Ordinea Constituțională în Republica Moldova

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Drept
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 3581
Mărime: 17.98KB (arhivat)
Publicat de: Emanuil Grigoraș
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Valentin Roata
A fost prezentat in cadrul sesiunii de comunicari 2010, la Facultatea de stiinte administrative.

Extras din referat

Cuvinte cheie: Constituţie, Parlament, Guvern.

I. Constituţia Republicii Moldova

Istoria constituţionalismului din Republica Moldova cunoaşte mai multe etape semnificative. În cadrul acestui referat pornim de la o perioadă mai aproape de zilele noastre, astfel la 16 aprilie 1978, a fost adoptată Constitutia (Legea fundamentală de bază) a R.S.S.Moldovenească, care definea Moldova ca fiind “un stat socialist suveran”.

Desi Constitutia declara că “R.S.S.Moldovenească va avea dreptul să intre în relatii cu statele străine si să incheie tratate cu ele”, un text al aceleiasi Constitutii prevedea că “Legile U.R.S.S. vor fi aplicabile pe teritoriul R.S.S. Moldovenesti”.

Modificările constitutionale din 21 noiembrie 1980 si 25 decembrie 1985 nu au adus schimbări în statutul juridic al R.S.S.Moldovenească.

Încă din 1986 s-a constituit pe teritoriul Moldovei sovietice “Miscarea democratică din Moldova”, devenită ulterior “Frontul Popular’, care a organizat la 27 august 1989 o Mare Adunare Natională. Sub presiunea maselor populare si în conditiile revigorării sentimentului national, la 31 august 1989 a fost impusă limba română ca limbă de stat si revenirea la alfabetul latin.

La 23 iunie 1991, Parlamentul de la Chisinău a adoptat Declaratia suveranitătii Republicii Moldova. După încercarea de lovitură de stat împotriva lui Mihail Gorbaciov, Republica Moldova s-a declarat independentă, la 27 august 1991, independenta sa fiind recunoscută în aceeasi zi de către România.

În 1991 au avut loc alegeri prezidentiale, la care Mircea Snegur a fost ales primul presedinte al tării, cu 98,17% din voturi. Desi Presedintele Snegur si-a exprimat dorinta organizării unui referendum pentru a determina dacă există sprijinul necesar reunificării cu România, Parlamentul a votat, la 20 ianuarie 1993, împotriva organizării unui asemenea referendum.

La 6 martie 1994 a fost organizat un plebiscit spre a se cunoaste vointa populatiei în problemele independentei sau a unei eventuale uniuni cu România, astfel, 95,4% s-au exprimat în favoarea mentinerii independentei Republicii Moldova.

Ratificarea de către Moldova a actului de apartenentă a Republicii Moldova la Comunitatea Statelor Independente a fost făcută de Parlament la 8 aprilie 1994. La 28 iulie în acelasi an, Parlamentul Moldovei a adoptat noua Constitutie a tării intrată în vigoare la 27 august 1994 si apoi modificată în anul 2000, când Moldova a devenit republică parlamentară.

Constitutia Republicii Moldova, adoptată la 28 iulie 1994, cuprinde sapte titluri, care însumează 143 articole, la care se adaugă cele opt articole cuprinse în ultimul titlu.

Preambulul Constitutiei reafirma “aspiratiile seculare ale poporului de a trăi într-o tară suverană” si “continuitatea statalitătii poporului moldovenesc”. Sunt considerate valori supreme de stat dreptul, pacea civică, democratia, demnitatea omului, drepturile si libertătile lui, libera dezvoltare a personalitătii umane, dreptatea si pluralismul politic.

1. 1. Titlul I cuprinde o serie de principii generale. Retine atentia ideea că Republica Moldova este un stat suveran si independent, unitar si indivizibil, a cărui formă de guvernământ este republica. Suveranitatea natională apartine poporului, care o exercită în mod direct si prin organele sale reprezentative. Uzurparea puterii da stat constituie cea mai gravă crimă împotriva poporului.

Un text similar celui pe care îl întâlnim în Constitutia României este art.4, care dispune că prevederile constitutionale privind drepturile si libertătile omului vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia Universală a Drepturilor Omului si cu pactele si celelalte tratate la care Moldova este parte, în caz de neconcordantă având prioritate reglementările internationale.

În cadrul principiilor generale mai sunt mentionate democratia si pluralismul politic, separarea si colaborarea puterilor, principiul suprematiei constitutiei, respectul dreptului international, principiile fundamentale privind proprietatea, unitatea poporului, ca si “neutralitatea permanentă” a Moldovei, proclamată în mod expres prin Constitutie.

Limba de stat a Republicii Moldova este “limba moldovenească, functionând pe baza grafiei latine”, statul recunoscând însă si protejând dreptul la păstrarea si dezvoltarea limbii ruse si altor limbi vorbite pe teritoriul tării.

1. 2. Titlul II cuprinde o amplă tratare a drepturilor, libertătilor si îndatoririlor fundamentale, la nivelul standardelor tărilor dezvoltate. Sunt enumerate, prin altele, accesul la justitie, prezumtia de nevinovătie, neretroactivitatea legilor, libertatea si siguranta persoanei, dreptul la apărare, la viată intimă, inviolabilitatea domiciliului, dreptul la un mediu înconjurător sănătos. s.a.

