1.1. Scurt istoric 1.2.Locul Curtii de Conturi in sistemul organelor de control financiar 1.3.Cadrul juridic 1.4.Misiune, viziune, valori si obiective strategice 1.5. Principii de functionare a Curtii de Conturi 1.6. Competenta Curtii de Conturi 1.7 Exercitarea controlului financiar si Curtii de Conturi in administratia publica
Controlul financiar exercitat de Curtea de Conturi 1.1 Scurt istoric Curtea de Conturi a fost infiintata prin Legea din 24 ianuarie 1864, publicata in Monitorul Oficial nr.18 din 24 ianuarie 1864, sub denumirea de "Inalta Curte de Conturi", pentru toata Romania. Potrivit art.1a din lege "Curtea este insarcinata cu cercetarea si hotararea socotelilor atingatoare de veniturile tezaurului, casieriilor generale din judete, ale regiilor si ale administratiilor contributiilor indirecte, precum si cu incheierea societatilor atingatoare de cheltuieli facute de catre toti agentii comptabili". Art. 116 din Constitutia din 1866 (publicata in Monitorul Oficial nr.142 din 13 iulie 1866) prevede ca "Pentru toata Romania este o singura Curte de Conturi", iar art. 114 stipuleaza ca "Regularea definitiva a socotelilor trebuie prezentata Adunarii cel mai tarziu in termen de doi ani de la incheierea fiecarui exercitiu". Acelasi art.116 din Constitutia din 1923 (publicata in Monitorul Oficial nr.282 din 29 martie 1923) prevede ca "controlul preventiv si cel de gestiune al tuturor veniturilor si cheltuielilor statului se va exercita de Curtea de Conturi, care supune in fiecare an Adunarii Deputatilor raportul general rezultand conturile de gestiune ale bugetului trecut semnaland, totodata, neregulile savarsite de ministri in aplicarea bugetului". Potrivit Legii din 1929 "Curtea de Conturi este o institutie de sine statatoare, are acelasi rang cu Inalta Curte de Casatie si se bucura de aceleasi drepturi". Prin aceasta noua reglementare, Curtea de Conturi isi mentine atat atributiile de control cat si cele judecatoresti. Curtea de Conturi a fost desfiintata prin Decretul nr.3a2 din 1 decembrie 1948. Prin Legea nr.2 din 28 martie 1973, publicata in Buletinul Oficial nr.44 din 30 martie 1973, a fost infiintata Curtea Superioara de Control Financiar care functiona pe langa Consiliul de Stat. Legea a fost modificata prin Decretele nr.1a0 din 19 iunie 1974 si nr.36 din 21 februarie 1981. Curtea era abilitata sa exercite atributii de control financiar si jurisdictionale. Legea includea o serie de prevederi specifice statului totalitar, ca de exemplu, "Curtea Superioara de Control Financiar urmareste respectarea hotararilor de partid si de stat in domeniul financiar si apararea proprietatii socialiste". Aceasta institutie a fost desfiintata prin Decretul nr.94/1990. Art.139 din Constitutia din 1991 publicata in Monitorul Oficial nr.233 din 21 noiembrie 1991 prevedea ca "Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de formare, administrare si intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public. In conditiile legii, Curtea exercita si atributii jurisdictionale". Legea nr.94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi (publicata in Monitorul Oficial nr.224 din 9 septembrie 1992) completata si modificata prin Legea nr.99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice si Legea nr.204/1999 pentru modificarea si completarea Legii 94/1992 consfintesc in deplin acord cu art. 139 din Constitutie: "Curtea de Conturi este institutia suprema de control financiar asupra modului de formare, administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public." Legea nr.94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.116 din 16 martie 2000. Legea nr.94/1992 a fost modificata si completata ulterior prin Legea nr.77/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.104 din 7 februarie 2002 si prin Legea nr.217/2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.724 din 24 octombrie 2008. Legea nr.94/1992 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.282 din 29 aprilie 2009. 