Extras din referat
Termenul de administraţie provine din limba latină: „Administer” traducându-se prin: agent, ajutător, servitor. Verbul „administro” înseamnă a da o mână de ajutor, a conduce sau a dirija.
Dicţionarul limbii române reţine pentru verbul „a administra” explicaţia: a conduce, a cârmui, iar pentru „administraţie” – totalitatea autorităţilor administrative existente într-un stat, secţie sau serviciu, care se ocupă de problemele administrative ale unei instituţii sau ale unui agent economic agent economic.
„Dictionary of American Government and Politics”, editat la „The Dorsey Press” in Chicago, Illinois, in 1988, sub îngrijirea profesorului Jay M.Shafritz de la University of Pittsburgh, reţine pentru cuvântul „administration” mai multe sensuri, si anume:
1. Conducerea si îndrumarea afacerilor guvernelor si instituţiilor;
2. Termen colectiv pentru toţi oficialii din aparatul guvernamental;
3. Executarea şi implementarea politicii publice;
4. Timpul în care se alflă în funcţie un şef executiv precum preşedinte, guvernator sau primar;
5. Supravegherea averii unei persoane decedate pentru a se plăti taxele şi a se repartiza bunurile şi averea către moştenitori.
Potrivit etimologiei, cuvântul “ administraţie “ a evocat o activitate in supuşenie, executată la comandă, activitatea în sine aparând atunci când societatea s-a împărţit în comandanţi şi comandati. Administratia publica este o dimensiune a executivului, fără a fi însă singurul element al acestuia.
Noţiunea de administraţie publică ocupă poziţia centrală în studiul dreptului administrativ şi reprezintă noţiunea fundamentală pentru acesta.
Dacă în doctrină, legislaţia şi jurisprudenţa interbelică din ţara noastră s-a utilizat în principal, noţiunea de administraţie publică, la care s-a revenit după 1990, în toată perioada postbelică a fost folosită exclusiv noţiunea de administraţie de stat, consacrată prin Constituţiile socialiste şi legislaţia epocii.
În limbajul curent termenul „administraţie” este utilizat in mai multe sensuri. Astfel, prin administraţie se poate înţelege: conţinutul principal al activitaţii puterii executive a statului; sistemul de autoritaţi publice care înfaptuiesc puterea executivă; şi nu în ultimul rând, Administraţia, ca instituţie, scrisă cu majusculă, cuprinde deopotrivă structura şi activitatea sa şi are drept scop îndeplinirea sarcinilor primite de la puterea politică, precum şi satisfacerea intereselor generale, cu respectarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor,
Dictionary of American Government and Politics” reţine pentru sintagma „public administration” următoarele explicaţii:
1. Funcţia executivă în guvern, aplicarea politicii publice;
2. Orgaizarea şi conducerea poporului şi a altor resurse pentru atingerea obiectivelor guvernării;
3. Arta şi ştiinţa conducerii aplicată la sectorul public.
Administraţia publică este o categorie atât de abstractă şi variată, încât poate fi descrisă în termeni diferiţi. Totuşi, o definiţie a administraţiei publice este necesară. Pentru aceasta, se impune, în primul rând, să se stabilească care sunt graniţele generale ale acesteia şi să fie exprimate principalele concepte ale disciplinei si practicile administraţiei publice. Deasemenea, în al doilea rând, definirea administraţiei publice ajută la încadrarea acesui domeniu într-un larg context politic, economic şi social. În fine, în al treilea rând, luarea în considerare a definiţiilor majore ale administraţiei publice relevă faptul că există trei abordări distincte ale acestui domeniu.
Conceptul de administraţie publică, în orice situaţie fie ea clasică, fie modernă, reprezintă in esenţă un instrument al statului indispensabil în atingerea unor deziderate, a unor obiective majore determinate de el, în fapt, de realizarea a unor valori politice stabilite prin acte juridice, în scopul satisfacerii interesului general, prin acţunea puterii publice.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Definitia si Trasaturile Administratiei Publice.doc