Istoria dreptului romanesc

Extras din referat Cum descarc?

Cutuma, denumita si traditie, obicei sau consuetudine, a reprezentat pe parcursul timpului
unul dintre cele mai importante izvoare formale ale dreptului, chiar daca astazi, in multe sisteme
de drept, nu i se mai recunoaste aceasta calitate sau nu i se mai acorda aceeasi importanta. Studiul
cutumelor are un rol deosebit in descifrarea modului de formare a dreptului pozitiv si in
explicitarea specificului national al unui sistem juridic. Prin studierea asa numitului folclor juridic,
care implica cercetarea analitica a continutului juridic existent in obiceiuri, datini, traditii, pot fi
conturate nu numai normele juridice ale unei comunitati in evolutia sa istorica, ci si conceptiile si
principiile ei juridice generale. Cutuma este cel mai vechi izvor formal al dreptului. Asa cum arata
un renumit sociolog al dreptului, inainte de existenta legilor si a normelor de organizare decretate
expres, termenii de datina si traditie erau singurii utilizabili in acest domeniu.
Regulile cutumiare se reveleaza prin repetarea constanta a unor acte, insotite de un sens,
fie chiar obscur, dar adanc si puternic, de obligativitate. Pentru a fi vorba de o cutuma juridica este
nevoie ca respectarea regulii respective sa se sprijine pe convingerea ca aceasta repetare e absolut
obligatorie, asa incat altii pot sa o pretinda, si deci nu depinde numai de vointa subiectiva a celui
care trebuie sa i se supuna.
Cutuma implica de asemenea o anumita durata, pentru ca nu se poate constata
uniformitatea in seria actelor repetate fara o trecere a timpului destul de indelungata.
Cutuma fiind construita pe cazuri concrete, acestea trebuie sa fie consacrate ca precedente,
adica sa le fie recunoscuta valoarea juridica. Norma generala consacrata prin cutuma se constituie
prin generalizarea a ceea ce s-a dovedit a fi comun cazurilor concrete analizate, gasindu-se acest
element comun si intr-un caz nou, astfel incat sa i se aplice norma cutumiara, cu aceeasi putere cu
care i s-ar aplica legea.
Cutuma nu este pur si simplu practica, cum este jurisprudenta, ci este o practica indelungata
considerata dreapta, de cele mai multe ori ,,o practica imemorabila, considerata ca lege din
stramosi".
Normele cutumiare sunt norme prin care un comportament este determinat ca fiind
obligatoriu prin obisnuinta. Daca persoane care traiesc in aceeasi societate se comporta pe parcursul unei anumite perioade, in anumite conditii similare, intr-un anumit mod, in indivizi ia
nastere dorinta de a se conforma modului in care se comporta majoritatea membrilor acelei
societati. Sensul subiectiv al actelor care constituie starea de fapt a obisnuintei nu este la inceput
o obligatie.
Aparitia si evolutia cutumei, ca izvor formal al dreptului
Ca regula sociala, obiceiul precede dreptului. El apare si se cristalizeaza in epoca de
formare si dezvoltarea incipienta a societatii, fiind expresia unor necesitatii pe care orice societate
le resimte, necesitatii legate de conservarea valorilor societatii. Rolul obiceiului juridic difera de
la o epoca istorica, la alta. La inceput, sensul exact al cutumelor s-a aflat doar in memoria catorva,
al celor ce judecau, iar cunoasterea si aplicarea normelor cutumiare numai de catre casta
judecatorilor, care aproape in totalitate erau si preoti, a impus credinta ca aceste reguli erau
emanate de la divinitate.
In dreptul roman originar, obiceiul juridic era expresia moravurilor batranilor, un gen de
conventie tacita a membrilor socitatii sau a grupurilor sociale. Pentru ca un obicei sa devina un
adevarat izvor de drept trebuia sa indeplineasca anumite conditii si anume:
- sa existe o (inveterata consuetudo), adica sa fie un obicei stravechi ce a fost instituit de stramosi;
- sa se bucure de (tenaciter servata), adica sa fie aplicat cu staruinta, cu tenacitate;
- sa existe(opinio necessitasis), adica tendinta obligativitatii sale;
- sa existe o (tacita conventio populi),adica consimtamantul tacit general, adeziunea unanima a
poporului roman.
In vremea regalitatii si in primele secole ale Republicii, cutuma a jucat un rol deosebit de
important;dreptul scris inca nu se delimitase, nu isi conturase un ansamblu cuprinzator de norme
care sa ii impuna, in toate domeniile vietii sociale.
In epoca postclasica si bizantina cutumele devin cel mai important si, uneori, singurul izvor
de drept. Dupa caderea Imperiului Roman, legile scrise s-au transformat in cutume,
nemaiapartinand puterii de stat care ar fi trebuit sa aiba rolul de a mentine autoritatea textelor
scrise. Populatiile ce se aflau sub influenta dreptului roman au continuat sa aplice reglementarile
si principiile acestuia sub forma cutumelor, asa cum s-a intamplat in Italia, in sudul Frantei, in
Spania si in Anglia unde s-a intemeiat faimosul common law, drept cutumiar care dainuieste inca
si astazi .Inca din secolul al XII-lea in Anglia cutumele erau centralizate sub forma de precedente,
iar judecatorul aplica, in cazul unor spete identice, cea mai buna cutuma. In epoca moderna, dupa
revolutiile burgheze, in sistemele din familia romano -germanica se reduce sfera de influenta a
obiceiului. Explicatia consta in transformarile profunde si alerte intervenite in viata
economicosociala, politica si spirituala a societatilor europene occidentale, care au impus un ritm
dinamic in reglementarea noilor relatii sociale . Incepand cu epoca moderna se constata, in general,
o scadere a rolului obiceiului juridic, ajungandu-se aproape la disparitia sa in dreptul continental
european.


Fisiere in arhiva (1):

  • Istoria dreptului romanesc.pdf

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Popescu A., Teoria generala a dreptului, Bucuresti: Editura Fundatia Romania de Maine, 1997.
2. Romulus G., Oana M., Drept privat roman. Vol. I, Targu Mures: Editura Universitatii Ecologice
,,Dimitrie Cantemir", 1995.
3. Hanga Vl., Drept privat roman, Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica, 1978
4. Djuvara M., Teoria generala a dreptului. Drept rational, izvoare si drept pozitiv, Bucuresti:
Editura All Beck, 1999.
5. Dogaru I., Danisor D.C., Danisor Gh.,Teoria generala a dreptului, Bucuresti: Editura stiintifica,
2007.
6. Tackacs L., Niciu M., Drept international public, Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica,
1976.
7. Dumitrescu C.A., (2000), Introducere in teoria izvoarelor dreptului, Bucuresti: Editura Paideia,
2000.
8. Hanga Vl., Istoria dreptului romanesc-Dreptul cutumiar, Iasi: Editura Fundatiei
,,Chemarea'',1993.
9. Voicu C., Teoria generala a dreptului, Bucures


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!