INTRODUCERE Sintagma "Administratie Publica" reprezinta o activitate specific umana prin care se formuleaza si se implementeaza politici publice de catre personal administrativ pregatit sa desfasoare munca de o anumita complexitate intr-un cadru institutional specific. Functionarii publici sunt persoane fizice investite cu prerogative de putere publica in vederea realizarii sarcinilor si responsabilitatilor, fiind supusi unui statut special, ce regelmenteaza conditiile de acces, de numire, de promovare si de avansare in functie. Pregatirea profesionala, teoretica si practica a personalului din administratia publica devine cu atat mai importanta cu cat caracterul specializat si complex al activitatii administrative trebuie inteles, avand in vedere transformarile majore prin care trece administratia publica, ca efect direct la schimbarile mediului in care se desfasoara. Eficacitatea sistemului administrativ este determinat in mare masura de profesionalizarea functiei publice, unul dintre obiectivele declarate ale procesului de reforma administrativa din tara noastra. Pregatirea profesionala a functionarilor publici se reflecta in calitatea serviciilor oferite. Nu de putine ori, sistemului administrativ roman i s-au adus critici referitoare la calitatea prestatiilor functionarilor publici, indiferent de functia ocupata, fie una de conducere/manageriala, fie una de executie. Si aceasta deoarece, in administratia publica romaneasca persista inca mentalitati care exclud calitatea in favoarea cantitatii. Gestionarea coerenta si corecta a carierei functionarilor publici prin salarizare corespunzatoare, stimularea si asigurarea unor conditii normale de lucru, in scopul respectarii principiilor stabilitatii si continuitatii in munca, au devenit puncte de reper in activitatea administratiei publice, care a inteles sa construiasca o serie de institutii care sa coordoneze, sustina si controleze realizarea acestor deziderate. Competenta profesionala si cea in domeniul managementului public sunt absolut necsare pentru obtinerea eficientei la nivelul sistemului administrativ prin previzionarea corespunzatoare a evolutiilor viitoare, organizarea activitatii, gestionarea resurselor, motivarea angajatilor si controlul modului de desfasurare a proceselor . In limbajul curent conceptul de cariera are numeroase intelesuri,neexistand pana in prezent o definitie oficiala unanim acceptata care sa intruneasa consensul specialistilor in literatura de specialitate fiind cunoscute diferite formulari sau numeroase opinii. Intelesul popular al termenului de cariera este asociat cu ideea de miscare ascendenta sau de avansare a unei persoane intr-un domeniu de activitate dorit, cu scopul de a obtine multi bani, mai multa responsabilitate sau de a dobandi mai mult prestigiu si mai multa putere. O cariera se refera la situatii diferite pentru oameni diferiti. Este posibil ca un individ sa gandeasca cariera ca o serie de posturi diferite in firme diferite, in timp ce un alt individ vede cariera sa similara cu o ocupatie. Cariera reprezinta un aspect important si o parte insemnata din viata unui individ, la randul ei, reprezinta o permanenta lupta pentru atingerea scopurilor sau obiectivelor personale. Astfel, indivizii sunt, de obicei, dornici sa-si dezvolte cariere care tin cont atat de nevoile personale si familiale, inclusiv educatia copiilor, cat si carierele partenerilor sau de calitatea vietii. Conceptul de cariera are mai multe intelesuri, potrivit literaturii de specialitate: o cariera = avansare; o cariera=profesie; o cariera= serie de roluri de-a lungul vietii legate de experienta; o cariera= cadru dinamic in care o persoana isi percerpe viata in intregul ei; o cariera = succesinea de posturi de-a lungul vietii. PROMOVAREA FUNCTIONARILOR SI EVALUAREA PERFORMANETELOR PROFESIONALE Prin promovare functionarul public poate ocupa o functie superioara. Promovarea in gradul profesional imediat superior se face prin concurs sau examen, organizat anual, prin transformarea postului detinut de functionar, ca urmare a promovarii concursului sau examenului. Examenul de promovare sau concursul este organizat de autoritatea sau institutia unde isi desfasoara activitatea functionarul respectiv, cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, in limita functiilor rezervate promovarii si cu incadrarea in fondurile bugetare alocate. Pentru a participa la examenul de promovare functionarul trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii: 1. cel putin 4 ani vechime in functia din care promoveaza; 2. cel putin 2 ani vechime din treapta de salarizare din care avanseaza; 3. cel putin, calificativul "bine" in ultimii 2 ani; 4. sa nu aiba in cazierul administrativ o sanctiune disciplinara neradiata.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).