Efectele contractului de transport de marfa pe caile rutiere in trafic intern

Extras din referat Cum descarc?

Contractul de transport rutier de marfuri in trafic intern nu cunoaste o definitie legala.Pe baza mai multor prevederi ale O.G. nr. 27/2011 poate fi configurata o definitie a acestui contract.
Contractul de transport rutier de marfa in trafic intern este contractul incheiat intre operatorul de transport rutier si expeditor,prin care operatorul de transport rutier efectueaza un transport rutier de marfuri (o deplasare de marfa cu un autovehicul ori cu un ansamblu de vehicule rutiere, pe un drum deschis circulatiei publice, chiar daca vehiculele repective sunt, pe o anumita portiune a parcursului,transportate la randul lor pe sau de alte vehicule ori daca autovehiculele se deplaseaza fara incarcatura) ,fara a trece frontiera de stat contra cost (prin incasarea unui tarif sau a echivalentului in natura ori in servicii).
Contractul de transport de marfuri pe caile rutiere in trafic intern se incheie intre transportator si expeditor, producand efecte juridice si in privinta unei terte persoane, respectiv destinatarul.
Efectele contracutului de transport rutier de marfuri in trafic intern
Contractul de transport de marfa pe caile rutiere in trafic intern da nastere la drepturi si obligatii in sarcina partilor, dar si a destinatarului (participant la contractul de transport).Situatia contistuie o particularitate a contractului de transport.
Obligatiile principale ale expeditorului 
Principalele obligatii ale expeditorului,asa cum rezulta din Conventia CMR, sunt:
A. obligatia de a ambala marfa ce urmeaza a fi transportata;
B. obligatia de predare a marfii ce urmeaza a fi transportata;
C. obligatia de a intocmi si preda documentul de transport;
D. obligatia de a furniza documentele si informatiile necesare indeplinirii formalitatilor vamale si altor categorii de formalitati;
E. obligatia de piata a pretului.
A.Obligatia de a ambala marfa ce urmeaza a fi transportata
Aceasta obligatie este consacrata indirect prin art. 10 din Conventia CMR, care instituie raspunderea expeditorului pentru daunele rezultand din ambalare.Obligatia de ambalare presupune mai multe prestatii principale,respectiv:
a) alegerea unui ambalaj corespunzator naturii bunului si modului de transportare;
b) alegerea unui mod de ambalare corespunzator naturii bunului si modului de transportare;
c) ambalarea (impachetarea) propriu-zisa a bunurilor ce urmeaza a fi transportate.
Potrivit art. 6 parag. 1 lit. f) coroborat cu art. 7 parag. 1 lit. a) din Conventia CMR, felul ambalajului este mentionat in scrisoarea de trasura, de catre expeditor . De asemenea, potrivit art. 6 parag. 1 lit. g), se mentioneaza in scrisoarea de trasura numarul coletelor, marcajele speciale si numerele lor.
Cu privire la aceasta obligatie, Conventia CMR prevede, in art. 10, faptul ca expeditorul este raspunzator fata de transportator pentru daunele pricinuite persoanelor, materialelor sau altor marfuri, precum si pentru cheltuielile cauzate de defectuozitatea ambalajului marfii. 
B.Obligatia de predare a marfii ce urmeaza a fi transportata
Aceasta obligatie nu este reglementata expres de Conventia CMR, dar rezulta din caracterul consensual al contractului. Astfel, contractul de transport presupune, in mod necesar, ca bunurile sa fie predate de catre expeditor (cel care doreste sa deplaseze o cantitate de marfa) transportatorului (cel care urmeaza sa realizeze deplasarea de marfa). in absenta unor prevederi care sa conduca spre calificarea predarii marfurilor ca fiind legata de incheierea contractului, predarea constituie un element tinand de executarea contractului.
Obligatia presupune o prestatie principala, respectiv punerea la dispozitia transportatorului a bunurilor ce fac obiectul transportului la un anumit loc si cu respectarea anumitor conditii.
Potrivit art. 6 parag. 1 lit. d) din Conventia CMR, locul si data primirii marfii sunt mentionate in scrisoarea de trasura.In ceea ce priveste bunurile ce urmeaza a fi puse la dispozitie, acestea trebuie sa intruneasca toate cerintele calitative si cantitative prevazute in documentul de transport. Astfel, potrivit art. 6 parag. 1 lit. f) si h) din Conventia CMR, in scrisoarea de trasura se mentioneaza denumirea curenta a naturii marfii, greutatea bruta sau cantitatea altfel exprimata a marfii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Efectele contractului de transport de marfa pe caile rutiere in trafic intern.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Andreea-Teodora Stanescu, Dreptul transporturilor, ed. a 2-a, editura Hamangiu, 2017, Bucuresti;
2. Noul Cod Civil;
3. Gheorghe Piperea, Dreptul transporturilor. Editura ALL BECK, Bucuresti, 2003;
4. Octavian Capatana, Gheorghe Stancu, Dreptul transporturilor, Partea generala, Ed. LUMINA LEX, Bucuresti, 2003.


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!