Institutia presedintelui in Romania si Italia

Extras din referat Cum descarc?

Romania face parte din grupul statelor care, conform atributiilor Presedintelui, a adoptat un regim semi-prezidential. Regimul semi-prezidential cauta sa suplineasca o serie de dezavantaje ale sistemului prezidential, dar si de imperfectiuni ale regimului parlamentar. Intre un sistem care acorda presedintelui prerogative foarte largi si un sistem care nu ii acorda deloc, regimul semi-prezidential imagineaza o cale de mijloc, in care presedintele ales de intregul popor devine un arbitru intre puterile statului, iar puterea executiva apartine de fapt Guvernului, in fruntea caruia se gaseste primul-ministru 
In continuare, bazandu-ne pe continutul Constitutiei Romaniei, vom incerca sa conturam institutia Presedintelui in Romania.
1.Rolul Presedintelui 
Rolul Presedintelui Romaniei ca sef al statului si al puterii executive rezulta din indeplinirea urmatoarelor functii: reprezentarea statului, garant al independentei statului, unitatii si integritatii teritoriale, precum si al constitutiei, actionand pentru respectarea acesteia In acest sens art. 80 alin. (1) din Constitutia Romaniei dispune faptul ca "Presedintele Romaniei reprezinta statul roman si este garantul independentei nationale, al unitatii si al integritatii teritoriale a tarii". 
In continuare, alin. (2) prevede ca " Presedintele Romaniei vegheaza la respectarea Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor publice. In acest scop Presedintele exercita functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate".
2.Alegerea Presedintelui Romaniei
Alegerea Presedintelui Romaniei se face prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat. Asemenea parlamentarilor, Presedintele Romaniei are o legitimitate populara, fiind ales prin vot uninominal, in cadrul unei circumscriptii ce cuprinde intreaga tara. Pentru a fi ales, candidatul la functia de Presedinte trebuie sa intruneasca optiunea majoritatii alegatorilor, ceea ce este de natura sa-i asigure Presedintelui Romaniei ales o reprezentativitate in legitimitate deosebita 
Art. 81 alin (3) se aplica in cazul in care nici unul dintre candidati nu a intrunit aceasta majoritate. In aceste conditii, se organizeaza al doilea tur de scrutin, intre primii doi candidati stabiliti in ordinea numarului de voturi obtinute in primul tur. Este declarat ales candidatul care a obtinut cel mai mare numar de voturi. Aceasta are drept consecinta faptul ca se constrange la bipolarizarea preferintelor alegatorilor si a partidelor politice si sociale ce sustin candidaturile 
Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive 
3.Validarea Mandatului 
Rezultatul alegerilor pentru functia de Presedinte al Romaniei este validat de Curtea Constitutionala Validarea mandatului are o importanta deosebita : confirmarea alegerii Presedintelui Romaniei de catre o autoritate jurisdictionala, nu politica 
Dupa validarea rezultatului alegerilor de catre Curtea Constitutionala Candidatul depune in fata Camerei Deputatilor si a Senatului, in sedinta comuna, juramantul Presedintelui.
4.Durata mandatului 
Durata mandatului Presedintelui Romaniei este de 5 ani si se exercita incepand de la data depunerii juramantului si pana la depunerea juramantului de catre Presedintele nou ales.
In caz de razboi sau calamitati natural, mandatul Presedintelui poate fi prelungit prin lege organica.
5.Atributii ale Presedintelui Romaniei
5.1.Numirea Guvernului
Presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru. Acesta cere acordarea votului de incredere al Parlamentului, pe temeiul caruia Presedintele Romaniei numeste Guvernul.
In caz de remaniere guvernamentala sau de vacanta a postului, Presedintele revoca si numeste, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului, insa doar daca prin aceasta nu se schimba structura sau compozitia politica a guvernului. In acest din urma caz, pentru exercitarea atributiei de numire sau revocare, va fi necesara aprobarea Parlamentului 
5.2.Participarea la sedintele Guvernului
Presedintele Romaniei prezideaza sedintele Guvernului la care participa. Acesta poate participa din proprie initiativa la sedintele in care se dezbat probleme de interes national privind politica externa, apararea tarii, asigurarea ordinii publice. 
De asemenea, la cererea primului-ministru, Presedintele poate participa si la alte sedinte


Fisiere in arhiva (1):

  • Institutia presedintelui in Romania si Italia.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1.Constantinescu Mihai, Iorgovan Antonie, Muraru Ioan, Tanasescu Elena Simina, "Constitutia Romaniei revizuita - comentarii si explicatii-", Editura All beck, 2004
2.Constitutia Italiei
3.Constitutia Romaniei 
4.Constitutia Romaniei, Comentarii Beck, Coord. I. Muraru, E. S. Tanasescu, Editura C.H.Beck, Bucuresti, 2008
5.Duculescu Victor, Calinoiu Constanta, Duculescu Georgeta, "Drept Constitutional Comparat", Editura Lumina Lex, 1996
6.Duculescu Victor, Calinoiu Constanta, Duculescu Georgeta, "Drept Constitutional Comparat" Tratat - vol. I-, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2002


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!