Ca urmare a incheierii unui contract de navlosire sau a unui contract de transport cu navele de linie, primirea la transport a marfurilor se face pe baza de conosamente.
Potrivit art. 1(7) din Conventia Natiunilor Unite privind transporturile pe mare din 1978, Conosament inseamna un document care face dovada unui contract de transport pe mare si consta in preluarea sau incarcarea marfurilor pe nava de catre caraus, precum si obligatia acestuia de a livra contra prezentarii documentului6.
Aceeasi obligatie rezulta din mentiunea in acest document, prin care se
prevedere ca marfurile urmeaza sa fie, livrate la ordinul unei persoane nominale sau la ordin, ori la purtator.
Prin Conventia internationala de la Bruxelles din 1924, in care au fost adoptate "Rgulile de la Haga" se intelege prin contract de transport, acel contract constatat printrun conosament sau alt document similar, ce constituie titlu pentru transportul de marfuri pe mare. Regulile acestei conventii isi vor gasi aplicarea numai daca s-a eliberat un conosament, acesta fiind un titlul reprezentativ al marfii ce se transporta.
Este necesar sa facem precizarea ca aderarea la Conventia din 1978 este
conditionata de denuntarea Conventiei din 1978 este conditionata de denuntarea
Conventiei de la Bruxelles, prevederile acestei conventii din urma fiind aplicabile numai intre companiile de transport naval si beneficiarii din statele care nu sunt inca member ale Conventiei din 1978.
Prevederile Conventiei din 1978 se aplica contractelor de navlosire (Charter Party) numai daca se intocmeste un conosament (in virtutea uni Ch./P), prin care se reglementeaza relatiile dintre caraus si detinatorul conosamentului, daca acesta din urma nu este un navlositor.
Asa cum rezulta din definitia data de Conventia Natiunilor Unite din 1978
conosamentul, precum si ca oricare titlu de credit, prin vointa partilor, conosamentul
poate avea una din urmatoarele forme:
1. Din punct de vedere al persoanei indreptatite sa ridice marfa in portul de destinatie, conosamentul poate avea formele:
a. conosament nominativ:
b. conosament la ordin;
c. conosament la purtator.
a. Conosament nominativ. In acest caz numele primitorului marfii este mentionat expres in conosament, iar amatorul este obligat sa elibereze marfa in portul de destinatie persoanei inscrisa in conosament, dupa ce acesta a achitat navlu, parte din el si cheltuielile accesorii ce ii apartin. Aceasta forma de conosament, in comertul international se practica mai rar (de regula pentru marfuri cu valoare deosebita: metale si pietre pretioase, aur, argint).
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.