Introducere pag 3 Incalcarile drepturilor consumatorilor pag 5 a. Incalcari frecvente ale drepturilor consumatorilor pag 5 b. Oficiul pentru protectia consumatorilor pag 6 Exemple de incalcari frecvente ale drepturilor consumatorilor pag 7 a. Exemplu pentru un produs alimentar pag 7 b. Exemplu pentru un produs nealimentar.pag 8 Un sfat pentru consumatori pag 9 Concluzii pag 8 Bibliografie pag 10
CONSUMATORUL, CA FIIND O PERSOANA CE DOBANDESTE, UTILIZEAZA ORI CONSUMA PRODUSE OBTINUTE DE LA AGENTII ECONOMICI SAU CARE BENEFICIAZA DE SERVICIILE PRESTATE DE ACESTIA, ARE O SERIE DE DREPTURI DEFINITE DE ORGANIZATIA MONDIALA A CONSUMATORILOR , - DREPTUL LA SATISFACEREA CERINTELOR ESENTIALE DE VIATA - DREPTUL LA SIGURANTA - DREPTUL DE A FI INFORMAT ETC. CARE SUNT FRECVENT INCALCATE ACESTE INCALCARI SUNT DETERMINATE DE O SERIE DE CAUZE: 1. COMERCIALIZAREA DE PRODUSE CARE PREZINTA ABATERI DE LA CARACTERISTICILE CALITATIVE SAU CARE POT PUNE IN PERICOL VIATA; 2. SANATATEA SAU SECURITATEA CONSUMATORILOR; 3. COMERCIALIZAREA DE PRODUSE FALSIFICATE SAU CONTRA FACUTE; 4. PASTRAREA SI DEPOZITAREA PRODUSELOR DESTINATE COMERCIALIZARII IN CONDITII CARE NU ASIGURA MENTINEREA CARACTERISTICILOR DE CALITATE ALE ACESTORA; 5. COMERCIALIZAREA PRODUSELOR CU ELEMENTE DE IDENTIFICARE INCOMPLETE; 6. PREZENTAREA PRIN PUBLICITATE, IN PROSPECTE, CATALOAGE, MASSMEDIA ETC. A ALTOR VALORI ALE CARACTERISTICILOR PRODUSELOR SAU SERVICIILOR, DECAT CELE REALE. PENTRU CA DREPTURILE CONSUMATORILOR SA NU MAI FIE INCALCATE, EXISTA PROTECTIA CONSUMATORILOR. PROTECTIA CONSUMATORILOR, CA FIIND O COMPONENTA DE BAZA A PROGRTAMELOR DE PROTECTIE SOCIALA, REPREZINTA UN ANSAMBLU DE DISPOZITII PRIVIND INITIATIVA PUBLICA SAU PRIVATA DESTINATE A ASIGURA SI AMELIORA CONTINUU RESPECTAREA DREPTURILOR CONSUMATORULUI. ASA CUM AM ENUMERAT MAI SUS, S-AU DEFINIT URMATOARELE DREPTURI ALE CONSUMATORILOR: - DREPTURI LA SATISFACEREA CERINTELOR ESENTIALE DE VIATA - drepturi la bunuri si servicii care garanteza supravietuirea - DREPTUL LA SIGURANTA: - dreptul de a fi protejat impotriva produselor, proceselor sau serviciilor care pun in pericol sanatatea sau viata oamenilor. - DREPTUL DE A FI INFORMAT: - dreptul de a avea elemente necesare pentru a lua o decizie, pentru a face o alegere. - DREPTUL DE A FII PROTEJAT IMPOTRIVA INFORMATIEI, PUBLICITATII, ETICHETARII sau a altor practice frauduloase, inselatoare sau false. - DREPTUL DE A ALEGE: - adica dreptul de a avea acces la o varietate de produse si servicii, la preturi stabilite pe baza concurentei. - DREPTUL DE A FI ASCULTAT: - se refuza la posibilitatea consumatorilor de a-si exprima nemultumirile legitime referitoare la bunuri si servicii si la conditiile de cumparare ale acestora. - DREPTUL LA DESPAGUBIRE: - cuprinde dreptul rezolvarii echitabile a revendicarilor justificate. - DREPTUL LA EDUCARE: - dreptul de a obtine cunostintele si abilitatile prime care se formeaza unui consumator informat. - DREPTUL LA UN MEDIU AMBIANT SANATOS: - dreptul la un mediu natural care sa imbunatateasca ceea ce se defineste drept "calitatea vietii". PRIMA ETAPA IN ELABORAREA LEGISLATIEI IN DOMENIUL PROTECTIEI CONSUMATORILOR IN ROMANIA A CONSTITUIT-O ORDONANTA GUVERNAMENTALA NR. 21/1992 APROBATA PRIN LEGEA NR.11/1994 SI MODIFICATA PRIN LEGEA NR.178/1998 INSPIRATA DIN PRINCIPII DIRECTOARE ALE ONU, ORDONANTA GUVERNAMENTALA NR.21/1992 PREZINTA DREPTURI FUNDAMENTALE ALE CONSUMATORILOR SI ASIGURA CADRUL
www.opc.ro http://ro.wikipedia.org ,,Drept international privat. Protectia consumatorilor si raspunderea pentru produsele nocive" [autor : Carmen Tamara Ungureanu / editura all ] ,,Protectia juridica a consumatorului" [autor : Rodica-Diana Apan / editura Sfera Juridica]
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.