Cap.1 Structura normei juridice 1.1.Structura logico-juridica a normei de drept administrativ 1.2.Structura tehnico-legislativa a normei de drept administrativ Cap.2 Clasificarea normelor juridice de drept administrativ Cap 3 Actiunea normei juridice de drept administrative
Cap 1 Structura normei juridice de drept administrativ Norma juridica alcatuieste elemental principal al dreptului administrative,ea fiind mesajul legiuitorului pentru membrii statului. Acest mesaj pentru a devein regula cu forta juridica trebuie sa indeplineasca anumite conditii de organizare logica interna si de prezentare externa. Ca atare,norma de drept administrative este structurata intr-o dubla perspectiva: o Perspectiva data de logica normei-structura logico-juridica o Perspective oferita de constructia,de forma de prezentare externa-structura tehnico-legislativa. Incercanand o particulariyare a normei de drept administrative,observam ca in general,structura logico-juridica a acestor norme cuprinde cele trei elemente ale normei juridice. 1.1.Structura logico-juridica a normei de drept administrativ Structura logica este data de continutul normei fiind considerata cea mai stabila parte a sa. Incercand o particularizare a normei de drept administrative,observam ca,in general,structura logico-juridica a sa cuprinde cele trei elemente:ipoteza,dispozitie si sanctiune. Ipoteza descrie imprejurarile ,conditiile in care intra in actiune dispozitia sau sanctiunea normei.Ea poate sa cuprinda definitii si principii,calitatea subiectului,obiectul de activitate al subiectului precum si alte conditii necesar a fi stiune in momentul aplicarii dispozitiei. Avand in vedere accentul pus in ultimul timp pe puterea discretionara a administratiei publice ,legiuitorul a considerat necesar ca acest prim element sa fie din ce in ce mai exact prin precizari de amanunt,astfel s-a ajuns in situatia unei ipoteze dezvoltate. Dispozitia constituie partea activa,elementul rational ,miezul normei de drept administrativ,ea este in general,categorica,imerativa,deoarece raporturile sociale ce fac obiectul reglementarii dreptului administrativ se desfasoara in procesul de exercitare a puterii publice. Dispozisia normei juridice poate sa ordone,sa impuna o anumita prestatie,o anumita conduita pentru subiectele de drept la care se refera.Acest tip de dispozotie cu caracteer onerativ(imperativ) este una din cele mai intalnite in practica legislativa,astfel reglementarile de drept administrativ in marea lor parte cuprind obligatii pentru autoritatile administratiei publice(obligatia de a face). De asemenea,dispozitia normei de drept administrativ poate sa prevada obligatia de a nu face (de abtinere)de la savarsirea unei fapte,in acest caz suntem in prezenta unei dispozitii de tip prohibitiv.Precizam in acest sens normele de drept administrativ cu caracter contraventional care consacra forme de constrangere administrativa,acestea fiind cel mai des intalnite. Dispozitia normei de drept administrativ are uneori si caracter permisiv,reglementand posibilitatea subiectului de a actiona sau nu,lasand astfel la latitudinea sa exercitarea sau neexercitarea unei anumite actiuni. In cadrul normelor juridice de drept administrativ categoriile de dispozitii enumerate mai sus se pot succede in orice ordine,ordinea de mai sus nefiind privita ca o ordine stricta,de asemenea normele pot cuprinde si doar singura cetegorie dintre acestea. Sanctiunea este al treilea element al normei de drept administrativ si prevede consecintele juridice nefavorabile care decurg in cazul nerespectarii dispozitiei sau ipotezei sau masurile de cointeresare a subiectului in vederea promovarii conduitei dorite. Norma juridica este o ,,porunca"a statului asupra membrilor societatii,care din momentul intrarii in vigoare,in mod nemijlocit si neconditionat orice abatere de la prevederile sale presupune o nesocotire a sa ,a ordinii juridice si implica interventia fortei de constrangere a statului.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).