Libera circulație a persoanelor

Previzualizare referat:

Cuprins referat:

BIBLIOGRAFIE 3
INTRODUCERE 4
I.Reglementari privind libera circulatie a persoanelor 4
II.Politica in domeniul vizelor 8
III.Romania in procesul de adoptare a Acquis-ului in domeniul liberei circulatii a persoanelor 15
CONCLUZIE 19

Extras din referat:

Introducere

A limita capacitatea de asumare a obligatiilor ce deriva din calitatea de stat membru exclusiv la componenta normativista, de preluare a acquis-ului comunitar, fara a avea in vedere, planul concret al aplicarii normelor juridice armonizate, inseamna un proces incomplet, lipsit de efectele juridice scontate.

A adopta o reglementare juridica, dincolo de planul formal-procedural, de altfel, si el foarte important, presupune cu precadere a proiecta in realitatea obiectiva schimbari de esenta a raporturilor juridice, aplicarea normelor juridice reprezentand finalitatea oricarui demers de tip normativist.

De aceea, procesului de implementare a normelor juridice, initial, abstracte si continute in variate reglementari, trebuie sa i se acorde importanta cuvenita, accentuand astfel, masurile de pregatire, de organizare a executarii si de executare concreta a legii, obligatii care incumba, in mod firesc, administratiei publice.

A implementa inseamna a face ca lucrurile sa se produca in realitate, sa existe capacitatea de a impune si monitoriza schimbarile ce rezulta din reforma procesului, procedurilor, structurii, concretizate finalmente in beneficii cuantificabile. Dintre toate fazele procesului de schimbare, implementarea constituie cea mai dificila etapa, ea necesitand dincolo de vointa, mijloace si resurse corespunzatoare, astfel incat sa existe posibilitatea certa de atingere a obiectivelor prestabilite.

I. Reglementari privind libera circulatie a persoanelor.

Libera circulatie a persoanelor reprezinta unul din cele patru principii fundamentale ale constructiei europene (alaturi de libera circulatie a bunurilor, serviciilor si a capitalurilor). Libera circulatie a persoanelor este unul din drepturile fundamentale ale cetatenilor europeni. Dreptul la libera circulatie a persoanelor in spatiul comunitar se traduce prin eliminarea controlului la granite al cetatenilor comunitatii europene. Implementarea acestui demers a fost si este un demers cu implicatii majore.

Dreptul la libera circulatie se traduce prin dreptul fiecarui cetatean european de a calatori liber si de a rezida in oricare stat membru al Uniunii Europene. Pentru a intra pe teritoriul unui alt stat comunitar, nu trebuie indeplinita nicio cerinta/formalitate speciala.

Libera circulatie a persoanelor si eliminarea controalelor la frontierele interne constituie o parte a unui concept mult mai larg, cel de piata interna - ce nu poate fi realizata in conditiile existentei unor frontiere interne si a restrictionarii circulatiei indivizilor.

Unul dintre principiile fundamentale in cadrul Uniunii Europene il reprezinta libera circulatie a persoanelor in cadrul statelor membre. Desi Elvetia nu este un stat membru, aceasta are acorduri importante in acest sens cu Uniunea Europeana.

Cu toate acestea, dupa aderarea Romaniei la UE, multe state din comunitate au fost nemultumite de prezenta cetatenilor romani si de atitudinea acestora fata de legile statului. Interzicerea cetatenilor romani doar din acest punct de vedere ar fi reprezentat insa o grava incalcare a dreptului comunitar si astfel, niciun stat membru nu a adoptat vreo masura legislativa de interzicere a prezentei romanilor pe teritoriile sale.

Elvetia insa, nefiind stat membru, a luat in considerare aceasta masura avand in vedere opinia societatii civile care este un important pion in guvernarea acestui stat federal. Din fericire insa, elvetienii au fost chemati la vot sa raspunda intr-o situatie favorabila Romaniei si la o intrebare care ne-a avantajat. Acestia au fost chemati sa isi exprime opinia cu privire la prelungirea Acordului asupra liberei circulatii a persoanelor dintre Elvetia si UE si extinderea sa la Romania si Bulgaria.

Esenta acestei libertati consta in eliminarea discriminarilor intre cetatenii statului membru pe teritoriul caruia se afla acestia sau isi desfasoara activitatea si cetatenii celorlalte state membre ce stau sau muncesc pe teritoriul acestui stat. Aceste discriminari se pot referi la conditiile de intrare, deplasare, munca, angajare sau remuneratie. Prin asigurarea unui asemenea regim nediscriminatoriu se realizeaza libera circulatie a persoanelor in spatiul comunitar.

Acest nou statut a dus la accelerarea procesului de extindere a drepturilor la libera circulatie asupra unor noi categorii de persoane (studenti, persoane ce nu depun activitati economice, dar au resurse suficiente de trai).

Sensul conceptului de libera circulatie a persoanelor a evoluat mult de la aparitia sa, odata cu evolutia reglementarilor comunitare (ajungand de la persoana privita doar ca agent economic la notiunea de cetatean al Uniunii).Conceptul de "cetatenie europeana" a fost prima oara introdus prin Tratatul de la Maastricht (1993) prin care s-a acordat drept de libera circulatie si de libera rezidenta in interiorul Uniunii tuturor cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene. Mai mult, Tratatul a plasat in domeniul de interes comun al statelor membre si politica referitoare la azil, problematica trecerii frontierelor externe si politica referitoare la imigratie.

Tratatul de la Amsterdam a introdus prevederile legate de aceste aspecte in Tratatul de la Roma (Titlul IV - vize, azil, imigratie si alte politici legate de libera circulatie a persoanelor) si a prevazut o perioada de 5 ani pana la momentul in care se vor aplica procedurile comunitare si in aceste domenii.

Prin politica sa, Uniunea Europeana are in vedere crearea unei zone europene de libertate, securitate si justitie in care nu mai este nevoie de controlul persoanelor la frontierele interne, indiferent de nationalitate. In acelasi timp, se desfasoara un amplu proces

Bibliografie:

1.Conferinta interguvernamentala pentru aderarea la Uniune Europeana, www.infoeurolider.ro.

2.Definition of terrorism, www.undcp.org.

3.Gilles Ferrol, Dictionarul Uniunii Europene, Ed. Polirom, 2001.

4.J.M. Poland, Terrorism in Europe, understanding terrorism, groups, strategies and respose, 1988.

5.Ileana Pascal, Stefan Deaconu, Codru Vrabie, Niculae Fabian, Libera circulatie a persoanelor, Centrul de Resurse Juridice, 2002.

6.Monitorul Oficial, baza de date juridice a Ministerului Justitiei http://domino2.kappa.ro/mj/superlex.nsf.

7.Protecting human rights in the fight against terrorism, www.osce.org.

8.Spatiul Schengen, www.infotravelromania.ro.

9.www.europa.eu.int

10.www.uniuneaeuropeana.go.ro

11.www.intercultural.ro

12.www.ier.ro

13.http://www.schengen.mira.gov.ro/index03.htm

14.http://www.crj.ro/publicatii.php

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Libera circulatie a persoanelor.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
19 pagini
Imagini extrase:
19 imagini
Nr cuvinte:
6 576 cuvinte
Nr caractere:
36 396 caractere
Marime:
39.70KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Drept
Tag-uri:
state, circulatie, pasaport, granite
Predat:
Facultatea de Drept si Administratie Publica , Universitatea Spiru Haret din Bucuresti
Materie:
Drept
Profesorului:
Conf.univ.dr. Nicolae Pavel
Sus!