Retine atentia prevederea art.18 alin.1, potrivit căreia cetătenii Republicii Moldova nu pot fi cetăteni ai altor state decât în cazurile prevăzute de acordurile internationale la care Republica Moldova este parte.

1. 3. În cadrul Titlului III al Constitutiei este prevăzută functionarea autoritătilor publice. Adoptând sistemul parlamentar unicameral, Republica Moldova dispune în prezent de un Parlament compus din 101 deputati alesi prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat (art.61), pentru un mandat de patru ani. Structura, organizarea si functionarea Parlamentului sunt stabilite prin regulamentul acestuia.

Atributiile Parlamentului sunt similare celor pe care le au în prezent parlamentele din tările democratice. În ceea ce priveste imunitatea parlamentară, art.70 alin.3 dispune că “Deputatul nu poate fi retinut, arestat, perchezitionat, cu exceptia cazurilor de infractiune flagrantă, sau trimis în judecată fără încuviintarea Parlamentului, după ascultarea sa”, iar art.71 prevede că “Deputatul nu poate fi persecutat sau tras la răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile exprimate în exercitarea mandatului”.

În ceea ce priveste adoptarea legilor, Constitutia Republicii Moldova consacră, la fel ca si Constitutia României, diferente între legile constitutionale, legile organice si legile ordinare. Dreptul de initiativă legislativă apartine deputatilor, Presedintelui Republicii si guvernului.

Capitolul V al Constitutiei (modificat), care se referă la Presedintele Republicii Moldova, consacra initial un sistem de guvernare semi-prezidential. Șeful statului era ales prin vot universal, direct, egal, secret si liber exprimat, pentru o perioadă de patru ani.

El reprezenta statul, fiind garantul suveranitătii, independentei nationale, unitătii si integritătii teritoriale a tării. Ca si România, el putea lua parte la sedintele guvernului, prezidând în acest caz sedintele de guvern la care participa. În ceea ce priveste dizolvarea Parlamentului, remarcăm că aceasta putea fi efectuată de către Presedintele Republicii.

Preview document

Ordinea Constituțională în Republica Moldova - Pagina 1
Ordinea Constituțională în Republica Moldova - Pagina 2
Ordinea Constituțională în Republica Moldova - Pagina 3
Ordinea Constituțională în Republica Moldova - Pagina 4
Ordinea Constituțională în Republica Moldova - Pagina 5
Ordinea Constituțională în Republica Moldova - Pagina 6
Ordinea Constituțională în Republica Moldova - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Ordinea Constitutionala in Republica Moldova.doc

Alții au mai descărcat și

Apariția și dezvoltarea Constituției

Introducere Actualitatea temei investigate. Momentul apariţiei constituţiei e unul de natură controversată doctrina juridică fiind împărţită în...

Convenția de Arbitraj

2. Conditiile de fond Conditiile de fond sunt cele obisnuite oricarei conventii: consimtamânt, capacitate, obiect, cauza (art.948. C. civ. )....

Creditul ipotecar pentru investiții imobiliare

Creditul Reprezinta operatiunea prin care se iau in stapanire imediata resurse (de regula, sub forma de capital) in schimbul unei promisiuni de...

Contract de Societate

SOCIETATEA COOPERATIVA MESTESUGAREASCA “VIITORUL” FAGARAS I. PARTILE CONTRACTANTE (MEMBRII COOPERATORI) Art.1. Persoanele fizice...

Te-ar putea interesa și

Dreptul la un Mediu Sănătos în Reglementările Europene

INTRODUCERE Din cele mai vechi timpuri, omul a încercat să modeleze natura ale cărei legi aspre trebuiau respectate pentru a supravieţui. În...

Conflictul din Nagorno Karabakh și implicațiile sale geopolitice

INTRODUCERE Actualitatea şi importanţa problemei abordate. În ultimii ani se poate observa la nivel regional un interes sporit pentru ţările din...

Organizarea și funcționarea Curții Constituționale în Republica Moldova

INTRODUCERE Actualitatea temei. La momentul actual, constituţia este actul prin care se definesc condiţiile exercitării puterii politice, se...

Recunoașterea statelor în DIP

INTRODUCERE Actualitatea temei. Recunoaşterea este un act politic, generator de efecte juridice, actul de recunoaştere constituind expresia...

Instituția Președintelui Republicii Moldova

INTRODUCERE În rîndul de probleme social-economice, juridice şi politice în procesul de edificare a unei societăţi democratice o atenţie specială...

Rolul Procuraturii în Asigurarea Dreptului Fundamental la Proprietate

INTRODUCERE Actualitatea temei. Proprietatea, ca fenomen social obiectiv, este indisolubil legată de personalitatea umană. Coexistența indivizilor...

Teoria și Tactica Polițienească privind Stoparea Încălcărilor în Grup a Ordinii Publice

Introducere „ Ceea ce-i drept să fie şi puternic şi ceea ce – i puternic să fie şi drept ”. Blaise Pascal Declaraţia universală* , constituţia...

Președintele Republicii Moldova

INTRODUCERE Încă din epoca preiluministă s-a încercat a face prima clasificare a formelor de guvernămînt, după cum exprimă prof. Constantin G....

Ai nevoie de altceva?