Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Drept
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 11 în total
Cuvinte : 3372
Mărime: 27.07KB (arhivat)
Publicat de: Tania Crișan
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Bogdan Petrisor
FEAA specializarea Administratie publica anul 2

Cuprins

  1. 1.Notiune de drept admnistrativ si izvor 1
  2. 1.1.Definitia dreptului administrative 1
  3. 1.2.Definitia izvorului de drept adminstrativ 1
  4. 2.Izvoarele scrise. 3
  5. 2.1.Constitutia. 3
  6. 2.2.Legile 3
  7. 2.3.Decretele prezidentiale 4
  8. 2.4.Ordonantele de Guvern 4
  9. 2.5.Decretele in vigoare ale fostului Consiliu de Stat. 5
  10. 2.6.Hotararile de Guvern. 5
  11. 2.7.Actele administratiei ministeriale. 6
  12. 2.8.Ordinul Prefectului. 6
  13. 2.9.Dispoziile primarului. 6
  14. 3.Izvoarele nescrise. 7
  15. 3.1.Cutuma. 7
  16. 3.3.Jurisprudenta. 9
  17. 3.4.Principiile generale ale dreptului constitutional. 9
  18. Bibliografie: 10

Extras din referat

1.Notiune de drept admnistrativ si izvor

1.1.Definitia dreptului administrative

Dreptul admistrativ est acea ramura de drept care cuprinde ansamblul normelor juridice ce reglementeaza raporturile sociale referitoare la organizarea si activitatea administratiei publice pe baza si in executia legii.In dreptul adminstrativ ca si in celelalte ramuri ale dreptului,se regasesc ca elemente constitutive izvoarele ,normele specifice si raporturile juridice specifice

1.2.Definitia izvorului de drept adminstrativ

Prin notiunea de “izvor” al dreptului administrative se intelege acea forma prin care se exteriorizeaza o norma de drept adminstrativ.

Teoria generala a dreptului imparte izvoarele in doua categorii:

Izvoare materiale reprezintă condiţiile sociale care determină adoptarea unor norme juridice.Pentru ca o regulă de conduită să devină obligatorie pentru cei cărora li se adresează ,este nevoie ca acea regulă să capete o formă juridică,prin care voinţa guvernanţilor să devină voinţă de stat ,obligatorie pentru membrii societăţii ,pentru a putea să intervină în caz de nevoie forţa de constângere a statului.

Izvoarele formale acestea reprezintă actele normative adoptate sau emise de autotităţile publice competente,acte ce contin norme juridice,reguli de conduită obligatorii,imperative.Într-o formulare succintă ,izvoarele formale reprezintă formele juridice de exprimare a voinţei guvernanţilor.

Trebuie făcută distincţie între izvorul de drept obiectiv şi izvorul de drept subiectiv.

Izvorul de drept obiectiv este întotdeauna actul normativ care conţine norme juridice, precum şi alte surse recunoscute ca atare.

Izvorul de drept subiectiv îl constituie orice act sai fapt juridic ,adică generator de drepturi şi obligaţii juridice,de exemplu,o autorizaţie de construcţie ,o diplomă de absolvire a unei forme de învăţământ ,un contract de vânzare-cumpărare,săvârşirea unei contravenţii etc

Doctrina juridică occidentală,în baza viziunilor metodologice eliberate de dogmatismul ideologic,a împărţit izvoarele dreptului administrativ în:

• Izvoare scrise -Constitutia, legile,regulamentele,ordonantele tratatele.

• Izvoare nescrise-cutuma,jurisprudenta,doctrina.

Autoritatea publică elaborează prima categorie de izvoare, pe care le finalizează în norme scrise, de unde şi denumirea lor de izvoare scrise, al căror prototip este legea. În cea de-a doua categorie elaborarea este mai nuanţată, unele norme elaborate spontan, fiind concretizate în reguli cutumiare, în vreme ce alte norme sunt elaborate de instanţele judecătoreşti, formând regulile jurisprudenţiale. În doctrina franceză izvoarele de drept reprezintă procedurile prin care se elaborează regulile de drept. În stabilirea regulilor de drept tehnica juridică constă în elaborarea şi interpretarea acestor norme juridice.În cadrul tehnicii juridice distingem :tehnica legislativă şi tehnica interpretării.

Prin tehnica legislativă se stabilesc instituţiile juridice, condiţiile, modalităţile şi ordinea elementelor lor componente, precum si reglementarea activităţilor din cadrul Statului. Sarcina legiuitorului constă în cunoaşterea exactă a realităţilor sociale, a principiilor juridice pentru a realiza o adaptare justă între fenomenele sociale, politice, economice etc. şi forma juridică în care reglementează aceste manifestări ale vieţii sociale. După statuarea regulii de drept începe sarcina interpretului nevoit să rezolve problemele noi apărute in viaţa socială şi pe care legiuitorul nu le-a prevăzut.Astfel apare tehnica interpretării în care se cuprinde tehnica jurisprudenţială şi cea doctrinară. Cu alte cuvinte normele juridice sunt cuprinse în acte juridice, care devin astfel izvoare formale ale dreptului. Spre deosebire de celelalte ramuri ale dreptului public care îşi au izvorul în lege, dreptul administrativ îşi are izvorul şi în alte forme de exprimare a normelor juridice.

