Evolutia Casatoriei si Familiei in Istoria Dreptului Romanesc

Extras din referat Cum descarc?

Periodizarea istoriei dreptului poate constitui motiv de controverse. Aceasta cu atat mai mult cu cat in stiintele istorice exista discutii in ceea priveste calificarea si clasificarea timpului istoric. 
Limitele ,,timpurilor" juridice se intrepatrund pana la epoca lui Cuza si conditioneaza etapele posterioare. Se poate vorbi de urmatoarele perioade :
- Antica (preromaneasca) 
Dreptul dac
Dualismul juridic din Dacia, provincie romana
- Dreptul feudal -Ius valahicum (vechiul drept cutumiar-agrar)
-Legiuirile scrise 
- Pravilele bisericesti
- Pravilele domnesti (secolulXVII)
- Inceputul reformarii dreptului (secolulXVIII-XX)
- Dreptul modern (de la Cuza Voda la 1923)
- Dreptul contemporan 
-capitalist (1923-1948)
-comunist (1948-1989)
- revenirea la dreptul democratic (1989-)
Odata cu inceputurile agriculturii si mai ales dupa descoperirea prelucrarii metalelor, barbatul isi impune definitiv dominatia sub forma familiei patriarhale, a gintei patriarhale. Asa se ajunge la obiceiul validat religios al alegerii preotului (totodata judecator) dintre barbati, la obiceiul
constituirii "adunarii poporului" numai din barbatii care purtau arme.
Acestor structuri le revin sarcini importante precum rezolvarea conflictelor, alegerea capeteniilor, oficierea cultului, organizarea serbarilor.
Pana la formarea statului, normele de conduita la geto-daci n-au purtat caracter juridic, in sensul ca nu au fost impuse de un aparat anume constituit in acest scop. Invoielile dintre parti de pilda, erau asezate sub pavaza puterii divine, printr-un juramant dublat de un ceremonial anume. Odata cu afirmarea proprietatii private prin desprinderea de obste au devenit mai frecvente actiunile de insusire necinstita: pedepsele erau aspre, dar si abuzive, caci nu exista o autoritate mai mare decat aceea a comunitatii restranse. A devenit presanta nevoia unei organizari diferite, superioare in raport cu organizarea de ginta, obste sau trib.
Dincolo de cazurile de incalcare a legilor, in societatea geto-daca au functionat reguli acceptate cu privire la regimul persoanelor, familie, bunuri si obligatii, proceduri de judecata.
Capacitatea juridica a persoanelor a depins de pozitia lor sociala, incat nobilii dispuneau de privilegii civile, in vreme ce oamenii de rand aveau o capacitate mai restransa.
Familia a fost monogama, patrilocala si patrilineara, astfel ca "sotia locuia la barbat, descendenta se stabilea dupa tata, iar copiii ramaneau in familia acestuia si dupa moartea mamei." Este posibil sa se fi practicat si cumpararea sotiei, din moment ce acest obicei este atestat la traci. La incheierea casatoriei fata era inzestrata cu o dota; de altfel termenul, de
"zestre" din limba romana provine din limba geto-daca. Statutul femeii in familie era caracterizat prin totala subordonare fata de sot: ei ii reveneau toate sarcinile gospodariei, era pedepsita exemplar pentru infidelitate, era uneori sacrificata pe mormantul sotului.
Procedurile de judecata au evoluat de la o epoca la alta, fiind insa mereu marcate de factorul religios, atat prin prezenta clerului, cat si prin elemente de procedura precum juramantul.
Despre pedepse aflam de la Horatiu soarta sotiei adultere, dar nu incape indoiala ca si alte incalcari ale legii au fost sanctionate cu moartea.
Informatiile sunt contradictorii: dupa unii antici familia la geti era poligama. In schimb Horatiu si Ovidiu, buni cunoscatori ai societatii geto-dacice, nu au semnalat nimic despre o eventuala poligamie. Mai mult, Columna lui Traian prezentand scene din viata geto-dacilor infatiseaza fiecare barbat dac insotit de o singura femeie.
Nu se poate spune ca a existat o evolutie a institutiei casatoriei de la poligamie la monogamie sau ca s-au cunoscut ambele forme (cetatenii instariti practicand poligamia, iar cei de rand monogamia). Poligamia a constituit o forma a casatoriei la diferite popoare; este important ca in chiar culmea civilizatiei, familia daca a fost monogama, situatie conforma cu echilibrul bio-psihic al fiintei umane.
Cumpararea sotiei constituie o caracteristica si ea intalnita la alte popoare, acolo unde sotia contribuia prin munca proprie la veniturile familiei. Acest obicei s-a pastrat pana in zilele noastre la ,,targul de fete" de pe Muntele Gaina. 
Sotia se afla sub autoritatea si puterea barbatului, putand fi pedepsita chiar cu moartea de catre barbat pentru infidelitate.


Fisiere in arhiva (1):

  • Evolutia Casatoriei si Familiei in Istoria Dreptului Romanesc.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!