Masurile cu Efect Echivalent si Restrictiile Cantitative

Extras din referat Cum descarc?

Restrictiile cantitative si masurile cu efect echivalent 
Restrictiile cantitative reprezinta masurile care implica o restrangere totala sau partiala a importurilor, a exporturilor sau a tranzitului de bunuri prin masuri ce constau in limitarile dupa cantitate sau valoare, fiind instituite cote asupra cantitatilor de marfuri care pot fi importate. 
Masurile cu efect echivalent nu au fost definite prin dispozitiile Tratatului Fundamental al Uniunii Europene , ci au constituit obiectul de reglementare al Directivei 70/50/CEE care interzicea in cuprinsul art 2 : masurile, altele decat cele aplicabile in mod egal produselor nationale si produselor importate, care impiedica importurile care ar fi putut avea loc in absenta lor, inclusiv cele care fac importurile mai dificile sau oneroase fata de desfacerea productiei nationale", fiind avute in vedere ,,in special masurile care supun importul sau desfacerea produselor importate, in orice stadiu de comercializare, unei conditii - alta decat o formalitate - cerute numai pentru produse importate sau unei conditii diferite si mai greu de indeplinit decat cea ceruta pentru produsele nationale" precum si ,,masurile care favorizeaza produsele nationale sau le acorda acestora o preferinta" 
Iar in art 3 Directiva prevede ca masurile care reglementeaza comercializarea produselor, in special masurile privind forma, dimensiunea, greutatea, compozitia, prezentarea, identificarea, ambalarea care se aplica in mod egal produselor nationale si produselor importate, ale caror efecte restrictive asupra liberei circulatii a marfurilor depasesc cadrul efectelor proprii normelor comerciale".
Pe langa definitia cuprinsa in Directiva 70/50/CEE, masurile cu efect echivalent au fost enuntate jurisprudential in hotararea pronuntata in cauza Dassonville.
Starea de fapt si reglementarile nationale aplicabile. Potrivit Legii belgiene din 18 aprilie 1927 sunt considerate denumiri de origine cele care au fost notificate guvernului belgian de catre guvernele interesate ca fiind astfel adoptate in mod oficial si definitiv. Dispozitiile art. 1 din Decretul regal nr. 57 din 2 decembrie 1934 interziceau, sub sanctiunea unei pedepse penale, importul distilatelor purtand o denumire de origine (adoptata in mod legal de guvernul belgian) daca aceste marfuri nu erau insotite de un document oficial care sa ateste dreptul de a utiliza denumirea respectiva. Denumirea de origine ,,Scotch whisky" a fost adoptata in conditiile legii de guvernul belgian.
In 1970, comerciantul Gustave Dassonville, stabilit in Franta si fiul sau Benoit Dassonville care administra in Belgia o sucursala a societatii tatalui sau, au importat in aceasta tara Scotch whisky marca Johnnie Walker si Vat 69 achizitionat de Dassonville senior de la importatorii-distribuitori francezi ai acelor marci. In vederea comercializarii produselor in Belgia, produsele au fost etichetate indicandu-se o mentiune manuscrisa a numarului si datei permisului de circulatie francez din registrul permiselor de libera trecere. Potrivit legii franceze, acest permis de circulatie este documentul oficial care trebuie sa insoteasca un produs ce poarta o denumire de origine; practic, Franta nu impune un certificat de origine pentru Scotch whisky. Desi produsele au fost importate in Belgia in temeiul documentelor franceze cerute si vamuite ca marfuri comunitare, autoritatile belgiene au apreciat ca cei doi Dassonville au incalcat legea 
belgiana (art. 1 si 4 din decretul mai sus mentionat) nefiind in posesia unui certificat de origine eliberat de autoritatile britanice. 
In procedura declansata de statul belgian pentru tragerea la raspundere penala, societatile pe actiuni Fourcroy si Breuval din Bruxelles s-au constituit parte civila, solicitand repararea prejudiciului pe care l-ar fi suferit datorita importului ilegal. Cele doua societati sunt importatori-distribuitori exclusivi de whisky in Belgia, unul pentru marca Vat 69, celalalt pentru marca Johnnie Walker; ele sustin ca sunt indreptatite sa se opuna importurilor efectuate in conditii ilegale de terti in Belgia privind marca a caror distributie este asigurata de acestia. Invinuitii aveau obligatia fie de a importa whisky direct din Regatul Unit, fie de a solicita documentele oficiale de la furnizorii francezi sau de la autoritatile britanice inainte de a introduce produs in Belgia.
Solutia. Cu prilejul solutionarii cererii adresate de instanta nationala belgiana (Tribunal de premiere instance de Bruxelles) pentru pronuntarea unei hotarari preliminare privind interpretarea articolelor interzicand restrictiile cantitative si masurile cu efect echivalent, 
Curtea a retinut urmatoarele:
,,4. Din dosar si din dezbateri reiese ca un comerciant care doreste sa importe in Belgia Scotch whisky aflat deja in libera circulatie in Franta nu poate sa isi procure un astfel de certificat decat cu mare dificultate, spre deosebire de importatorul care importa in mod direct din statul producator".
si a formulat definitia masurii cu efect echivalent in paragraful urmator:
,,5. Orice reglementare comerciala a statelor membre care poate impiedica comertul intracomunitar, in mod direct sau indirect, efectiv sau potential, trebuie considerata o masura cu efect echivalent cu cel al restrictiilor cantitative.
6. In absenta instituirii unui regim comunitar care sa garanteze consumatorilor autenticitatea denumirii de origine a unui produs, in cazul in care un stat membru ia masuri pentru a preveni practici neloiale in aceasta privinta, trebuie sa respecte totusi conditia ca aceste masuri sa fie rezonabile si ca mijloacele de proba solicitate sa nu aiba ca efect impiedicarea comertului intre statele membre si sa fie, in consecinta, accesibile tuturor resortisantilor.


Fisiere in arhiva (1):

  • Masurile cu Efect Echivalent si Restrictiile Cantitative.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!