1.2. Locul Curtii de Conturi in sistemul organelor de control financiar Controlul financiar este actiunea de stabilire a legalitatii si oportunitatii operatiilor financiare care se efectueaza anticipat, concomitent sau ulterior executarii acestor operatiuni. Controlul financiar in Romania este exercitat prin Ministerul Finantelor (care are ca organism specializat in acest domeniu Garda Financiara si Directia Generala a Controlului Financiar de Stat), Corpul de Control al Primului Ministru si Curtea de Conturi. Garda Financiara, Directia Generala a Controlului de Stat si Corpul de Control al Primului Ministru sunt organe subordonate Guvernului Romaniei. Spre deosebire de acestea Curtea de Conturi "functioneaza pe langa Parlamentul Romaniei" (art. 1, al.1, Legea 94/1992). In raporturile dintre Curtea de Conturi si celelalte organe de control financiar, art. 93 din Legea 94/1992, de asemenea, Curtea poate "sa solicite organelor de control financiar si ale Bancii Nationale a Romaniei, verificarea, cu prioritate, a unor obiectiva in cadrul atributiiolr lor legale" si are dreptul "sa ceara si sa utilizeze, pentru exercitarea functiilor sale de control si jurisdictionale, rapoartele celorlalte organisme financiare cu atributii de control financiar". 1.3.Cadrul juridic 1. Constitutia Romaniei Art.140 Curtea de Conturi (1) Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public. In conditiile legii organice, litigiile rezultate din activitatea Curtii de Conturi se solutioneaza de instantele judecatoresti specializate. (2) Curtea de Conturi prezinta anual Parlamentului un raport asupra conturilor de gestiune ale bugetului public national din exercitiul bugetar expirat, cuprinzand si neregulile constatate. (3) La cererea Camerei Deputatilor sau a Senatului, Curtea de Conturi controleaza modul de gestionare a resurselor publice si raporteaza despre cele constatate. (4) Consilierii de Conturi sunt numiti de Parlament pentru un mandat de 9 ani, care nu poate fi prelungit sau innoit. Membrii Curtii de Conturi sunt independenti in exercitarea mandatului lor si inamovibili pe toata durata acestuia. Ei sunt supusi incompatibilitatilor prevazute de lege pentru judecatori. (a) Curtea de Conturi se innoieste cu o treime din Consilierii de Conturi numiti de Parlament, din 3 in 3 ani, in conditiile prevazute de legea organica a Curtii. (6) Revocarea membrilor Curtii de Conturi se face de catre Parlament, in cazurile si conditiile prevazute de lege. 2.Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata in M. Of. al Romaniei nr. 282/29.04.2009 3.Proiecte de acte normative 1.4.Misiune, viziune, valori si obiective strategice Misiunea Curtii de Conturi consta in exercitarea functiei de control asupra modului de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public, punand la dispozitia Parlamentului, autoritatilor si institutiilor publice si contribuabililor rapoarte privind utilizarea si administrarea performanta a acestora in conditii de economicitate, eficienta si eficacitate. Prin servicii de calitate in domeniul controlului si auditului public extern, in vederea obtinerii si furnizarii de informatii reale si obiective privind legalitatea, eficienta si transparenta utilizarii fondurilor publice si a celor reprezentand finantari externe, urmarim promovarea responsabilitatii, a corectitudinii si a celor mai bune practici in operatiunile efectuate in legatura cu fondurile publice. Asiguram imbunatatirea continua a mecanismelor de control si audit public extern, prin Rapoartele intocmite sprijinind Parlamentul in realizarea atributiilor sale constitutionale. Urmarim cresterea gradului de implementare a legislatiei in domeniul cheltuirii banului public si promovarea, prin actiunile noastre, a unui nivel ridicat de profesionalism, astfel incat auditul public extern din Romania sa se inscrie pe linia bunei practici europene si internationale. In viziunea Curtii de Conturi, prin sustinerea unui sistem de control si audit sanatos, eficient si credibil, urmarim cresterea impactului social al procesului de cheltuire a banului public. Curtea de Conturi a Romaniei este una dintre institutiile fundamentale ale statului de drept care se bucura de independenta financiara, functionala, organizatorica si operationala in conformitate cu recomandarile Declaratiei de la Lima privind liniile directoare de control al finantelor publice. Ne desfasuram activitatea in mod autonom, prin proceduri de audit public extern prevazute in standardele proprii de audit elaborate in conformitate cu standardele de audit internationale.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).