INTRODUCERE I. Diversitatea confesionala in Romania II. Transilvania- Terenul diversitatii confesionale III. Evolutia istorica a principalelor confesiuni in Transilvania III.1 Catolicismul in Transilvania III.2 Biserica Ortodoxa in Transilvania III.3 Cultele Protestante III.3.1 Biserica Reformata III.3.2 Biserica Evanghelica de Confesiune Augustana III.3.3 Biserica Evanghelica de Confesiune Lutherana III.3.4 Biserica Unitariana III. 4 Biserica Romana Unita cu Roma CONCLUZII
INTRODUCERE Provenind dintr-o zona care se bucura de un climat multicultural, multietnic, populatia apartinand diferitelor confesiuni, consider absolut necesara abordarea unei tematicii cu privire la istoria confesiunilor din Transilvania, in vederea detensionarii interetnice si nu in ultimul rand in vederea contribuirii la diminuarea preconceptiilor existente in societate despre diferite culturi si etnii. Metodologia de lucru pe care o propun e de tip flash-back, pornind de la niste date statistice concrete cu privire la impartirea confesionala actuala a populatiei Romaniei, trecand la situatia actuala din Transilvania, urmand sa discut de procesul istoric de formare si inradacinarea a diferitelor confesiuni pe teritoriul Transilvaniei . Totodata, as propune o abordare weberiana a problematicii confesiune-stat-drept, fiindca personal sunt convinsa de exista legaturii exprese dintre confesiune si tendinta de laicizare, liberalizare a statului. Procesul de laicizare a tinut sute de ani, avand suisuri si coborasuri, iar Transilvania datorita factorilor istorico-politico-geografice s-a dovedit a fi un teren propice in ceea ce priveste diversitatea religioasa. Sunt rezervata in ceea ce priveste toleranta religioasa, insa atat timp cat nu s-au iscat conflicte majore, consider ca putem vorbi si de o toleranta religioasa pe taramurile transilvanene. In speranta ca am reusit sa va captez atentia, va invit sa parcurgeti aceste cateva capitole impreuna cu mine. I. Diversitatea confesionala in Romania Incercand sa aflu rezultatele ultimului recensamant din luna Octombrie 2011, am constatat ca au fost publicate doar date partiale cu privire la rezultate, de aceea am sa ma folosesc de datele statistice de la recensamantul din anul 2002, nu pe principiul, strugurii sunt acrii, dar nu cred ca gresesc afirmand faptul ca schimbari majore nu s-au inregistrat cu privire la compozitia confesionala a popoulatiei Romaniei din anul 2002. La recensamantul din anul 2002, in tara noastra au fost identificate urmatoarele culte si organizatii religioase: o Biserica Ortodoxa (18,83 milioane membri), o Biserica Romano-Catolica (1,02 milioane membri); o Biserica Greco-Catolica (191.556 membri); o Cultul Crestin de Rit Vechi (38.147 membri); o Biserica Armeana (687 membri); Cultele protestante: o Biserica Reformata (701.077 membri), o Biserica Evanghelica de Confesiune Augustana (8.716 membri), o Biserica Evanghelica Lutherana Sinodo-Presbiteriana (27.112 membri), o Biserica Unitariana (66.944 membri); Cultele neoprotestante: o Biserica Crestina Baptista (126.639 membri), o Cultul Penticostal (324.462 membri), o Biserica Adventista de ziua a saptea (93.670 membri), o Cultul Crestin dupa Evanghelie (44.476 membri), o Biserica Evanghelica (18.178 membri) ; o alte culte (inclusiv organizatia Martorii lui Iehova) (88.509 persoane) . Circa 33 de mii de persoane s-au declarat atei sau nu au declarat nici o apartenenta. In urma celor prezentate, pot afirma linistita, avem de-a face cu o populatie preponderent crestina, apartinand diferitelor rituri, iar marea diversitate se datoreaza conjuncturilor istorice, asa cum urmeaza sa le prezint in capitolele ce urmeaza.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).