de incredere acordat de Parlament si care asigura realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala a administratiei publice. 
Guvernul are rolul de a asigura functionarea echilibrata si dezvoltarea sistemului national economic si social, precum si racordarea acestuia la sistemul economic mondial in conditiile promovarii intereselor nationale. Guvernul se organizeaza si functioneaza in conformitate cu prevederile constitutionale, avand la baza Programul de guvernare acceptat de Parlament. 
Guvernul adopta hotarari, care se emit pentru organizarea executarii legilor si ordonante, care se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta. 
Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice. Aceasta lege de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data pana la care se pot emite ordonante. Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora. Ordonanta de urgenta intra in vigoare numai dupa depunerea sa spre dezbatere in procedura de urgenta la Camera competenta sa fie sesizata si dupa publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei. Camerele, daca nu se afla in sesiune, se convoaca in mod obligatoriu in 5 zile de la depunere sau, dupa caz, de la trimitere. Daca in termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizata nu se pronunta asupra ordonantei, aceasta este considerata adoptata si se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea in procedura de urgenta. Ordonanta de urgenta cuprinzand norme de natura legii organice se aproba cu votul majoritatii membrilor fiecarei Camere. 
Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate publica. 
Doctrina juridica s-a confruntat de-a lungul timpului cu imposibilitatea definirii cazului execptional sau situatiei extraordinare ce constituie fundamentul existentei ordonantelor de urgenta. Cazul de necesitate permite Guvernului sa nesocoteasca functia Parlamentului de unica autoritate legiuitoare si sa emane norme inzestrate cu forta de lege, norme care, asa cum practica a demonstrat-o, pot deroga sau chiar nesocoti pana si garantiile constitutionale.
In art. 92 din Constitutie, legiuitorul vorbeste de 'cazuri exceptionale' in caz de mobilizare partiala sau totala, iar in art. 93 se spune ca instituirea starii de asediu sau de urgenta constituie masuri exceptionale. Sintagma de 'situatii extraordinare' apare, prin continut, mai putin grava in contextul constitutional, decat sintagma'cazuri exceptionale' sau 'masuri exceptionale'. 
2. Curtea Constitutionala a Romaniei
Curtea Constitutionala este unica autoritate de jurisdictie constitutionala in Romania, independenta fata de orice alta autoritate publica.
Curtea Constitutionala se compune din 9 judecatori numiti pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau innoit. Trei judecatori sunt numiti de Camera Deputatilor, trei de Senat si trei de Presedintele Romaniei, o treime din numarul judecatorilor innoindu-se din 3 in 3 ani.
La nivelul Legii fundamentale, Curtea Constitutionala este reglementata in cuprinsul celor 6 articole ale Titlului V (art.142-147), dispozitiile acestora fiind dezvoltate prin Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata in temeiul dispozitiilor art.III din Legea nr.232/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.47/1992 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.502 din 3 iunie 2004. 
In realizarea functiei sale de "garant al suprematiei Constitutiei", Curtea indeplineste urmatoarele atributii: 
a) se pronunta asupra constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea acestora, la sesizarea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre presedintii celor doua Camere, a Guvernului, a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a Avocatului Poporului, a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori, precum si, din oficiu, asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei; 
b) se pronunta asupra constitutionalitatii tratatelor sau altor acorduri internationale, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori; 
c) se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui grup parlamentar sau a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori; 
d) hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial; exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicata si direct de Avocatul Poporului; 
e) solutioneaza conflictele juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice, la cererea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre presedintii celor doua Camere, a primului-ministru sau a presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii; 
f) vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului; 
g) constata existenta imprejurarilor care justifica interimatul in exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei si comunica cele constatate Parlamentului si Guvernului; 
h) da aviz consultativ pentru propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei; 
i) vegheaza la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului si confirma rezultatele acestuia; 
j) verifica indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de catre cetateni.


Fisiere in arhiva (2):

  • Cuprins.doc
  • Ordonantele de Urgenta ale Guvernului in Jurisprudenta Curtii Constitutionale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!