Libera Circulatie a Marfurilor

Extras din referat Cum descarc?

1. Elemente generale
Regulile esentiale privind aceasta libertate sunt prevazute la art. 9-11 din Tratat, fiind dezvoltate, detaliate, in dispozitiile urmatoare - art. 12-37. Libera circulatie a marfurilor presupune realizarea unei uniuni vamale care sa priveasca toate categoriile de marfuri si sa implice interzicerea intre statele membre a taxelor vamale asupra importurilor si exporturilor ori a altor taxe avand efect echivalent, adoptarea unui tarif vamal comun in relatiile cu tarile terte si eliminarea restrictiilor cantitative sau a masurilor cu efect echivalent intre statele membre. Instituirea uniunii vamale intre statele membre permite conditii egale de concurenta intre participantii la circuitul comercial si productiv, facand posibila stimularea productiei si a varietatii sortimentale a marfurilor, impunerea pe piata a celor mai competitive produse, tinandu-se seama si de costul lor de productie, concentrarea si specializarea productiei si a intreprinderilor, ca si implantarea acestora in zonele cele mai indicate economic si productiv.
2. Uniunea vamala si barierele fiscale. Interzicerea taxelor vamale si a masurilor cu efect echivalent. Tariful vamal comun
Uniunea vamala implica, intr-un prim sens, abolirea si deci interzicerea in comertul intre statele membre de la o anumita data a taxelor vamale si a altor taxe cu efect echivalent. Ea a fost realizata odata cu expirarea perioadei de tranzitie mentionata, pentru noile tari care au devenit membre ale Comunitatilor - Spania si Portugalia - aceasta perioada fiind prevazuta pana la sfarsitul anului 1992. Interzicerea taxelor vamale are o sfera mai larga, aplicandu-se, potrivit art 9, alin 2, nu numai marfurilor care sunt originare dintr-un stat membru, ci si celor care provin dintr-o tara terta, care se vor afla in llibera circulatie intre statele membre odata intrate in circuitul comercial comunitar. Marfurile care au aceasta din urma provenienta vor avea acest regim daca formalitatile de import au fost indeplinite si orice taxe vamale sau taxe avand efect echivalent care sunt platibile au fost incasate in acel stat membru si nu au beneficiat de o reducere totala sau partiala a unor astfel de taxe.
Asa fiind, in perioada de tranzitie statele membre urmeaza, potrivit art.12, sa se abtina de la introducerea intre ele de noi taxe vamale asupra importurilor sau exporturilor ori a oricaror taxe avand efect echivalent. Aceste taxe cuprind, asa cum a decis Curtea de Justitie, ,,orice taxe pecuniare, indiferent de marimea lor si de denumirea sau modul lor de aplicare, care sunt impuse unilateral asupra marfurilor nationale sau straine pentru ca ele trec o frontiera si care nu sunt taxe vamale in sens strict"; faptul ca taxa nu este impusa pentru beneficiul statului, nu are efect discriminatoriu sau protectionist, nu duce la cresterea preturilor pentru ca este minima sau ca marfurile in cauza nu sunt in concurenta cu produsele externe, este lipsit de consecinta.
Dispozitia legala mentionata poate fi invocata si dupa expirarea perioadei de tranzitie in legatura cu orice taxa vamala posibil sa fie introdusa intrucat ea este de aplicabilitate directa si dupa aceasta data. Astfel, s-a statuat ca implementarea art.12 nu cere vreo interventie legislativa din partea statelor membre, iar faptul ca potrivit acestui articol statele membre sunt subiectul unei obligatii negative nu implica imprejurarea ca nationalii lor nu pot sa beneficieze de aceasta obligatie. De aceea, potrivit spiritului, sistemului general si formularii Tratatului, art.12 trebuie interpretat ca producand efecte directe imediate si creand drepturi individuale pe care tribunalele nationale trebuie sa le protejeze.
Art.9 si 12 care interzic intre statele membre taxele vamale asupra importurilor si exporturilor si toate taxele cu efect echivalent impiedica legislatiile nationale sa impuna contributii obligatorii asupra exporturilor de produse agricole catre alte state membre, daca aceste contributii nu sunt impuse pe seama inspectiilor, realizate in scopul indeplinirii obligatiilor conform dreptului comunitar, daca ele sunt aplicate numai la exporturile produselor in cauza si nu privesc un sistem general de taxe interne aplicate sistematic indiferent de originea tarii, de export sau de destinatie a marfurilor supuse lor si daca ele nu reprezinta compensatia pentru un beneficiu specific sau individual furnizat comerciantului intr-o suma proportionala acelui serviciu.
In practica promovata de Curte s-a evidentiat faptul ca o taxa ad valorem impusa de un stat membru asupra marfurilor importate dintr-un stat membru in virtutea intrarii lor intr-o regiune a teritoriului celui dintai stat constituie o taxa cu efect echivalent unei taxe vamale asupra importurilor si este incompatibila cu art. 9 si urmatoarele din Tratat, in pofida faptului ca ea este de asemenea impusa asupra marfurilor care intra in regiune dintr-o alta parte a aceluiasi stat membru, acest considerent nefiind modificat de faptul ca o taxa ad valorem este impusa si asupra marfurilor exportate din regiunea in cauza si ca taxa este, asadar, impusa nu in scopul de a se restrange importurile, ci de a se furniza autoritatilor administrative locale resurse financiare. De asemenea, este incompatibila cu aceleasi dispozitii legale impunerea de taxe de catre un stat membru asupra marfurilor exportate intr-un alt stat membru in virtutea faptului ca ele parasesc teritoriul celui dintai stat membru si acest considerent nu poate fi modificat de faptul ca taxa este de asemenea impusa marfurilor dintr-o regiune a unui stat membru spre alte regiuni ale aceluiasi stat constituie un obstacol la libera circulatie a marfurilor care este cel putin la fel de serios ca o taxa impusa la frontiera nationala pentru exportul de marfuri din teritoriul unui stat membru ca un intreg.
In conceptia Curtii, art.9 si 12 trebuie sa fie interpretate ca aplicandu-se unei taxe de tranzit destinata sa compenseze o intreprindere privata pentru suportarea cheltuielilor provenind din indeplinirea de catre serviciile vamale si veterinare a sarcinilor lor ca furnizori de servicii in interesul public, chiar daca ea nu a fost impusa de stat, ci se naste dintr-un acord incheiat de intreprinderea respectiva cu clientii sai. Aceste articole cer statelor membre sa suporte cheltuielile de control si de formalitati realizate in legatura cu circulatia marfurilor peste frontiere si prin urmare, interzic in comertul intracomunitar impunerea agentilor economici, indiferent daca se face in virtutea unei masuri unilaterale adoptate de autoritati sau ca rezultat al unei serii de contracte particulare, cu cheltuielile de inspectie si de formalitati administrative, singurele taxe autorizate fiind acelea care constituie o indemnizare (compensare) pentru serviciul intr-adevar facut unui agent economic in mod individual. Totusi, o taxa care se aplica tuturor vehiculelor in tranzit international a caror incarcatura este verificata in vama in limitele statiei rutiere si nu confera agentilor economici, in legatura cu indeplinirea procedurilor vamale, altele decat cele care deriva din procedura comunitara de tranzit care a fost stabilita in intereul pietei comune prin Regulamentele Nr. 542/69 si 222/77, nu intra in cadrul acelei categorii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Libera Circulatie a Marfurilor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!