1)Introducere: Complexitatea instrumentelor internationale in domeniul cooperarii judiciare internationale in materie civila, penala, comerciala etc., a modalitatilor de comunicare, a declaratiilor si rezervelor statelor - parte la conventiile internationale, a limbilor de lucru solicitate pentru traducerea actelor in strainatate, precum si a formularelor - tip, a facut indispensabila punerea la dispozitia practicienilor a unei actualizari a stadiului relatiilor internationale ale Romaniei in domeniul asistentei judiciare. Structura Ghidului de cooperare judiciara internationala cuprinde conventiile multilaterale (elaborate sub egida diferitelor organizatii internationale (O.N.U., C.E., C.D.I.P. Haga, U.E.), conventiile bilaterale, legislatie comunitara si legislatie interna, cu scopul de a informa instantele asupra exigentelor impuse de cooperarea judiciara internationala. Mai mult, aplicabilitatea multitudinii de instrumente juridice internationale in aceleasi materii accentueaza dificultatile mentionate. In cadrul spatiului judiciar comun al Uniunii Europene, cooperarea judiciara se desfasoara in temeiul unor instrumente comunitare care au la baza principiile recunoasterii si increderii reciproce intre sistemele juridice ale statelor membre ale Uniunii Europene. In termeni generali, cooperarea judiciara internationala in materie penala cuprinde: asistenta judiciara, extradarea, transferarea persoanelor condamnate, transferul de proceduri, recunoasterea hotararilor. Asistenta judiciara in materie penala se solicita de autoritatile judiciare competente din statul solicitant si se acorda de autoritatile judiciare din statul solicitat. Cele mai importante conventii multilaterale in aceasta materie au fost adoptate sub egida Consiliului Europei si Organizatiei Natiunilor Unite. De asemenea, Romania a incheiat peste 20 de tratate bilaterale. Cea mai mare parte dintre acestea impun desemnarea uneia sau mai multor autoritati centrale pentru transmiterea cererilor si indeplinirea altor atributii specifice. In Romania, ca de altfel in marea majoritate a statelor, Ministerul Justitiei este autoritatea centrala in urmatoarele materii: extradare; transferarea persoanelor condamnate; transferul de proceduri ; recunoasterea hotararilor; asistenta judiciara in faza de judecata. Pentru cererile de asistenta judiciara in materie penala din faza de cercetare si urmarire penala autoritatea centrala este Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, dar exista si tratate (cum este cel cu SUA), care impun si in aceasta faza transmiterea cererilor prin Ministerul Justitiei. Ministerul Administratiei si Internelor este autoritatea centrala pentru cererile referitoare la cazierul judiciar. Unele instrumente ale Consiliului Europei permit transmiterea directa a cererilor de asistenta judiciara stricto sensu, fie numai in caz de urgenta, cu obligativitatea transmiterii unei copii la autoritatea centrala , fie in toate cazurile . De aceea, este foarte important ca autoritatea judiciara romana solicitanta sa verifice, in fiecare caz, care este instrumentul juridic aplicabil, cu dispozitiile cele mai favorabile, iar in cazul conventiilor multilaterale trebuie verificate obligatoriu lista statelor parti si eventualele declaratii ale acestora privind modalitatea de transmitere si limbile acceptate. In cadrul spatiului judiciar comun al Uniunii Europene, cooperarea judiciara se desfasoara in temeiul unor instrumente comunitare care au la baza principiile recunoasterii si increderii reciproce. Dupa data aderarii la Uniunea Europeana, judecatorii si procurorii romani vor aplica, in relatia cu statele membre UE, instrumentele comunitare bazate pe comunicarea directa intre autoritatile judiciare. Astfel, de la data intrarii in vigoare pentru Romania a Conventiei UE de asistenta judiciara din 29 mai 2000, cererile de asistenta judiciara privind comisiile rogatorii si comunicarile de acte vor putea fi transmise direct autoritatii judiciare solicitate. De asemenea, de la data aderarii, procedurile formale de extradare vor fi inlocuite cu procedurile de predare in baza unui mandat european de arestare, emis in aplicarea deciziei-cadru a Consiliului nr. 584/JAI din 13 iunie 2002. In relatia cu statele membre UE, rolul Ministerului Justitiei, ca autoritate centrala romana in domeniul cooperarii judiciare in materie penala se schimba, principala atributie ramanand aceea de a asista si sprijini, inclusiv prin intermediul punctelor nationale de contact pentru RJE / EJN contactul direct intre autoritatile judiciare romane si cele din statele membre UE, spre deosebire de atributiile autoritatii centrale in relatia cu statele nemembre UE, care includ, intre altele, efectuarea controlului de regularitate internationala (in calitate de ,,gardian al tratatelor" incheiate de Romania in aceasta materie) si transmiterea / primirea cererilor.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).