Libera Circulatie a Persoanelor si Serviciilor

Extras din referat Cum descarc?

1. Preliminarii
Libera circulatie a lucratorilor salariati si independenti (nesalariati) este
reglementata in Tratatul C.E. distinct de libera circulatie a serviciilor. Totusi, vom
analiza impreuna cele doua libertati fundamentale care caracterizeaza piata interna
europeana, intrucat reglementarile legale care le exprima privesc, in mod nemijlocit,
persoanele fizice si juridice; libera circulatie a serviciilor nu poate sa fie pe deplin
asigurata in absenta liberei circulatii a persoanelor; principiul egalitatii de tratament
guverneaza ambele domenii si exista similitudini semnificative intre prevederile legale
aplicabile celor doua situatii.
2. Persoanele care beneficiaza de principiul liberei circulatii in temeiul
dispozitiilor legale din Tratatul C.E.E. privitoare la activitatile salariate, dreptul de
stabilire si prestarea serviciilor
Aceste persoane sunt urmatoarele:
a) Lucratorii salariati. Corespunzator prevederilor art. 39 par. 1 din Tratatul
C.E., libera circulatie a lucratorilor in interiorul Comunitatii este asigurata. Dreptul la
libera circulatie este subordonat cerintei ca persoana in cauza sa aiba cetatenia unui
stat membru si sa exercite o activitate profesionala. In absenta unei definitii comunitare
a cetateniei, fiecare tara determina in mod suveran care sunt conditiile in care acorda
cetatenia.
Notiunea de activitate profesionala sau economica este inteleasa lato sensu.
Notiunile de ,,lucrator" si de ,,activitate salariata" au semnificatie comunitara ,
intrucat, in eventualitatea in care ele ar fi interpretate in raport cu reglementarile legale
din sistemul juridic al unui stat membru determinat, prevederile Tratatului C.E. s-ar
aplica in mod diferit de la o tara din Comunitate la alta.
Dupa cum s-a aratat in practica judiciara, lucratorul salariat este o persoana care
realizeaza o activitate cu valoare economica certa in beneficiul altei persoane si sub
conducerea acesteia, in schimbul unei remuneratii.
Imprejurarea ca persoana in cauza lucreaza cu program redus sau obtine un
salariu inferior celui considerat in statul de primire ca fiind necesar pentru subzistenta,
nu prezinta relevanta, indiferent daca ea are ori nu alte venituri, cu conditia ca
activitatea desfasurata sa nu fie marginala sau accesorie.
De asemenea, motivele care au inraurit decizia unei persoane de a-si cauta un
loc de munca in alt stat membru nu au insemnatate pentru aplicarea prevederilor art. 39
din Tratatul C.E., in situatia in care persoana in cauza doreste sa exercite o activitate
reala si efectiva.
b) Lucratorii independenti. Prevederile esentiale referitoare la lucratorii
independenti sunt cuprinse la art. 43 si 49 din Tratatul C.E. Potrivit art. 43, consacrat
dreptului de stabilire, restrictiile privind libertatea de stabilire a cetatenilor unui stat
membru pe teritoriul altui stat membru sunt interzise. Aceasta interdictie se extinde, de
asemenea, asupra restrictiilor care se refera la infiintarea de agentii, sucursale sau
filiale de catre cetatenii unui stat membru stabiliti pe teritoriul altui stat membru.
Sub rezerva dispozitiilor privitoare la capitaluri, libertatea de stabilire implica
accesul la activitatile care nu sunt salariate si la exercitarea lor, precum si constituirea si
gestionarea intreprinderilor, in special, a societatilor, in conditiile prevazute pentru
proprii cetateni de legea tarii unde are loc stabilirea. Conform art. 49, referitor la servicii,
restrictiile privind libera prestare a serviciilor in cadrul Comunitatii sunt interzise in ceea
ce ii priveste pe cetatenii statelor membre stabiliti in alt stat al Comunitatii decat cel al
destinatarului prestatiei.
Dupa cum se observa, lucratorii independenti pot sa invoce fie prevederile art.
43, fie dispozitiile art. 49 din Tratatul C.E. Libertatea de stabilire presupune
implementarea durabila pe teritoriul unui stat membru, crearea unei structuri
