Interferenta Politicului in Spatiul Administrativ

Extras din referat Cum descarc?

Viata fiecaruia dintre noi este influentata zilnic de serviciile publice, dezvoltarea acestora influentand direct nivelul de trai, prin satisfacerea unor nevoi recunoscute ca fiind de interes general si a caror realizare nu este la indemana initiativei private, nevoi care pot viza garantarea drepturilor si libertatilor fundamentale.
Orice stat fiind o putere publica, organizata pe un teritoriu delimitat si recunoscut de celelalte state, are rolul nu numai de a reprezenta poporul de pe acest teritoriu, ci si de a-i rezolva interesele atat de diferite de la o persoana la alta sau de la un grup de indivizi la altul. Pentru a-si indeplini acest rol, statul isi imparte teritoriul si populatia aflata pe acesta in anumite zone de interese, pe baza diferitelor criterii: geografice, religioase, culturale, etc. Aceste zone - mai mici sau mai mari - sunt unitatile administrativ-teritoriale care de-a lungul istoriei au purtat diverse denumiri: judet, tinut, regiune, oras, comuna, etc. Astazi, conform art. 3 alin.3 din Constitutie, "teritoriul este organizat suub aspect administrative in comune, orase si judete".
In toate aceste unitati administrativ-teritoriale statul a creat autoritati publice, care sa-l reprezinte si sa actioneze in acestea pentru realizarea intereselor sale, dar si ale locuitorilor respectivi. In acelasi scop, statul a creat autoritati si la nivel central, care sa-l reprezinte si sa asigure realizarea intereselor care se pun la acest nivel si care apar ca ceea ce este comun si general tuturor zonelor de interese.
In orice tara sunt doua categorii de interese: unele care au un carecter cu totul general privind totalitatea cetatenilor, intreaga colectivitate si altele care sunt speciale unei anumite localitati. Pentru armonizarea acestor categorii de interese statul a creat regimuri juridice sau institutii speciale, fiecare dintre ele asigurand o rezolvare mai mult sau mai putin corespunzatoare situatiilor concrete. In aceste conditii vorbim de autonomie locala, centralizare, descentralizare, deconcentrare, tutela administrativa. 
Cele sase principii de baza ale administratiei publice stipulate in Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si in articolul 120 din Constitutia revizuita si republicata in 2003 sunt: principiul autonomiei locale, principiul descentralizarii serviciilor publice, principiul eligibilitatii autoritatilor administratiei publice locale, principiul legalitatii, principiul consultarii cetatenilor in problemele locale de interes deosebit, principiul deconcentrarii serviciilor publice. Aplicarea acestor principii nu poate aduce atingere caracterului de stat national, unitar si indivizibil al Romaniei.
Pentru a raspunde la intrebarea ,,statul influnteaza sau nu politic administratia?" ma voi referi la principiul descentralizarii serviciilor publice.
Pentru a avea o intelegere mai buna a acestui principiu, voi detalia principiul centralizarii si cel al descentralizatii. Centralizarea in administratia publica inseamna in plan organizatoric, subordonarea ierhica a autoritatilor locale fata de cele centrale si numirea functionarilor publici din conducerea autoritatilor locale de catre cele centrale, iar in plan functional, emiterea actului de decizie de catre autoritatile centrale si executarea lui de catre cele locale.
Centralizarea asigura o functionare coordonata a serviciilor publice. Functionarea pe principiul subordonarii ierarhice a serviciilor publice are drept consecinta inlaturarea suprapunerilor de acelasi nivel, precum si a paralelismelor.
Concentrarea, la nivel central, a modului de conducere a unor servicii publice de interes local are ca urmare supraaglomerarea autoritatilor centrale ceea ce duce la rezolvarea cu intarziere si superficialitate a problemelor care s-ar rezolva mai operativ si mai bine de catre autoritatile locale.
Intr-un regim administrativ centralizat, bazat pe numirea functionarilor publici de catre centru, cetatenii nu mai participa la administrarea treburilor lor, sunt lipsiti de initiativa.
Descentralizarea serviciilor publice reprezinta transferarea unora din atributii din competenta autoritatilor administratiei publice centrale de specialitate catre un organism determinat, un serviciu public determinat, din unitatile administrativ-teritoriale. 
Descentralizarea in administratia publica este un regim juridic in care rezolvarea problemelor locale nu se mai face de functionari numiti de la centru ci de catre cei alesi de corpul electoral. In acest regim administrativ, statul confera unor autoritati publice si dreptul de exercitare a puterii publice in unele probleme. Acest regim juridic se fundamenteaza in plan material pe un patrimoniu propriu al unitatilor administrativ- teritoriale, distinct de cel al statului, care asigura mijloacele necesare pentru satisfacerea intereselor locale.
Gradul descentralizarii administrative depinde de numarul serviciilor publice date in competenta autoritatilor locale. Cu cat numarul acestora este mai mare cu atat va fi mai mare descentralizarea. Descentralizarea in administratia publica depinde si de modul cum sunt organizate autoritatile publice locale si raporturile lor cu cele centrale. Autoritatile locale pot fi alese (descentralizarea este mai mare) sau pot fi numite de catre autoritatile centrale (caz in care descentralizarea este mai mica). Gradul descentralizarii administrative depinde si de forma in care se exercita tutela administrativa (controlul special efectuat de autoritatea centrala).
Administratiile centrale din numeroase tari, recunoscand importanta descentralizarii in reusita reformei serviciilor publice, au recurs la descentralizare si au adoptat fie Carta europeana a autonomiei locale, fie echivalentul mondial al acesteia, Declaratia mondiala de autonomie locala a Uniunii Internationale a Autoritatilor Locale (IULA). 
In Romania, Constitutia din 1991, preciza in art. 119 ca administratia publica din unitatile administrativ teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe cel al descentralizarii serviciilor publice. Acest principiu a fost dezvoltat de Legea administratiei publice locale nr. 69/1991 si, ulterior, de legea 215/2001. 
Dezvoltarea serviciilor publice locale si aplicarea principiului descentralizarii au fost impulsionate de adoptarea legislatiei in domeniul finantelor publice locale, apreciindu-se ca normele care asigura autoritatilor locale autonomie in diferite ramuri de activitate (cultura, institutii sociale, sanatate, agricultura etc.) nu pot produce efectul dorit si devin formale daca nu sunt sustinute si de acte normative adecvate pentru crearea conditiilor dezvoltarii autonomiei si in domeniul financiar. Pornind de la aceasta constatare a fost adoptata Legea finantelor publice locale nr. 189/1998. Un rol important l-a jucat adoptarea actelor normative in domeniul concesionarii sau reglementarii proprietatii publice
Incepand din 2001, dupa adoptarea Strategiei de reforma a administratiei publice, a avut loc un amplu proces de reglementare a serviciilor publice locale, adoptandu-se Legea 326/2001 privind serviciile publice de gospodarie comunala si o serie de acte normative ce vizeaza organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si canalizare, gospodarirea localitatilor urbane si rurale, serviciile publice de salubrizare a localitatilor, serviciile de transport public local de calatori, etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Interferenta Politicului in Spatiul Administrativ.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!