Definitie Norma juridica reprezinta o regula sociala de conduit. Norma de drept administrativ este o regula juridica ce reglementeaza relatiile sociale care fac obiectul Dreptului administrativ, ca ramura de drept. Aceste relatii apar in procesul de executare a legii, de catre organele administratiei de stat, in care acestea se manifesta ca autoritati publice, in realizarea puterii de stat. Structura interna sau logico-juridica a normelor juridice Ca orice norma juridica si in cazul normelor de drept administrativ vom regasi cele trei elemente structurale consacrate: ipoteza, dispozitia si sanctiunea. Ipoteza normei de drept administrativ Potrivit teoriei generale a dreptului, ipoteza este acea parte a normei juridice care stabileste imprejurarile, conditiile in care se va aplica norma juridica. Ea trebuie sa raspunda la intrebarea ,,in ce imprejurari?" si ,,cui?" i se va aplica norma juridica. In ipoteza sunt incluse si definitii, principii, scopul activitatii unui organ, intelesul unor termeni etc. Mai ales la Ordonante gasim in continutul ipotezei o serie de aspecte lamuritoare: definitii, explicarea intelesului unor termeni etc. Asa cum s-a aratat in doctrina de data recenta, necesitatea unui asemenea mod de redactare a ipotezei normei de drept administrativ decurge din insusi obiectul administratiei publice, implicit al dreptului administrativ, anume transpunerea in practica, in cele mai variate situatii concrete, a valorilor politice ce au imbracat haina juridica a legii, respectiv prestarea, in limitele legii a serviciilor publice, astfel incat sa se poata realiza, intr-o unitate dialectica, atat interesele generale ale statului si societatii, cat si interesele personale ale ,,cetatenilor, precum si cele ale unitatilor administrativ-teritoriale". Ca in majoritatea cazurilor si normele de drept administrativ pot cuprinde ipoteze elaborate, adica absolut determinate dar si ipoteze relativ determinate. Cele doua variante ale ipotezei credem ca se gasesc in stransa legatura cu puterea de decizie pe care o au autoritatile si institutiile administrative intr-un context sau altul, sau mai precis, cu puterea discretionara de care poate uza la un moment dat: astfel cand ipoteza este absolut determinata organul administrativ va trebui sa se limiteze la situatiile strict determinate de ipoteza, iar atunci cand ipoteza este relativa, acesta va putea sa aprecieze cu o mare autonomie cum va actiona, beneficiind implicit de o putere discretionara, de o apreciere larga. Regimul administrativ aplicabil in momentul de fata este unul descentralizat, de autonomie functionala sporita. In aceste conditii actele normative ce contin norme de drept administrativ si a caror aplicare (executare) revine autoritatilor publice beneficiare ale autonomiei functionale, ipoteza trebuie sa fie relativ determinata. Printr-o asemenea reglementare permisiva se da posibilitate autoritatilor administrative de a aprecia cum sa aplice legea, corespunzator competentelor care le revin si in deplina concordanta cu interesul general, cu cerintele sociale. Dispozitia normei de drept administrativ Este partea nelipsita a oricarei norme juridice, iar in cazul dreptului administrativ dispozitia normelor trebuie sa fie imperativa, fiindca oricare dintre autoritatile si institutiile administrative actioneaza in realizarea puterii publice. Cum normele de drept administrativ obliga, in general, autoritatile sa actioneze si mai putin sa se abtina de la a face ceva inseamna ca normele juridice constitutive ale ramurii dreptului administrativ sunt preponderent onerative, fara a se trage concluzia ca nu exista si norme imperative, restrictionare (prohibitive). Tot astfel, precizand ca dispozitia este in principiu imperativa nu inseamna ca nu pot sau ca nu exista si norme juridice permisive. Prin aceasta se da posibilitate atat autoritatilor administrative cat si particularilor la un drept de apreciere a unei actiuni sau alteia, altfel administratia ar deveni cu adevarat, ,,sclav al legii", supunandu-se automat. Sunt si destule norme juridice care interzic administratiei sa actioneze in anumite imprejurari. De altfel, in orice act normativ cuprinzand norme de drept administrativ pot fi intalnite norme din toate categoriile aratate mai inainte: norme imperative-onerative, imperativ-prohibitive sau norme dispozitiv-permisive. De asemenea, pot exista si dispozitii ale normelor juridice administrative absolut determinate sau relativ determinate.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).