Statul, fiind un sistem complex de organizare si conducere a societatii, realizeaza o multitudine de activitati, corespunzator functiilor indeplinite, prin autoritati constituite in acest scop. Bunaoara administratia publica, privita ca activitate statala si ca forma de organizare sociala, realizeaza actiunea administrativa in cadrul a numeroase si variate relatii sociale. Multitudinea si varietatea formelor de organizare a administratiei publice presupune cu necesitate reglementarea juridica a raporturilor sociale care se stabilesc in cadrul exercitarii actiunii administrative. Administratia publica nu poate exista fara o astfel de reglementare fiind de neconceput o administratie arbitrara, lasata la bunul plac al guvernantilor. In procesul complex al administrarii iau nastere relatii sociale care au o reglementare juridica, iar altele, nu impun o asemenea reglementare. Normele juridice care stau la baza actiunii administrative sunt diferentiate dupa obiectul si metoda lor de reglementare.Particularitatea reglementarii juridice a relatiilor sociale care alcatuiesc administratia publica consta in organizarea executarii si executarea in concret a legilor, de catre autoritatile administrative, intr-un regim juridic special, de drept public administrativ. Dreptul administrativ cuprinde un nucleu omogen de norme de drept public, ce deriva din vointa statului care reglementeaza raporturile sociale administrative, prin reguli si principii proprii, deosebite de ale altor ramuri. Dreptul administrativ este acea ramura a dreptului care cuprinde ansamblul normelor juridice ce reglementeaza raporturile sociale referitoare la organizarea si activitatea administratiei publice pe baza si in executarea legii. De la originea sa si pana in prezent, dreptul administrativ a cunoscut numeroase caractere proprii, unele cu continut tehnic, tocmai datorita evolutiei sale, mult mai rapida decat a dreptului privat si a faptului ca are un continut dificil de cunoscut, in urma necodificarii. Desprindem urmatoarele caractere ale dreptului administrativ:dreptul administrativ este o ramura a dreptului public intern care cuprinde norme juridice edictate de catre stat si alte autoritati publice;dreptul administrativ este o ramura autonoma a sistemului de drept. Aceasta autonomie se manifesta atat fata de celelalte ramuri ale dreptului public, cat si fata de dreptul privat;dreptul administrativ are caracterul de drept comun aplicabil tuturor raporturilor administrative de interes general, fara a deosebi subiectele ce realizeaza actiunea administrativa;normele dreptului administrativ au un caracter instabil, ce consta in rapiditatea modificarii sau inlocuirii acestora, dupa adoptare, datorita necodificarii lor. Aceste norme se gasesc in diferite acte normative ce reglementeaza aspecte diverse ale relatiilor sociale;normele dreptului administrativ au un caracter autoritar. Pe baza acestor norme, raporturile de drept administrativ se caracterizeaza prin subordonarea particularilor fata de autoritatile ce infaptuiesc administratia publica. Aceste autoritati pot da ordine si lua decizii unilaterale iar in materie contractuala pot in multe situatii sa modifice unilateral elementele contractului. In caz de neexecutare, pe baza normelor dreptului administrativ se poate recurge la forta publica. Cu toate acestea, impunerea interesului public nu se face arbitrar, existand norme speciale ale dreptului administrativ care apara particularii in relatiile cu administratia publica. Bunaoara teoria impreviziunii in materia contractelor administrative, da posibilitatea cocontractantului sa obtina o indemnizatie din partea administratiei publice, atunci cand in interes public, nu se mai poate continua serviciul public;dreptul administrativ este un drept evoluat. Regimul administrativ obliga sa se statueze prin reguli scrise cu suport constitutional. Odata cu dezvoltarea societatii si aparitia unor noi nevoi sociale, mai diversificate si mai complexe, in epoca contemporana au loc transformari ale institutiilor administrative traditionale, recurgandu-se la noi modalitati de actiune administrativa. Bunaoara in domeniul economic si social, statul sub influenta ideologiilor liberale cauta sa substituie progresiv, metodelor autoritare, procedee contractuale. Astfel se pune bazele unei noi forme de administratie, administratia contractuala. Normele juridice sunt reguli de conduita -generala, impersonala si obligatorie- edictate de catre autoritatile statale competente, in scopul asigurarii ordinii sociale care pot fi aduse la indeplinire prin exercitiul fortei publice. Normele administrative reprezinta o categorie, aparte a normelor juridice, referitoare la actiunea administrativa de interes general si la autoritatile care realizeaza aceasta actiune, in regim de drept public. Aceste norme sunt instituite in baza si pentru executarea legii. Orice norma juridica are o structura interna prin continutul careia, vointa legiuitorului, cu privire la un anumit comportament, ajunge la subiect si o structura exterioara de formulare in texte normative, care reflecta constructia tehnico-legislativa a normei juridice. Structura interna priveste logica interna a normei juridice care tine seama de logica actiunii si impune o anumita conduita pentru subiectele de drept, precum si consecintele juridice ce decurg din nerespectarea conduitei prescrise. Aceasta structura a normei juridice este cunoscuta sub denumirea de structura logico-juridica. Normele juridice se exprima in acte normative. Ca urmare, structura exterioara, ce poarta denumirea de structura tehnico-legislativa, priveste modul de exprimare a continutului unei norme juridice si integrarea ei intr-un act normativ. Actele normative sunt structurate pe parti, titluri, capitole, sectiuni, articole si alineate. Dintre aceste elemente articolele reprezinta mijlocul de baza al alcatuirii unui act normativ. El contine de regula o norma juridica dar sunt situatii cand mai multe articole alcatuiesc o norma juridica sau un articol poate contine mai multe norme juridice; aceasta structura nu coincide in toate cazurile cu structura logico-juridica. In functie de specificul raporturilor sociale pe care le reglementeaza, normele dreptului administrativ au fost clasificate in doctrina astfel: norme care au ca obiect raporturile dintre autoritatile publice, pe de o parte, si dintre acestea si persoanele fizice si juridice, pe de alta parte; normele referitoare la statutul functionarului public; norme care reglementeaza raspunderea patrimoniala a autoritatilor administratiei publice, precum si raspunderea administrativa (contraventionala) a persoanelor fizice si juridice; norme care reglementeaza institutia contenciosului administrativ; norme procesuale care reglementeaza principiile si procedura dupa care se desfasoara activitatea autoritatilor administratiei publice.
1. V. Bara, Drept Administrativ, 2004 2. Gh. Bobos, Teoria generala a dreptului 3. R.N. Petrescu, Drept administrativ, Ed. Hamangiu, Bucuresti 4. I. Iovanas, Drept administrativ si stiinta administratiei, Editura didactica si pedagogica, Bucuresti, 1977 5. A. Trailescu, Drept Administrativ, Editia 4, Editura C.H. Beck, Bucuresti, 2010
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).