Managementul Crizelor Organizationale

Extras din referat Cum descarc?

In societatea in care traim astazi si in care sistemele organizationale sunt din ce in ce mai complicate, crizele devin situatii aproape inevitabile. Organizatiile sunt pe zi ce trece mai complexe in ceea ce priveste scopul lor, iar aceasta epoca a "responsabilitatii industriilor" face ca situatiile de acest gen sa fie considerate intr-un sens, ,,evenimente normale" de catre manageri. Cert e ca nici o organizatie nu e scutita de aparitia unei astfel de situatii, fie ea insitutie publica sau privata.
Literatura de specialitate surprinde o multitudine de definitii ale crizei, dar majoritatea lor se axeaza pe faptul ca ele induc o stare de anormalitate acolo unde apar. Ion Chiciudean si Valeriu Tones inventariaza in cartea lor ,,Gestionarea crizelor de imagine" multitudinea domeniilor in care apare conceptul de ,,criza". Astfel ca medicina, stiintele economice, psihologia, sociologia, diplomatia, relatiile internationale sunt tot atatea stiinte care inregistreaza acest fenomen prin prisma ariilor lor de interes. In acceptiunea celor doi autori mai sus amintiti, cel mai apropiat de domeniul nostru de cercetare este conceptul sociologic, deoarece ,,defineste cel mai adecvat starea organizatiei intr-un asemenea impas." Aceasta definitie citata de cei doi autori ar fi urmatoarea: ,,o perioada in dinamica unui sistem, caracterizata prin acumularea accentuata a dificultatilor, izbucnirea conflictuala a tensiunilor, fapt ce face dificila functionarea normala, declansandu-se puternice presiuni spre schimbare." 
,,Pentru medicii din antichitate, cuvantul grecesc ,,krisis" desemna momentul in care maladia suferea o schimbare subita si, in general decisiva, in bine sau in rau. Aceasta acceptie deschisa a crizei, perceputa ca un moment de rupere a unui echilibru existent in prealabil, fara anticiparea solutionarii sale pozitive sau negative, tinde sa revina in forta contra unei conceptii mai restrictive a acestei notiuni, care ar inrudi-o cu prabusirea (dezastrul). Notiunea de criza are definitii diverse si uneori contradictorii. Unii evidentiaza gravitatea situatiei de criza, altii caracterul sau imprevizibil, subit si exceptional. 
Conceptul de criza imbraca forme variabile care subliniaza una din principalele sale caracteristici, si anume derogarea de la norma stabilita [...] criza nu afecteaza numai buna functionare a unei structuri; in caz de mediatizare puternica, este prejudiciata si imaginea sa [a structurii-n.aut.] in randurile opiniei publice." O criza este prin definitie, ,,un eveniment, sau un set de circumstante care ameninta integritatea, reputatia sau insasi existenta individului ori a organizatiei. Ea <<incearca>> sentimentul de siguranta al publicului, valorile sale. Pagubele potentiale pentru organizatie sunt considerabile." 
Michael Regester si Jude Larkin definesc criza ca fiind ,,un eveniment care aduce compania in pozitia de subiect al atentiei generale, potential nefavorabile din partea mijloacelor de comunicare nationale si internationale si a altor grupuri cum ar fi clientii, actionarii, angajatii, si familiile acestora,politicienii, sindicatele, si grupurile de presiune pentru protectia mediului care dintr-un motiv sau altul, au un interes legitim in ceea ce priveste activitatile organizatiei. Nu se mai pune problema daca va interveni o criza majora; problema este cand, cum si de ce natura va fi ea." Barry McLonglin
defineste criza ca fiind ,,un eveniment, dezvaluire, acuzatie, sau set de probleme interne si externe care ameninta integritatea, reputatia sau existenta unui individ sau a unei organizatii". 
Cert e ca reputatia unei organizatii este recunoscuta ca o resursa evaluabila si valoroasa a unei organizatii. Crizele, la fel ca si evenimentele impredictibile care pot interveni in desfasurarea activitatii unei organizatii, ameninta sa dauneze reputatiei oricarei institutii care se afla in fata lor. Allan Bonner un cunsocut specialist din S.U.A. afirma ca o "criza este in mod general definita ca un incident neasteptat si instabil care aduce o schimbare radicala si rapida. Cauzele ei par sa fie de cele mai multe ori iesite de sub controlul managerilor, aparitiile ei sunt spontane iar rezultatele capabile sa produca variatii decisive de la norma (...). Eventualele urmari pentru companie pot fi atat pozitive
cat si negative avand in vedere ca o criza constituie un punct de turnura inspre mai bine sau mai rau." In acest sens, este interesant de amintit faptul ca in limba chineza, ideograma care desemneaza criza este una dubla reprezentand in acelasi timp oportunitate si pericol. Dan Nimmo si James E. Combs amintesc de o alta definitie de dictionar a crizei: ,,o conditie de instabilitate in care o schimbare decisiva sau neasteptata devine iminenta", adaugand: ,,este ceva pe care oamenii trebuie sa o traiasca pana in momentul in care schimbarea a avut loc si stabilitatea este restaurata. Iar oamenii pot face asta daca misterul care inconjoara conditia instabilitatii este inlaturat iar cursul schimbarii inregistrat intr-un grafic." Aceasta definitie este interesanta in ceea ce priveste
managementul crizelor deoarece arata ca orice eveniment de acest gen aduce o schimbare in cadrul organizatiei, iar de membrii organizatiei depinde daca schimbarea este pozitiva sau nu. Conditia pusa in definitie subliniaza faptul ca nu se poate vorbi de o gestionare eficienta a crizei daca nu se cunosc in detaliu sursele ei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Crizelor Organizationale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!