ETAPELE PROCESULUI BUGETAR Procesul bugetar este un fenomen economic complex ce se desfasoara etapizat pe baza unor analize si decizii de cea mai mare importanta. Tocmai de aceea, el este indelung pregatit supus dezbaterilor si in cele din urma aprobarii organului legislativ. Sinteza acestor lucrari laborioase se regaseste in legea bugetara anuala care trebuie pusa in aplicare de catre Guvern. La incheierea exercitiului bugetar se intocmeste contul general de executie a bugetului supus si el aprobarii Parlamentului. Organele specializate ale statului supravegheaza si verifica operatiile bugetare supunandu-le controlului preventiv si ulterior. Toate aceste activitati ce se desfasoara in mod succesiv se insumeaza in procesul complex al elaborarii dezbaterii si executiei bugetului public. Procesul bugetar are prin urmare un caracter decizional (predominanta fiind decizia politica), de asemenea unul ciclic (este realizat dupa un calendar riguros) si in sfarsit are un caracter normativ (in derularea sa fiind necesara respectarea cu strictete a legislatiei in domeniu) Elaborarea proiectului de bugetar Potrivit uzantelor, initiativa in materie bugetara are, de regula, Guvernul. Acesta trebuie sa prezinte anual Parlamentului proiectul de lege pentru adoptarea bugetului de stat, insotit de o expunere de motive si de o multime de anexe si calcule de fundamentare. Lucrarile pregatitoare sunt efectuate de catre Ministerul Finantelor sau de catre alte organisme specializate (Cancelaria Tezaurului in Marea Britanie sau Biroul Bugetar al Presedintelui in S.U.A.) si, in paralel, de catre ministere, administratii locale sau alte institutii publice care isi pregatesc propriile schite de buget. Potrivit actualei Legi a Finantelor Publice, Ministerul Finantelor intocmeste proiectele pentru intregul sistem unitar de bugete precum si proiectele de legi pentru aprobarea acestora. Aceste proiecte de buget se intocmesc de catre Ministerul Finantelor pe baza: - prognozelor indicatorilor macroeconomici si sociali pentru anul bugetar pentru care se elaboreaza proiectul de buget precum si pentru urmatorii trei ani; - obiectivelor politicii fiscale si de alocare bugetara; - prevederilor memorandumurilor de finantare, ale memorandumurilor de intelegere sau ale altor acorduri internationale cu organisme si institutii financiare internationale semnate si/sau ratificate; - politicilor si strategiilor sectoriale, a prioritatilor stabilite in formularea propunerilor de buget, prezentate de catre ordonatorii principali de credite; - propunerilor de cheltuieli detaliate ale ordonatorilor principali de credite; - programelor intocmite de catre ordonatorii principali de credite in scopul finantarii unor actiuni carora le sunt asociate obiective precise si indicatori de rezultate si de eficienta; - propunerilor de sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, precum si de transferuri consolidabile pentru autoritatile administratiei publice locale; - posibilitatilor de finantare a deficitului bugetar. Lucrarile de elaborare a acestor proiecte de buget se etapizeaza pe baza asa-zisului calendar bugetar Procedura incepe prin elaborarea indicatorilor macroeconomici pentru anul bugetar viitor si pentru urmatorii trei ani de catre organele abilitate, operatiune ce trebuie finalizata pana la data de 31 martie a anului curent, cu obligatia actualizarii indicatorilor pe parcursul desfasurarii procesului bugetar.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).