Cuprins
- 1.Libera circulatie a persoanelor: incidente economice si juridice.3
- 2.Libera circulatie a persoanelor: de la deziderat la realitate.4
- 3. Prezentarea libertatii de stabilire si de prestare de servicii.5
- 4. Drepturile cetatenilor europeni.7
- 5. Drepturile politice ale cetatenilor europeni.9
- 6. Alte drepturi ale cetatenilor Uniunii : dreptul de petitie in fata.10
- 7. Implicari ale exercitarii cu rea credinta a dreptului la libera circulatie.12
- 8. Bibliografie.13
Extras din referat
Libera circulatie a persoanelor: incidente economice si juridice
Astfel, cum este bine cunoscut, Uniunea Europeana are rolul de a contribui , in armonie cu economia generala a statelor membre, la stabilirea unei piete comune, privind expansiunea economica, dezvoltarea utilitatilor , cresterea nivelului de trai in tarile membre.
Institutiile Uniunii Europene, in conformitate cu propriile atributii si in interesul comun, trebuie sa vegheze la aprovizionarea regulata a pietei comune, tinand seama de necesitatile tertilor; sa asigure tuturor utilizatorilor pietei comune un acces egal la sursele de productie; sa vegheze la stabilirea celor mai joase preturi; sa vegheze la mentinerea conditiilor care sa stimuleze dezvoltarea in unitatile economice si sa promoveze o politica de exploatare rationala a resurselor naturale, evitand epuizarea lor imprudenta; sa promoveze imbunatatirea conditiilor de trai si de munca a lucratorilor; sa promoveze dezvoltarea schimburilor internationale si sa vegheze la respectarea limitelor preturilor practicate pe piata externa; sa promoveze modernizarea productiei, precum si ameliorarea calitatii produselor.
In alta ordine de idei, institutiile Uniunii Europene interzic masurile sau practicile ce stabilesc o discriminare intre producatori, intre cumparatori sau utilizatori, in special in ceea ce priveste conditiile de pret sau de livrare, sau tarifele transporturilor, ca si masurile sau practicile care impiedica libera alegere a cumparatorului de la furnizorul sau ; practicile restrictive tinzand la repartizarea sau exploatarea pietelor.
Activitatile Uniunii Europene in domeniul economic si social, financiar, investitii in domeniul concurential, salarii si plasarea fortei de munca, transporturi, politica comerciala si agricultura, converg cu necesitate spre o egalizare a politicilor economice si a legislatiei economice privind realizarea de programe de investitii prin acordarea de imprumuturi unitatilor economice ; finantarea lucrarilor ce contribuie direct la cresterea productiei, incurajarea cercetarii in domeniul tehnicii si economiei, precum si al dezvoltarii consumului in industrie, precum si securitatea muncii ; organizarea contractelor intre organismele de cercetare.
Potrivit reglementarilor, statele membre ale Uniunii Europene se angajeaza : sa limiteze orice restrictie bazata pe nationalitate si sa stabileasca o definire comuna a specialitatilor si conditiilor de calificare ; sa interzica orice discriminare in ce priveste remunerarea si conditiile de lucru intre nationali si imigranti.
Desigur, sunt multiple alte aspecte din domeniul economic , valutar, vamal, cultural, stiintific si chiar militar, insa dat fiind titlul prezentului referat, ne vom limita , in continuare , numai la libera circulatie a persoanelor.
Libera circulatie a persoanelor : de la deziderat la realitate
” Libertatea de circulatie”a fost o nazuinta a cetatenilor din Europa Centrala si de Est, integrati in sistemul socialist pana in 1990 si a ramas un obiectiv de atins pentru majoritatea tarilor slab dezvoltate.
In fapt, accesul la piata fortei de munca dintr-un alt stat membru reprezinta esenta liberei circulatii a persoanelor si asigura mobilitatea fortei de munca in cuprinsul Comunitatii. Desigur, libera circulatie a persoanelor faciliteaza cunoasterea reciproca a persoanelor din diferite tari si chiar continente, cunoasterea culturii, religiei, obiceiurilor, traditiilor, realizarilor tehnice etc.
Trebuie precizat, ca dreptul la libera circulatie a persoanelor in sensul legislatiei Uniunii Europene urmeaza a fi inteles ca drept de deplasare si sedere in alt stat al Uniunii, fara ca pentru aceasta sa fie nevoie de permisiunea acelui stat. Evident, ’’ acest drept nu este valabil in propriul stat, ci doar in momentul trecerii frontierei intr-un alt stat al Uniunii Europene’’.
Evident, exercitarea dreptului la libera circulatie impune fiecarei persoane cerinta sa poata sa-si finanteze deplasarea si sederea prin mijloace proprii, prin munca ori prin fonduri proprii, incat sa nu fie dependent de ajutor social in tara gazda.
Ca si in dreptul intern, in anumite cazuri dreptul la libera circulatie poate fi ingradit, din ratiuni de securitate si ordine nationala, insa numai atunci cand este vorba de un pericol grav care priveste interesele fundamentale ale statului.
Libera circulatie a persoanleor, serviciilor si capitalurilor constituie un domeniu care implica abolirea oricarei discriminari intemeiata pe nationalitate intre lucratorii statelor membre, in ceea ce priveste remunerarea si conditiile de munca.In acest sens, Spatiul Schengen realizeaza conditii optime pentru dreptul de a raspunde ofertelor efective de munca, deplasarea libera in acest scop pe teritoriul statelor membre, stabilirea in unul din statele membre in scopul de a exercita aici o munca in conformitate cu dispozitiile legislative ; ramanerea pe teritoriul unui stat membru, dupa ce a ocupat un loc de munca, in conditiile reglementarilor in vigoare.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Libera Circulatie a Persoanelor.doc