Generalitati Privind Dreptul Social al Muncii si Securitatii Sociale

Extras din referat Cum descarc?

Spre deosebire de dreptul intern in care s-a realizat o delimitare clara intre dreptul muncii si dreptul securitatii sociale, in cadrul dreptului social comunitar sunt examinate, deopotriva, reglementarile ce se includ in dreptul muncii, precum si cele ce se includ in dreptul securitatii sociale. S-a afirmat, in doctrina, ca legatura indiscutabila dintre ele se datoreaza politicii sociale comunitare, care are un caracter indivizibil, aceasta facand posibila inglobarea lor in cadrul unei singure discipline intitulata dreptul social comunitar. Desigur, in mod obiectiv, trebuie facuta distinctia intre dreptul comunitar al muncii si dreptul comunitar al securitatii sociale.
Dreptul comunitar al securitatii sociale face parte - teoretic - dintr-o ramura de drept mult mai ampla - dreptul international al securitatii sociale - ramura de drept ce s-a conturat la inceputul anilor '70.
Izvoarele dreptului international al securitatii sociale se regasesc in instrumente internationale extrem de variate, incepand cu Declaratia universala a drepturilor omului a ONU din 10 dec. 1948 si terminand cu cele mai recente regulamente ale Uniunii Europene in materie.
Strict istoric, primele preocupari pentru o protectie decenta a cetatenilor statelor europene care se regasesc sau isi au resedinta in strainatate se identifica in conventia incheiata intre Franta si Ducatul de Parma la 13 august 1827 in vederea garantarii unor ,,venituri de pensionare" pentru cetatenii celor doua entitati statale. Literatura de specialitate situeaza drept act de nastere al acestei ramuri de drept conventia de asigurari sociale incheiata intre Franta si Italia la 15 aprilie 1904. Dupa crearea sa in 1919, Organizatia Internationala a Muncii a inceput elaborarea unor instrumente multilaterale de asigurari sociale (Conventia nr. 102/1952 privind securitatea sociala care priveste si securitatea sociala a lucratorilor migranti. O serie de contributii substantiale in materia coordonarii si armonizarii securitatii sociale a adus Consiliul Europei. 
Uniunea Europeana are, la ora actuala, cel mai eficient si complex sistem de protectie sociala a lucratorilor migranti. Preocupari in materie se regasesc in Tratatul instituind Comunitatea Europeana Carbunelui si Otelului (CECA) din 1951 in baza caruia au fost elaborate doua regulamente (nr. 3 si 4 din 1958) care initial au reprezentat conventii multilaterale generale acoperind toate ramurile securitatii sociale si privind toti lucratorii migranti, resortisanti ai statelor membre CECA, in anii urmatori aceste regulamente fiind extinse asupra lucratorilor frontalieri si sezonieri. Bineinteles, aceste regulamente nu si-ar avea ratiunea de a exista daca, in spatiul comunitar nu ar exista libera circulatie a persoanelor si a fortei de munca, materie reglementata prin Tratatul de la Roma din 1957 privind constituirea Comunitatii Economice Europene - CEE (materia libertatii de circulatie a persoanelor a fost substantial innoita prin Directiva Parlamentului European si a Consiliului 2004/38/CE). Libera circulatie a lucratorilor este reglementata in art. 48-49 - dupa dispozitiile referitoare la libera circulatie a marfurilor si in corelatie cu libera circulatie a serviciilor si capitalurilor - si se defineste prin dreptul de a raspunde la oferte privind locuri de munca, de a se deplasa in acest scop pe teritoriul statelor membre, de a ramane pe teritoriul statelor membre pentru a desfasura o activitate, precum si de a ramane pe teritoriul unuia din acestea dupa ce o persoana a desfasurat o activitate. Ca un corolar al acestei libertati, statelor membre li se cere sa elimine orice discriminare intre lucratori bazata pe nationalitate, cu privire la angajare, remunerare si celelalte conditii de munca si angajare. Totusi, statele membre pot limita acest drept pentru ratiuni de ordine publica, securitate publica sau sanatate publica.
Libertatea de circulatie a lucratorilor si a familiilor lor ar fi fost lipsita de multe din efectele sale daca acestia, exercitandu-si acest drept, ar fi riscat sa piarda prestatiile privind securitatea sociala obtinute in statul de resedinta. Prin Tratatul instituind CEE cat si prin Regulamentul nr. 1408/1971 privind coordonarea sistemului de securitate sociala si Regulamentul nr. 574/1972 de aplicare a Regulamentului nr. 1408/1971 - acestea au fost in vigoare pana la inceputul anului 2007, cand s-au inlocuit cu Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului privind coordonarea sistemelor de securitate sociala - s-a urmarit coordonarea prevederilor legislatiilor privind securitatea sociala, in scopul evitarii instituirii unor bariere in calea liberei circulatii a fortei de munca. Coordonarea regimurilor de securitate sociala nu vizeaza elaborarea unui sistem autonom de securitate sociala propriu lucratorilor migranti, ci sistemele nationale subzista, dar ele devin permeabile in corelarea cu celelalte sisteme de securitate sociala; se previne astfel - pentru lucratorul migrant - situatia in care ar putea sa nu fie asigurat in nici un stat membru (conflict negativ de legi) sau in care ar putea sa fie asigurat simultan in doua sau mai multe state (conflict pozitiv de legi). Cele doua regulamente stabilesc reguli pentru determinarea legislatiei aplicabile. Regula generala este aceea ca legislatia aplicabila este cea a tarii unde persoana presteaza activitatea, indiferent de domiciliu (sunt avuti in vedere aici lucratorii, cei care desfasoara o activitate independenta, familiile acestora si supravietuitorii lor). Persoanele angajate sau independente carora li se aplica dispozitiile regulamentului cuprind ,,orice persoana care este asigurata, pe baze obligatorii sau optionale, pentru una sau mai multe eventualitati acoperite de ramurile unui sistem de securitate sociala". 
Din analiza actelor normative comunitare pot fi desprinse urmatoarele principii ale securitatii sociale:
- nediscriminarea bazata pe cetatenie;
- plata indiferent de resedinta (prestatiile sociale - invaliditate, batranete, de urmas, accidente de munca, boli profesionale, ajutoare deces - obtinute sub legislatia unuia sau mai multor state membre nu vor face obiectul vreunei reduceri, modificari, suspendari, retrageri.


Fisiere in arhiva (1):

  • Generalitati Privind Dreptul Social al Muncii si Securitatii Sociale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!