Legislatia Transporturilor in UE - Retele Transeuropene

Extras din referat Cum descarc?

Principiile fundamentale ale Politicii Comune de Transport (PCT) au fost stabilite in 1957 prin Tratatul de la Roma, de infi intare a Comunitatii Economice Europene (CEE). PCT este guvernata de Capitolul IV(articolele 74-78) al Tratatului.
Tratatul defineste fondul politicii comune de transport:
- reguli comune aplicabile transportului international in Statele Membre;
- conditii pentru autorizarea transportatorilor nonrezidenti sa opereze servicii de transport pe teritoriul unui Stat Membru;
- masuri pentru imbunatatirea sigurantei in transport;
- limitarea aplicarii in totalitate a Capitolului la transportul feroviar, rutier si fl uvial;
- Consiliul poate decide, prin majoritate de voturi,daca trebuie stabilite reglementari pentru transportul maritim si aerian.
Problemele de politica in sectorul transport sunt supuse procedurii de co-decizie1, cu exceptia reglementarilor ce pot avea un efect grav asupra standardului de viata si
fortei de munca in unele zone sau asupra operatiunilor unitatilor de transport; astfel de reglementari sunt administrate prin procedura de consultare si votul in unanimitate in Consiliul European.
Pana in anul 1985, Congresul European al Ministrilor Transporturilor a ramas principala institutie ce coordona politicile de transport pan-europene. Desi Tratatul de la Roma a prevazut o Politica Comuna de Transport, foarte putine realizari au fost inregistrate pana in anul 1985, deoarece Statele Membre aveau ezitari in a ceda controlul lor asupra politicii de transport. Inexistenta unor progrese a fost atat de evidenta incat, in 1983, Parlamentul European a decis sa cheme in instanta Consiliul de Ministri,la Curtea Europeana de Justitie, pentru ,,nereusita inimplementarea unei politici comune de transport, si in particular in stabilirea cadrului unei astfel de politici cu caracter obligatoriu", dupa cum fusese stabilit in Tratat.
In luna mai 1985, Curtea s-a pronuntat, confi rmand In limba engleza "codecision procedure", prin care Parlamentul si Consiliul impart puterea legislativa. Comisia Europeana isi trimite propunerile ambelor institutii. Fiecare dintre aceste institutii le studiaza si le discuta succesiv. Daca nu se ajunge la un acord, propunerea este trimisa unui "comitet de conciliere", alcatuit dintr-un numar egal de reprezentanti ai Consiliului si Parlamentului.esecul Consiliului de a asigura libertatea serviciilor din cadrul transportului international si de a stabili conditiile in care transportatorii non-rezidenti pot opera servicii de transport pe teritoriul unui Stat Membru". La putin timp, in luna iunie 1985, Comisia Europeana a publicat Carta Alba privind fi nalizarea Pietei Interne, ce a transformat politica de transport intr-o componenta importanta a strategiei comunitare generale. In a doua jumatate a anilor '80 si la inceputul anilor '90, au fost inregistrate progrese considerabile in ceea ce priveste liberalizarea si armonizarea politicilor de transport. La sfarsitul anilor '80 au intrat in discutie si alte probleme - dezvoltare infrastructurii (Retelele Trans-Europene, Trans-European Networks, TEN) si impactul transporturilor asupra mediului.
In decembrie 1992, Comisia Europeana a publicat o Comunicare asupra Dezvoltarii Viitoare a Politicii Comune de Transport (COM(92)0494). Aceasta Comunicare a schimbat cursul politicii de transport a Uniunii Europene dinspre o abordare sectoriala (pe moduri de transport) catre o politica integrata bazata pe mobilitate durabila. Noi probleme au fost aduse in discutie: siguranta transporturilor, protectia sociala si a mediului, relatiile externe, si politicile de taxare.
In continuare, Comisia Europeana a adoptat in iulie 1995 o a doua Comunicare (COM(95)0302), privind imbunatatirea calitatii transporturilor prin utilizarea unor tehnologii noi, imbunatatirea functionarii pietei unice si dezvoltarea dimensiunii externe a politicii de transport.
In decembrie 1995, a intrat pentru prima oara cu adevarat in discutie latura fi scala a politicii de transport,datorita Cartei Verzi ,,Catre taxarea echitabila si efi cienta in transporturi" (COM(95)691). Intr-o noua Carta Alba ,,Taxare echitabila pentru utilizarea infrastructurii: o abordare pe etape a unui cadru comun de taxare pentru utilizarea infrastructurii in Uniunea Europeana" (COM(98)466), Comisia Europeana a dezbatut problema unei abordari comunitare armonizate a taxarii in sectorul de transport.
Comisia Europeana a prezentat apoi o Comunicare in decembrie 1998. Acest nou document, numit,,Mobilitate durabila: Perspective pentru viitor"(COM(1998) 716), a actualizat programul de actiune din 1995 si a stabilit obiective pe termen lung, pentru perioada 2000-2004.
In septembrie 2001, Comisia Europeana a adoptat o noua Carta Alba privind Politica Comunitara de Transport. Documentul a propus masuri pentru revizuirea politicii de transport astfel incat sa devina mai durabila si sa evite pierderile economice enorme cauzate de ambuteiaje, poluare si accidente.
In octombrie 2004 a fost adoptata ,,O constitutie pentru Europa"2. Sectiunea 7 a acesteia stabileste ca,dupa consultarea cu Comitetul Economic si Social,
Consiliul va reglementa: regulile comune aplicabile transportului international catre si de pe teritoriul unui Stat Membru sau traversand teritoriul unuia sau mai multor State Membre; conditiile in care transportatori non-rezidenti pot opera servicii de transport pe teritoriul unui Stat Membru; masuri de crestere a sigurantei transporturilor; si alte prevederi considerate adecvate. Reglementarile acestui Capitol se aplica transportului feroviar, rutier si fluvial.
Carta Alba privind "Dezvoltarea politicii comune de transport" (1992), in cadrul careia au fost fixate urmatoarele obiective comune:
- eliminarea ultimelor disfunctii in ceea ce priveste reteaua interna de transporturi a Comunitatii Europene;
- crearea unui sistem efi cient de transport care sa contribuie la libera circulatie a bunurilor, a persoanelor si a serviciilor;
- incurajarea competitiei intra-comunitare a industriei de transport.
Agenda de implementare a politicii comune a transporturilor pentru 1995-2000 (,,Programul de actiune pentru mobilitate durabila in Europa") care a pus accentul pe urmatoarele prioritati:
- ameliorarea calitatii prin dezvoltarea tehnologiilor avansate in transporturi, care sa contribuie atat la efi cientizarea serviciilor, cat si la protectia mediului;
- dezvoltarea pietei comune a transporturilor prin servicii efi ciente, bazate pe standarde sociale comune;
- deschiderea retelei interne de transporturi spre terti parteneri si spre alte piete ale transporturilor.
La aceste documente se mai adauga si principalele provocari cu care se confrunta Uniunea Europeana in domeniul transporturilor:
- pana in 2010 transportul de marfuri se preconizeaza ca va creste cu 38%, iar cel de pasageri cu 24%;
- ambuteiaje pe caile rutiere;
- presiuni legate de protectia mediului;
- probleme legate de siguranta si calitatea vietii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Legislatia Transporturilor in UE - Retele Transeuropene.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!