Începuturi ale logicii românești

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Fondul de manuscrise slave din secolele XIII-XIX al Academiei Republicii socialiste Romane cuprinde, intre altele, scrieri de filozofie antica si medievala, printre care un insemnat numar de texte de logica. Prin depozitele si bibliotecile principale din tara noastra se mai gasesc, desigur, si alte manuscrise slave avand continut filozofic. Va trebuie sa ne intreptam atentia si spre acele manuscrise slave care s-au copiat in tarile romane si care se gasesc prin numeroase arhive si biblioteci in aproape toata Europa.

In manuscrisul slavon nr. 72 alcatuit din 28 de caiete, fiecare din cate 8 foi de pergament, din Biblioteca Academiei,datand din secolul al-XIV-lea, se afla inclus si un scurt tratat de logica. Aceasta pare sa fie cel mai vechi text cu un astfel de continut care a ajuns pana la noi. Examinarea lui mai de aproape ne va ingadui sa ne facem o imagine mai clara si mai adecvata despre filozofia si logica pe care le-au cultivat carturarii romani de orientare slavona in perioada constituirii si consolidarii statelor feudale romanesti de sine statatoare.

Poate ca tocmai acest caracter de ,,manual'', iar nu cercetare originala, a facut pe istoricii culturii romane sa lase la o parte examinarea unora dintre aceste scrieri, precum si a rolului lor in ansamblul preocuparilor filozofico-teoretice din cultura romana in vesmant slavon.

Cercetarea atenta a manuscrisului slavon de logica demonstreaza lipsa de temei a acestei lipse de interes sustinut privind studierea acestor manuscrise. Relevand orientarea rationalista a preocuparilor de logica prezente in acest manuscris, autorul cartii schiteaza cateva idei interesante si originale despre contextul ideologic al secolului al-XIV-lea romanesc.

Lucrarea de fata este rezultatul activitatii intreprinse de cercetatorii Institutului de Filosofie si Psihologie "C. Radulescu-Motru" al Academiei Romane in colaborare cu specialisti in domeniul logicii de la institutii universitare si culturale de prestigiu din Romania. Scopul elaborarii prezentei Istorii a logicii romanesti a fost de a infatisa publicului interesat contributiile logicienilor romani la dezvoltarea disciplinei, incepand de la primele scrieri care s-au pastrat si pana azi.

Lucrarea slava pastreaza in intregime caracterul nominalist, formal si teoretic al logicii damaschiene. Acest lucru l-am putut observa prin reductiile si adaosurile ce le cuprinde, scrierea slava accentueaza caracterul mistic al logicii: fiintele isi au inceputul, numele si miscarea de la Dumnezeu; parintii bisericii au inlaturat ,,certurile'' filozofilor ,,cei vechi'', stabilind solutiile logico-filozofice in functie de dogmele crestine. In aceasta conceptie substanta singura, in intelesul de totalitate a ipostazelor, are existenta naturala, iar esenta este la Dumnezeu.

Scopul lui Aristotel si al adeptilor sai, fie pagani, fie crestini, era de a lua in stapanire formele gandirii, de a face cunoscute criteriile prin care sa poata determina cazurile in care gandirea este corecta si cand anume ea nu este corecta.Unui scop similar ii este destinata si lucrarea slavona. Totusi aici se impune un corelativ important: autorul slav nu se ocupa de cercetarea si elaborarea formelor gandirii, ci se multumeste sa infatiseze pe scurt rezultate deja stabilite prin cercetare.

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Inceputuri ale logicii romanesti.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
1 664 cuvinte
Nr caractere:
8 374 caractere
Marime:
13.83KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Drept
Tag-uri:
logica, judecata
Predat:
la facultate
Materie:
Drept
Sus!