Dreptul Administrativ

Cuprins referat Cum descarc?

Dreptul administrativ 3
1.Definitia si trasaturile dreptului administrativ 3
2. Izvoarele scrise ale dreptului administrativ 4
3. Izvoarele nescrise ale dreptului administrativ 7
4. Normele de drept administrativ 8
5. Raporturile de drept administrativ 10


Extras din referat Cum descarc?

Dreptul administrativ
1.Definitia si trasaturile dreptului administrativ
Sub incidenta normelor de drept administrativ intra doua categorii de raporturi sociale si anume: cele care privesc aplicarea legii si prestarea de servicii publice, in limitele legii precum si cele care privesc solutionarea litigiilor dintre autoritatile administratiei publice (autoritatile publice in general) si cei vatamati in drepturile lor recunoscute de lege sau chiar in interesele lor legitime (administratie contencioasa).
Dreptul administrativ poate fi definit ca ramura dreptului public care reglementeaza relatiile sociale din sfera administratiei publice precum si pe cele de natura conflictuala dintre autoritatile publice sau persoanele juridice de drept privat care exercita atributii de putere publica, pentru realizarea unui interes public, asimilate autoritatilor publice, pe de-o parte si cei vatamati in drepturile lor prin acte administrative ale acestor autoritati, pe de alta parte.
In ce priveste trasaturile dreptului administrativ, in absenta unei pozitii comune, vom retine urmatoarele caracteristici fundamentale:
In primul rand, dreptul administrativ este calificat in mod unanim ca fiind o ramura a dreptului public si implicit a sistemului unitar al dreptului roman. Pe linia de idei dezvoltata in doctrina interbelica, dreptul administrativ este privit si de o parte a doctrinei actuale, ca o ramura de drept relativ tanara comparativ cu dreptul civil sau cu dreptul penal.
In al doilea rand, dreptul administrativ este dominat de principiul legalitatii, in sensul ca, activitatea autoritatilor administratiei publice se desfasoara pe baza legilor si in conformitate cu acestea, urmarindu-se in principal, punerea lor in aplicare.
In al treilea rand, dreptul administrativ se caracterizeaza prin existenta unui ansamblu de reguli specifice activitatilor administrative, distincte de cele care reglementeaza raporturile dintre particulari, constituind regimul juridic administrativ, ce deosebeste dreptul administrativ de dreptul privat, mai ales, de dreptul civil. Cu alte cuvinte, ansamblul normelor juridice care reglementeaza relatiile sociale ce formeaza obiectul administratiei publice reprezinta "dreptul aplicabil administratiei publice". 
In principiu, problemele care apar in activitatea administrativa difera de problemele nascute din raporturile aparute intre particulari, tocmai datorita prerogativelor de putere publica ce revin autoritatilor administratiei publice.
Astfel, exista o tehnica juridica de actiune proprie administratiei publice atat in ce priveste emiterea actelor administrative cat si in ce priveste incheierea unor contracte administrative cu particularii, supuse unui regim juridic diferit de cel aplicabil contractelor civile sau comerciale.
De asemenea, organizarea si functionarea serviciilor publice sunt stabilite unilateral de autoritatile administratiei publice.
In al patrulea rand, normele dreptului administrativ sunt mai mobile fata de normele dreptului privat, aspect ce decurge din specificul activitatii administrative si din transformarile rapide care au loc in administratie.
Prin sfera larga a domeniilor reglementate, carora trebuie sa li se aduca norme de perfectionare, dreptul administrativ are un pronuntat caracter de mobilitate, constand in faptul ca normele sale se inlocuiesc sau se modifica destul de repede dupa adoptarea lor. Este fenomenul cunoscut in prezent sub denumirea de inflatie legislativa.
In al cincilea rand, in dreptul administrativ, interesul public are prioritate fata de interesul particular, pornindu-se de la ideea ca, in statul de drept, interesele statului sunt ale colectivitatii, deci trebuie sa fie prioritare in raport cu cele ale individului. Tocmai datorita acestei pozitii a administratiei publice fata de cetateni, Constitutia a instituit prin art.51 si 52 asa-numitele drepturi garantii. 