permanente, chiar daca activitatea desfasurata necesita o anumita mobilitate (cum se
intampla, de exemplu, in cazul operatiunilor de transport).
Spre deosebire de dreptul de stabilire, prestarile de servicii au caracter
ocazional. Corespunzator art. 50 alin. 1 si 2, in sensul Tratatului C.E. sunt considerate
servicii prestatiile furnizate, in mod obisnuit, contra unei plati, in masura in care nu se
iau in considerare dispozitiile referitoare la libera circulatie a marfurilor, a capitalurilor si
a persoanelor.
Serviciile cuprind, in special, activitati cu caracter industrial, cu caracter
comercial, activitati artizanale si cele tinand de profesiile liberale.
Persoanele fizice pot sa se stabileasca in tara de primire cu titlu principal sau cu
titlu secundar.
In situatia in care o persoana fizica se stabileste cu titlu principal in alt stat
membru, ea isi incepe activitatea sa profesionala in acea tara ori isi transfera activitatea
dintr-un stat membru in altul.
Daca persoana in cauza se stabileste cu titlu secundar in tara de primire,
aceasta inseamna ca, fiind instalata intr-un stat membru, ea infiinteaza un stabiliment
dependent de primul intr-o alta tara din Comunitate.
In cazul liberei prestari a serviciilor se deplaseaza persoana care presteaza
serviciul sau beneficiarul unui anumit serviciu, dupa cum este posibil sa nu se
deplaseze nici prestatorul serviciului, nici clientul sau.
Persoanele fizice care beneficiaza de dreptul de stabilire si de prevederile legale
referitoare la libera prestare a serviciilor in cadrul Comunitatii sunt cele care au
cetatenia unui stat membru si desfasoara o activitate independenta. Consiliul poate,
insa, hotarand cu majoritate calificata, la propunerea Comisiei, potrivit art. 49 alin. 2, sa
extinda prevederile Tratatului C.E. consecrate serviciilor la prestatorii care sunt cetateni
ai unui stat tert si care sunt stabiliti in interiorul Comunitatii.
In ipoteza exercitarii dreptului de stabilire cu titlu secundar in alt stat membru sau daca
sunt invocate dispozitiile privitoare la libera prestare a serviciilor este necesar, totodata,
ca persoana in cauza sa fie deja stabilita in alta tara din Comunitate. La libera prestare
a serviciilor, aceasta cerinta determina caracterul transfrontalier al serviciilor furnizate.
Activitatea realizata de cetateanul unui stat membru este caracterizata in functie de
gradul de independenta al persoanei si de riscul economic pe care aceasta si-l asuma.
Imprejurarea ca persoana nu primeste salariu pentru munca depusa este semnificativa,
dar nu decisiva.
c) Persoanele juridice care indeplinesc cerintele inscrise in cadrul prevederilor legale comunitare. Libertatea de stabilire si libera prestare a serviciilor este recunoscuta si persoanelor juridice, potrivit dispozitiilor art. 43, 48 si 55 din Tratatul C.E.
Corespunzator art. 48, societatile constituie in conformitate cu legea unui stat
membru si avand sediul statutar, administratia centrala sau sediul principal in interiorul
Comunitatii, sunt asimilate, pentru aplicarea prevederilor referitoare la dreptul de
stabilire, persoanelor fizice care sunt cetateni ai statelor membre.
Prin societati se inteleg societatile civile si comerciale, inclusiv cooperativele, si
celelalte persoane juridice de drept public sau privat, cu exceptia celor fara scop
lucrativ.
Potrivit art. 55, reglementarile de la art. 45-48 sunt aplicabile si serviciilor.
Dupa cum reiese din articolele aratate, persoanele juridice care beneficiaza de
dreptul de stabilire si de dispozitiile privitoare la libera prestare a serviciilor trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa fie constituite in conformitate cu legislatia unui stat membru;
- sa aiba sediul statutar, administratia centrala sau sediul principal in interiorul
Comunitatii;
- sa aiba scop lucrativ.


Fisiere in arhiva (1):

  • Libera Circulatie a Persoanelor si Serviciilor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!