Izvoarele scrise în epoca contemporană au o determinare constituţională, Constituţia fiind primul dintre acestea. În general se admite idea ordonării şi ierarhizării izvoarelor de drept vorbindu-se despre sistemul normativităţii juridice, care nu trebuie confundat cu sistemul dreptului, ierarhizarea făcându-se după forţa juridică. Forţa juridică a unui izvor scris de drept este dată de conţinutul şi caracterul acestuia determinate de narura şi poziţia autorităţii publice de la care emană.

Izvoarele scrise ale dreptului administrative se ordonează şi ierarhizează astfel: Constituţia, legea organică, legea ordinară şi ordonanţa, hotărârea Guvernului, hotărâri ale administraţiei ministeriale, ordinul prefectului, hotărârea Consiliului Judeţean, hotărârea Consiliului local, dispoziţia primarului.

Preview document

Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ - Pagina 1
Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ - Pagina 2
Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ - Pagina 3
Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ - Pagina 4
Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ - Pagina 5
Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ - Pagina 6
Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ - Pagina 7
Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ - Pagina 8
Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ - Pagina 9
Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ - Pagina 10
Izvoarele Scrise și Nescrise ale Dreptului Administrativ - Pagina 11

Conținut arhivă zip

  • Izvoarele Scrise si Nescrise ale Dreptului Administrativ.doc

Alții au mai descărcat și

Căsătoria în Dreptul Roman

1. Generalităţi Izvoarele dreptului roman ne fac cunoscute mai multe definiţii ale căsătoriei: prima aparţine juristului Modestin din sec. III...

Dreptul și Statul

CAPITOLUL I CONSIDERAŢII GENERALE DESPRE STAT SECŢIUNEA I Apariţia statului 1. Organizarea prestatală a societăţii Statul a apărut pe o...

Funcția publică - noțiune, caracterizare, clasificare

I. Consideratii preliminare Functia publica este o institutie juridica a dreptului public, în general, si ale dreptului administrativ în...

Teoria generală a dreptului - funcțiile dreptului

Noţiunea funcţiilor dreptului Termenul ,, funcţie „ vine de la cuvântul latinesc ,, fonctio”, care înseamnă ,,muncă”, ,,deprindere”, ,,...

Dreptul aplicabil administrației publice

A-Despre Administratie si Drept in Dacia Administratia de stat, ca fenomen apare o data cu statul. Deci si in statul sclavagist dac,...

Atribuțiile Președintelui României

INTRODUCERE În cuprinsul lucrării am prezentat atribuţiile preşedintelui României. Preşedintele României îndeplineşte atribuţiile prevăzute în...

Administrația Publică Locală. Consiliul Local

Introducere Articolul 121 din Constitutia Romaniei, intr-o logica fireasca, arata ca autonomia locala in comune si orase se realizeaza prin doua...

Sistemul științei dreptului - teoria generală a dreptului - element al sistemului științei dreptului

Consideratii generale asupra stiintei Într-o formulă generică, ştiinţa poate fi definită ca sistem de cunoştinţe despre existenţă (realitatea...

Te-ar putea interesa și

Izvoarele Dreptului Administrativ European

INTRODUCERE Voinţa socială generală pentru a deveni obligatorie pentru fiecare membru cât şi pentru intreaga colectivitate umană trebuie exprimată...

Izvoarele Dreptului Administrativ

Introducere Teoria generală a dreptului abordează termenul de izvor într-un sens larg şi într-unul restrâns, respectiv în sens material şi în sens...

Importanța izvoarelor dreptului administrativ în sistemul juridic actual românesc

INTRODUCERE Literatura juridică interbelica și mai ales postbelică a fost preocupată de fundamentarea particularităților a ceea ce se numește cel...

Izvoarele Primare și Secundare ale Dreptului Administrativ European

Introducere Dreptul administrativ european este strans legat de notiunea de administratie publica europeana.Astfel, administratia publica...

Izvoarele Dreptului Administrativ

1. Conceptul de izvor de drept În teoria dreptului şi în ştiinţele juridice de ramură, aceste modalităţi specifice de exprimare a conţinutului...

Izvoarele Dreptului Administrativ

I. Drept administrativ Dreptul administrativ se plasează, ca ramură de drept, în cadrul dreptului public. Ca ramura a dreptului public, dreptul...

Dreptul aplicabil administrației publice

A-Despre Administratie si Drept in Dacia Administratia de stat, ca fenomen apare o data cu statul. Deci si in statul sclavagist dac,...

Dreptul Administrativ

Dreptul administrativ 1.Definiţia şi trăsăturile dreptului administrativ Sub incidenţa normelor de drept administrativ intră două categorii de...

Ai nevoie de altceva?