Cooperarea Justitiei

Extras din referat Cum descarc?

CAPITOLUL I
Aspecte generale privind cooperarea internationala in domeniul justitiei
Necesitatea realizarii cooperarii internationale apare odata cu intensificarea amenintarilor privind cresterea criminalitatii si a riscurilor, datorita crearii pietei europene, care a presupus eliminarea controalelor de la frontierele interne. Pentru evitarea problemelor legate de securitate dupa adoptarea Actului Unic European, in 1986, eliminarea controalelor interne a fost un proces desfasurat in paralel cu intensificarea cooperarii in domeniul justitiei si afacerilor interne
Dezideratele cooperarii judiciare si a celei politienesti se realizeaza, incepand cu 1970, si capata cadrul legal formal prin constituirea celui de-al treilea pilon Justitie si Afaceri Interne, denumit in continuare JAI. Politica JAI a fost prevazuta in cadrul Tratatului de la Maastricht si a fost dezvoltata, in forma cea mai avansata, in Constitutia Europeana.
Tratatul Uniunii Europene care enumera printre problemele de interes comun si domeniile justitiei si afacerilor interne, este punctul de plecare al cooperararii intre Statele membre, cooperare care are loc atat la nivel interguvernamental cat si la nivel comunitar .
Inca de la adoptarea Tratatului de la Amsterdam, unul din obiectivele esentiale ale Uniunii Europene il constituie crearea unui spatiu al libertatii, securitatii si justitiei. 
Prin spatiu al libertatii se intelege asigurarea liberei circulatii a persoanelor peste frontierele interne ale statelor membre ale Uniunii Europene, precum si libertatea pentru cetateni de a trai intr-un mediu al respectului fata de lege. 
Prin spatiu al securitatii se intelege dezvoltarea cadrului institutional pentru actiuni comune in domeniul cooperarii politienesti si judiciare, in special pentru a preveni si combate criminalitatea organizata si terorismul. 
Prin spatiu al justitiei se intelege existenta unei puteri judecatoresti independente, magistrati bine pregatiti, precum si asigurarea aceluiasi sens al justitiei pentru toti cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene. 
Pentru eficientizarea luptei impotriva criminalitatii, autoritatile nationale au la dispozitie un instrument ce se poate aplica in oricare stat membru: este vorba de mandatul european de arestare, ce inlocuieste procedurile greoaie de extradare, astfel incat suspectii sau criminalii condamnati sa poata fi readusi in fata justitiei mult mai usor si mai repede .
In prezent, in Uniunea Europeana exista o varietate de sisteme juridice, ceea ce determina o serie de dificultati atunci cand in procedurile legale sunt implicate mai multe state membre. De asemenea, procesul intr-un stat membru, altul decat cel al carui cetatean este justitiabilul, poate crea dificultati pentru persoanele fizice si juridice. Pentru a se inlatura aceste inconveniente, s-a inceput introducerea unor masuri de natura sa duca la cresterea armonizarii si cooperarii intre sistemele juridice ale statelor membre. In privinta tarii noastre , aceasta se afla intr-un proces vast de reformare a legislatiei interne, cu profunde implicatii asupra intregii societati, contribuind la dezvoltarea unei economii de piata viabile, la stabilitatea si securitatea vietii sociale si la consolidarea statului de drept. 
In afara de obstacolele strict tehnice care franeaza cooperarea judiciara, exista, bineinteles, si obstacole de ordin politic. Ne referim mai ales la demersurile care vor trebui facute pentru a-i identifica si aresta pe cei suspectati de comiterea unei crime internationale. Am putea afirma ca, cooperarea judiciara internationala reprezinta alaturi de cooperarea politieneasca, singurul mijloc eficient de combatere a criminalitatii transnationale.
Inca de la inceput, trebuie facuta diferenta dintre cooperarea judiciara si cea politieneasca - termeni ce se circumscriu la doua mari capitole: justitie si securitate. Desi cele doua merg in paralel, ambele se determina una pe cealalta si se asigura reciproc. 
Cooperarea judiciara are ca scop recunoasterea reciproca a deciziilor judiciare, armonizarea legislativa si dezvoltarea unor mecanisme de cooperare operationala (Eurojust, EJN - European Judicial Network etc.) pentru realizarea unui spatiu de justitie (legalitate). Pentru Uniunea Europeana, subiectul este nou si apare ca o necesitate in scopul eliminarii granitelor. 
Recunoasterea reciproca a deciziilor judiciare presupune ca o decizie luata intr-unul din statele membre sa fie recunoscuta si implementata in toate celelalte state membre, ca fiind o decizie nationala. In anul 2000 a fost adoptat Programul european pentru recunoasterea reciproca in materie penala, iar in 2005 a fost adoptat un plan de actiune in vederea asigurarii implementarii conceptului. Principalele activitati in acest domeniu au vizat: mandatul de arestare european, deciziile cadru cu privire la recunoasterea reciproca a penalitatilor financiare, a deciziilor de confiscare, executarea sentintelor in inchisoare, cazierul judiciar etc. Aceste activitati au fost sustinute prin implementarea unor definitii comune a infractiunilor, in special cele transnationale si prevederi similare referitoare la nivelul minim de sanctionare a infractiunilor in legislatia penala a statelor membre.
Cooperarea politieneasca presupune asigurarea schimbului de informatii, cooperarea, conlucrarea si colaborarea pentru prevenirea si reducerea criminalitatii si asigurarea unui spatiu de securitate nationala si, implicit, internationala. Cooperarea, conlucrarea si colaborarea exprima modalitatile concrete prin care agentiile de aplicare a legii actioneaza in vederea realizarii unor obiective comune. Coordonarea eforturilor informative, schimbul de informatii si alte nevoi de cooperare se realizeaza prin protocoale, programe, proiecte ori operatiuni informative . 
Prin urmare, constructia politica a unei Europe Unite presupune crearea unui spatiu de libertate, de securitate si de justitie, in care cetatenii sa se bucure de un nivel inalt de protectie. Pentru realizarea acestui obiectiv, Uniunea si-a propus sa lupte impotriva : criminalitatii si indeosebi a terorismului; traficului cu fiinte umane si a crimelor comise impotriva copiilor; traficului cu droguri si cu arme; coruptiei si fraudei, etc.
Tinandu-se seama de faptul ca, pe langa numeroasele ei beneficii, libertatea de circulatie favorizeaza fenomenul infractional transeuropean, se impune o cooperare judiciara tot mai stransa intre statele membre ale Uniunii Europene. Romania si-a propus sa contribuie la dezvoltarea spatiului de securitate si de justitie al Uniunii Europene, constienta fiind de faptul ca activitatea infractionala desfasurata de unii cetateni romani pe teritoriul altor state membre ale Uniunii Europene este de natura sa afecteze siguranta tuturor cetatenilor Uniunii Europene si sa determine inclusiv consecinte negative pentru majoritatea cetatenilor romani care locuiesc si muncesc legal in alte state membre si isi aduc o contributie activa la prosperitatea economiilor acelor state si la dezvoltarea economica a Romaniei . Asadar, Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta nr. 123/2007 privind unele masuri pentru consolidarea cooperarii judiciare cu statele membre ale Uniunii Europene .