2. Izvoarele scrise ale dreptului administrativ
Analiza izvoarelor dreptului in teoria generala a dreptului a pus in lumina doua categorii de acceptiuni ale acestei notiuni: izvor de drept in sens material si izvor de drept in sens formal.
Izvoarele materiale ale dreptului , denumite si izvoare reale sunt concepute ca adevarate "dat"-uri ale dreptului, realitati exterioare acestuia, care determina actiunea legiuitorului sau dau nastere unor reguli izvorate din necesitatile practice.
Izvoarele materiale reprezinta conditiile sociale care determina adoptarea unor norme juridice. Pentru ca o regula de conduita sa devina obligatorie pentru cei carora li se adreseaza, este nevoie ca acea regula sa capete o forma juridica, prin care vointa guvernantilor sa devina vointa de stat, obligatorie pentru membrii societatii, pentru a putea sa intervina in caz de nevoie forta de constrangere a statului. Aici intervin izvoarele formale ale dreptului. Acestea reprezinta actele normative adoptate sau emise de catre autoritatile publice competente, acte ce contin norme juridice, reguli de conduita obligatorii, imperative.
Intr-o formulare succinta, izvoarele formale reprezinta formele juridice deexprimare a vointei guvernantilor.
Doctrina occidentala face in mod obisnuit distinctie intre izvoarele scrise (Constitutie, legi, ordonante etc.) si izvoarele nescrise (cutuma, jurisprudenta, principiile generale de drept). In doctrina franceza, izvoarele de drept reprezinta procedurile prin care se elaboreaza regulile de drept.
Prin urmare, putem defini izvoarele dreptului administrativ ca reprezentand formele in care se exprima normele dreptului administrativ care nasc, modifica sau sting raporturi de drept administrativ.
Izvoarele scrise prezinta in epoca contemporana o determinare constitutionala, Constitutia fiind primul dintre acestea.
In principiu, se admite ideea ordonarii si ierarhizarii izvoarelor scrise avandu-se in vedere un sistem al normativitatii juridice, ierarhizarea facandu-se dupa forta juridica a actelor normative, inteleasa ca forta de a produce efecte juridice.
Forta juridica a unui izvor scris este data de continutul si caracterul acestuia, determinate de natura si pozitia autoritatii publice de la care emana actul respectiv.
In raport de autoritatea publica de la care provin si implicit de forta lor juridica izvoarele scrise ale dreptului administrativ sunt: Constitutia, legile (constitutionale, organice sau ordinare), decretele-legi adoptate pana in mai 1990, ordonantele Guvernului, hotararile Guvernului, actele administratiei ministeriale si extra-ministeriale indiferent de denumirea lor (ordine, instructiuni, precizari, circulare), actele autoritatilor administrative centrale autonome cum ar fi Banca Nationala a Romaniei, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, indiferent de denumirea lor (circulare, precizari, hotarari etc.), ordinele prefectilor, hotararile consiliilor judetene, hotararile consiliilor locale, dispozitiile presedintelui consiliului judetean, dispozitiile primarilor.
Constitutia reprezinta cel mai important izvor al dreptului administrativ datorita caracterului de lege fundamentala a statului, si deci fortei juridice superioare a normelor de drept administrativ pe care le contine. Constitutia este sursa directa sau indirecta a tuturor prerogativelor de "administratie publica". Trebuie precizat insa ca nu toate dispozitiile constitutionale sunt izvoare ale dreptului administrativ, ci doar cele care se refera spre exemplu la organizarea si functionarea celor mai importante autoritati ale administratiei publice (Presedinte, Guvern, administratie ministeriala si extraministeriala, prefect, autoritatile administratiei publice locale), cele care privesc drepturile si indatoririle fundamentale ale cetatenilor a caror realizare revine administratiei publice, normele care se refera la raporturile administratiei publice cu alte autoritati publice precum si cu cetatenii etc. Asemenea norme constitutionale au deci o dubla natura juridica, de drept constitutional si in subsidiar, de drept administrativ.


Fisiere in arhiva (1):

  • Dreptul Administrativ.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!