Modelul European de Justitie Constitutionala

Extras din referat Cum descarc?

Justitia constitutionala se refera la ansamblul institutiilor, procedurilor si tehnicilor prin care este asigurata suprematia Constitutiei.
Aparitia constitutiei, ca asezamand politico-judicar fundamental al unei organizari statale, a determinat apreciera fortei sale judiciare in raport cu celelate norme ale sistemului de drept. Principiul suprematiei constitutiei dedus din insasi structura si scopul acesteia, necesita un sitem de garantii impotriva eventualelor incalcari prin legi sau prin alte acte normative. Astfel, a luat nastere controlul constitutionalitatii legilor si tot odata problema autoritatii competente a-l exercita, in concordanta cu principiile democratice. Aici s-a nascut conceptul complex de justitie constitutionala.
Justitia constitutionala a fost si este considerata o dimensiune imanenta a statului de drept, vazut mai putin ca stat si mai mult ca o miscare de rationalizare a puterii, in cadrul careia controlul de constitutionalitate ,, se valorizeaza ca principiu structural". Aceasta miscare tinde sa subordoneze functionare puterilor publice unui compus de reguli al caror respect se impune tuturor si au o forta juridica superioara celorlalte reguli din sistemul de drept.
Controlul constitutionalitatii legilor este rezultatul unei duble traditii, europene si americane, al carei componente s-au influentat reciproc. Fundamentul teoretic al acestui control este existenta unei ierarhii de norme sau existenta suprematiei constitutiei. La randul ei recunoasterea acestei ierarhii de norme este rezultatul unei lungi dezvoltari istorice a gandiri juridice. 
Controlul constitutionalitatii legilor a devenit un adevarat fenomen politico-juridic odata cu aparitia si consolidarea ca model a sistemului american de control, dar mai ales odata cu crearea in Europa a primelor Curti Constitutionale. 
Notiune de justitie constitutionala desemneaza ansammblul institutiilor, procedurilor si tehnicilor care asigura suprematia constitutiei. Hans Kelsen, definea justitia constitutionala ca fiind ,, garantia jurisdictionala a constitutiei". Pentru Charles Eisenmann justitia constitutionala insemna ,,acel fel de justitie sau mai bine de jurisdictie care poarta asupra legilor constitutionale"
Intr-o alta opinie si anume cea a lui Michel Fromont, justitia constitutionala poate fi definita din doua puncte de vedere. O prima definitie confera judecatorului constitutional calitatea de ,, judecator al puterilor publice constitutionale, in special al puterilor legislativa si executiva". A doua acceptiune a notiuni consta in a considera judecatorul constitutional ca fiind ,, judecatorul care aplica regulile constitutionale" 
Tipologia formelor de control al constitutionalitatii legilor
Controlul constitutionalitatii legilor poate fi definit ca activitatea organizata de verificarea conformitatii legilor cu Constitutia. Controlul constitutionalitatii legilor se poate clasifica utilizand mai multe criterii. 
Dupa criteriul organelor competente a exercita controlul, distingem urmatoarele forme de control: controlul exercitat de un organ politic, controlul exercitat de catre instantele judecatoresti si controlul exercitat de un organ unic, special si specializat. Intr-o alta opinie, dupa acest criteriu distingem doua forme: 
-controlul exercitat de un organ politic 
-controlul exercitat de un organ jurisdictional
Controlul exercitat de un organ politic a fost creat pornind de la ideile abatelui Sieyes, fiind concretizat pentru prima oara in Senatul conservator instituit de Constitutia franceza a anului 1799. Aceeasi functie a avut-o si Senatul din timpul celui de-al doilea Imperiu francez, inainte de a se transforma intr-o camera legislativa. In Romania, un control politic a fost exercitat de Corpul Ponderator creat prin Statutul dezvoltator al Conventiei de la Paris din 1864, precum si sub imperiul Constitutiei din 1965.
Controlul exercitat de un organ jurisdictional. Ne aflam in prezenta acestui tip de control atunci cand este garantata independenta membrilor organului de control, precum si atunci cand procedura de control cuprinde garantii clasice ale unei proceduri jurisdictionale. In cadrul acestei forme de control decizia organului de control se bucura de autoritatea lucrului judecat. Controlul poate fi difuz sau descentralizat, atunci cand este exercitat de orice instanta judecatoreasca din sitemul judiciar respectiv. Controlul este concentrat sau centralizat atunci cand este exercitat de instanta suprema sau de un organ unic, special si specializat.
Dupa criteriul momentului in care se exercita controlul, putem vorbi despre control anterior intrarii in vigoare a legii sau control posterior acestui moment.
Dupa criteriul subiectelor cu drept de sesizare a jurisdictiei constitutionale, distingem controlul la initiativa autoritatilor publice si controlul la initiativa particularilor. Intr-o alta opinie, se disting trei forme de control: 
-actiunea populara, 
-controlul la sesizarea unei instante ordinare
- controlul la sesizarea autoritatilor politice.
Dupa criteriul modului de control, distingem controlul pe cale de actiune si controlul pe cale de exceptie.
Dupa criteriul reglementarii, distingem controlul explicit si controlul implicit.


Fisiere in arhiva (1):

  • Modelul European de Justitie Constitutionala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!