Fisiere in arhiva (1):

  • Cooperarea Justitiei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Francoise Tulkens, Henri D. Bosly, La justice penale et l'Europe, Editura Bruyland, Bruxelles, 1996, pag. 341.
2. Revista ,,Dreptul" nr.3/2008, p.141. 
3. www.euractiv.ro/uniunea-europeana/articles%7CdisplayArticle/articleID_12577/Politicile-Uniunii-Europene.html
4. http://europa.eu/lisbon_treaty/take/index_ro.htm.
5. http://eurojust.europa.eu/Pages/languages/ro.aspx
6. http://www.florinrazvanradu.com/2008/09/cooperarea-n-domeniul-justiiei-i.html 7.http://europa.eu/legislation_summaries/justice_freedom_security/judicial_cooperation_in_criminal_matters/l33188_ro.htm
8. http://www.procuror.ro/article/3102/Eurojust
9. https://e-justice.europa.eu/content_ejn_in_criminal_matters-22-ro.do 10.http://www.euroavocatura.ro/articole/690/_Retele_si_structuri_europene_de_formare_juridica http://europa.eu/legislation_summaries/justice_freedom_security/judicial_cooperation_in_criminal_matters/jl0063_ro.htm
11. http://eurojust.europa.eu/doclibrary/Eurojust-framework/ejdecision/New%20Eurojust%20Decision%20%28Council%20Decision%202009-426-JHA%29/Eurojust-Council-Decision-2009-426-JHA-RO.pdf 12.http://www.consilium.europa.eu/ueDocs/cms_Data/docs/polju/FR/EJN693.pdf LEGEA 302/2004
13.http://www.dreptonline.ro/legislatie/legea_300_2013_modificare_legea_302_2004_cooperare_judiciara_internationala_materie_penala.php


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!