Institutia Presedintelui Romaniei

Cuprins referat Cum descarc?

CAP. I Institutia prezidentiala. Repere istorice . 1
CAP. II Presedintele romaniei . 4
2.1 Rolul, alegerea si durata mandatului . 4
2.2 Atributiile sale in raport cu autoritatea legiuitoare . 11
2.3 Acte si raspundere . 14
CAP. III Functia prezidentiala - un tablou comparativ . 17
BIBLIOGRAFIE . 23


Extras din referat Cum descarc?

CAPITOLUL I
INSTITUTIA PREZIDENTIALA. REPERE ISTORICE
Potrivit unei axiome a dreptului public, devenita aproape dogma, statul nu poate fi conceput fara un sef, oricat de simbolic ar fi rolul acestuia in unele sisteme politice . 
Institutia sefului de stat isi are obarsia in chiar istoria lumii, a sistemelor statale. Dintotdeauna, colectivitatile umane organizate au avut un sef, recunoscut sau impus, in contextul imprejurarilor istorice, institutie ce a cunoscut o evidenta evolutie cat priveste formele, structurile, imputernicirile, protocoalele .
In dreptul public modern, ideea sefului de stat este legata de forma de guvernamant, concept prin care, de regula, s-a raspuns la intrebarea, cine exercita puterea in stat: o singura persoana (monocratia), un grup de persoane (oligarhia) sau poporul in mod direct (democratia)? 
Cu alte cuvinte, privind forma de guvernamant ca modalitatea in care sunt constituite si functioneaza organele statului, o raportam, de principiu, la trasaturile definitorii ale sefului de stat si la raporturile sale cu puterea legiuitoare.
Dupa forma de guvernamant, statele se clasifica de regula in doua categorii: monarhii, in care seful statului este desemnat pe baze ereditare sau pe viata, si republici, in care seful statului, numit cel mai adesea presedinte, este ales pe o perioada determinata, fie de popor prin vot direct sau indirect (republici prezidentiale sau republici semi-prezidentiale), fie de Parlament (republici parlamentare). 
O analiza din perspectiva dreptului comparat, a modului de reglementare a institutiei Presedintelui, in majoritatea statelor Uniunii Europene consacra forma de guvernamant republicana, restul reprezentand monarhii constitutionale, ceea ce ne duce la concluzia ca in majoritatea cazurilor predomina teza unui Presedinte de Republica aflat cat mai aproape de un monarh constitutional, cu rol de reprezentare si de arbitru, dispunand de atributii destul de restranse si adeseori conditionate de interventia altor autoritati publice.
Initial, seful statului in Romania a fost monarhul. 
Desi numai Constitutia din 1938 a prevazut in mod expres ca ,,Regele este capul statului", din analiza dispozitiilor constitutionale anterioare se poate constata ca Regele exercita atributiile specifice unui sef de stat, ,,puterea executiva fiind incredintata monarhului". Chiar in perioada 1940-1944, cand presedintele Consiliului de Ministri a fost investit cu puteri depline in conducerea statului roman, Regele a continuat sa detina o serie de prerogative specifice functiei de sef al statului.
Dupa desfiintarea regimului monarhist, in anul 1948 a fost creat un organ colegiu care exercita atributiile sefului de stat, numit initial Prezidiul Republicii Populare Romane, iar apoi, Prezidiul Marii Adunari Nationale a R.P.R., inlocuit ulterior, in anul 1961 cu Consiliul de Stat, ca organ suprem al puterii de stat cu activitate permanenta, cubordonat Marii Adunari Nationale.
Constitutia din 1965 a consacrat existenta Consiliului de Stat ca organ colegial cu atributii de sef de stat, pentru ca in anul 1974, printr-o modificare a acesteia sa fie instituita expres functia de Presedinte al Republicii Socialiste Romania. Acesta era ales de Marea Adunare Nationala si era raspunzator in fata acesteia, exercitand toate atributiile specifice functiei de sef al statului.
Consiliul de stat a fost mentinut, dar si-a pastrat doar o parte din atributiile pe care le exercita pana la modificarea constitutionala din anul 1974.
Incepand cu 27 decembrie 1989, se instituie functia de Presedinte al Consiliului Frontului Salvarii Nationale, care primea si atributiile de sef de stat. La inceputul lunii februarie a anului 1990, organele centrale ale puterii politice se reorganizeaza, prin constituirea Consiliului Provizoriu de Uniune Nationala (CPUN), al carui presedinte preia si atributiile de sef de stat.
Dupa decembrie 1989, institutia Presedintelui a fost mentinuta, dar prin Decretul- lege nr. 92/1990 pentru alegerea Parlamentului si a Presedintelui Romaniei s-a stabilit ca acesta sa fie ales direct de catre popor prin vot universal, egal, secret si liber exprimat.
Constitutia Romaniei din anul 1991 ,,a proiectat" un Presedinte de Republica pentru a satisface, pe de-o parte, necesitatea de reprezentare a statului, iar pe de alta parte, necesitatea de arbitraj intre ,,puterile statului", intre ,,stat si societate" . 
Astfel, dispozitiile sustinute determina o reevaluare in ceea ce priveste locul sefului statului in sistemul organelor statului, in sistemul politic, pozitia acestuia in raport cu puterile in stat


Fisiere in arhiva (2):

  • Coperta.doc
  • Institutia Presedintelui Romaniei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!