Curtea de Justitie a Uniunii Europene in raport cu suveranitatea si independenta statelor membre

Cuprins referat Cum descarc?

1.1 Curtea de Justitie a Uniunii Europene -  instanta supranationala
1.2 Efectele jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene asupra dreptului intern al statelor membre ale Uniunii Europene
1.3 Influenta actiunilor introduse impotriva statelor membre ale Uniunii Europene asupra suveranitatii si independentei acestora
1.4 Concluzii


Extras din referat Cum descarc?

1.1. Curtea de Justitie a Uniunii Europene -  instanta supranationala
Timp de secole, in cazul conflictelor interstatale, conform principiului jus ad bellum (dreptul razboiului), care a fost considerat exprimarea suprema a suveranitatii, statul era indreptatit sa-si asume rolul de arbitru in cazul unui conflict care il viza. Datorita evolutiei relatiilor interstatale si, respectiv, a conceptului de suveranitate, statele au sesizat efectul benefic al crearii unor organe permanente de jurisdictie internationala, cum ar fi Curtea Internationala de Justitie a ONU, Curtea de Justitie a Uniunii Europene, astfel incat in prezent rolul de arbitru international a fost acordat organismelor internationale. 
Chiar de la inceputurile constructiei europene, era evident ca suprematia legii avea sa constituie elementul de baza pentru functionarea eficienta a Uniunii Europene in ansamblu. Constituirea Comunitatii Economice a Carbunelui si Otelului a servit drept context pentru infiintarea Curtii de Justitie a Uniunii Europene in 1952. 
In cadrul negocierilor privind semnarea Tratatului de la Paris, statele membre vizualizau prin aceasta institutie un organ de control al legalitatii actelor emise de Comunitate, precum si un mediator intre institutiile europene si statele membre, in special garant al neamestecului autoritatilor Comunitatii Economice a Carbunelui si Otelului in competentele care tin exclusiv de suveranitatea statelor. 
Aspiratia la un sistem juridic urmarea asigurarea unei interpretari autoritare a legislatiei Uniunii si un mijloc reparatoriu celor pentru care a fost elaborata legea, astfel incat procesul structurii europene sa dobandeasca soliditate si previzibilitate, ceea ce i-ar conferi viabilitate. 
Actualmente, CJUE este o institutie jurisdictionala a UE, careia tratatele constitutive i-au atribuit sarcina de a veghea asupra interpretarii si aplicarii corecte a dreptului Uniunii. 
Pentru a constientiza natura juridica a CJUE, I. Barbulescu mentioneaza faptul ca trebuie mai intai analizate particularitatile principale ale acestei institutii: 
- Curtea de Justitie aplica o jurisdictie de ,,unica instanta"; 
- jurisdictia Curtii este obligatorie; 
- jurisdictia Curtii este exclusiva, deoarece nicio alta instanta nationala sau internationala nu se poate pronunta referitor la sectoarele care sunt de competenta sa; 
- totodata, jurisdictia Curtii este una speciala, aceasta avand competente doar in domeniile regularizate de dreptul UE; 
- in anumite cazuri, si particularii se pot adresa Curtii de Justitie; 
- deciziile Curtii sunt obligatorii, avand forta executorie in teritoriul statelor member . 2
Toate aceste particularitati l-au determinat pe I. Barbulescu sa afirme: ,,chiar daca prin unele competente pare a avea o natura juridica administrativa, iar prin altele o natura juridica internationala clasica, Curtea de Justitie poate fi mai degraba asimilata jurisdictiei de tip contencios administrativ si constitutional" .
In conformitate cu tratatele, CJUE hotaraste: 
a) cu privire la actiunile introduse de un stat membru, de o institutie ori de persoane fizice sau juridice; 
b) cu titlu preliminar, la solicitarea instantelor judecatoresti nationale, cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea actelor adoptate de institutii; 
c) in celelalte cazuri prevazute in tratate. 
Astfel, rolul CJUE este de a interpreta legislatia UE pentru a asigura o aplicare uniforma de catre statele membre si solutionarea litigiilor juridice dintre statele membre si UE. In acest sens, CJUE exercita controlul legalitatii actelor institutiilor UE; interpreteaza dreptul UE la solicitarea instantelor nationale; asigura indeplinirea obligatiilor rezultate din tratate de catre statele membre . 
CJUE este constituita din: Curtea de Justitie, Tribunal (creat in 1988) si tribunale specializate. Din 2004 pana in 2016 a functionat si Tribunalul Functiei Publice, care si-a incetat activitatea dupa transferul competentelor sale catre Tribunal, in contextul reformei jurisdictionale a UE . 
CJUE este compusa din cate un judecator pentru fiecare stat membru. De asemenea, aceasta este asistata de avocati generali 3.
Conform competentei, Curtea de Justitie examineaza cererile de hotarare preliminara adresate de instantele nationale si de actiuni in anulare si recursuri. Tribunalul decide asupra actiunilor introduse de persoanele fizice, de intreprinderi. Instanta respectiva se pronunta, in mare parte, asupra cazurilor ce vizeaza legislatia privind concurenta, comertul, agricultura si marcile comerciale 4.
Intrucat Curtea a fost inzestrata cu competente jurisdictionale clar definite, aceasta isi realizeaza cu succes misiunea. Examinand practica CJUE, mentionam ca cele mai frecvente cazuri asupra carora Curtea se pronunta sunt: 
-  interpretarea legislatiei UE (hotarari preliminare) -  in cadrul examinarii litigiilor, instantele nationale ale statelor membre UE sunt obligate sa perceapa si sa aplice corespunzator legislatia UE. Cu toate acestea, este inevitabila situatia ca unele instante nationale sa interpreteze si sa aplice legislatia diferit. In acest sens, cand judecatorul national are anumite dubii sau rezerve fata de sensul normei sau aplicarea corecta a acesteia, acesta poate solicita opinia CJUE. Aceasta procedura este aplicabila si in cazul in care este solicitata constatarea compatibilitatii dintre o lege nationala si legislatia UE. Aceasta colaborare intre instantele nationale si CJUE asigura o aplicare efectiva si unitara a dreptului UE. 
De asemenea, orice cetatean al UE poate sa solicite interpretarea normelor din dreptul european care il vizeaza direct si personal prin intermediul sesizarilor de pronuntare a unei hotarari preliminare, insa doar prin intermediul unei instante judecatoresti nationale. 
In cazul procedurii de interpretare, CJUE adopta hotarari sau ordonante motivate. Instanta nationala este obligata sa tina cont de interpretarea oferita de Curte la solutionarea litigiului. Actul de interpretare este obligatoriu si pentru celelalte instante nationale in cazul sesizarilor ce vizeaza probleme similare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Curtea de Justitie a Uniunii Europene in raport cu suveranitatea si independenta statelor membre.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!