1. Definitia contestatiei fiscale 2. Termenul contestatiei fiscale 3. Obiectul contestatiei fiscale 4.Solutionarea contestatiei 5.Judecarea contestatiei 6. Concluzii 7. Bibliografie
1. Definitia contestatiei fiscale Contestatia la executarea fiscala este, ca si in dreptul comun, o plangere specifica acestei proceduri, prin care se obtine anularea sau indepartarea unor acte de executare silita sau, uneori, chiar anihilarea efectului executoriu al unui titlu de creanta fiscala. Tot pe calea contestatiei la executare pot fi desfiintate si deciziile prin care se dispun masuri asiguratorii. Pot face contestatie impotriva oricarui act de executare efectuat cu incalcarea prevederilor Codului de procedura fiscala de catre organele de executare, orice persoana interesata. Contestatie la executare se poate formula de catre persoanele interesate si in cazul in care aceste organe refuza sa indeplineasca un act de executare in conditiile legii. Legea nu determina sfera persoanelor interesate, dar credem ca in aceasta categorie intra toti cei care au interes in executarea silita inceputa de catre organul de executare pentru realizarea creantelor fiscale. Se afla in aceasta situatie in primul rand debitorul urmarit si creditorul urmaritor, iar in cazul executarii prin poprire si tertul poprit, devenit parte in procedura de executare. Dar interes pot justifica si tertii vatamati prin acte de executare silita indreptate in contra averii lor in mod gresit. Contestatia poate fi facuta si impotriva titlului executoriu in temeiul caruia a fost pornita executarea, in cazul in care acest titlu nu este o hotarare data de o instanta judecatoreasca sau de alt organ jurisdictional si daca pentru contestarea lui nu exista o alta procedura prevazuta de lege. Atat contestatia la executarea propriu-zisa, cat si contestatia la titlu, in cazul in care titlul nu este o hotarare judecatoreasca, se introduc la instanta judecatoreasca competenta, adica la judecatoria in circumscriptia careia se face executarea si se judeca in procedura de urgenta. In cazul contestatiei privind lamurirea intelesului, intinderii sau aplicarii titlului executoriu reprezentat de o hotarare judecatoreasca, competenta apartine instantei care a pronuntat acea hotarare. 2. Termenul contestatiei fiscale Contestatia se poate face in termen de 15 zile, sub sanctiunea decaderii, de la data cand: - Contestatorul a luat cunostinta de executare ori de actul de executare pe care il contesta, din comunicarea somatiei sau din alta instiintare primita ori, in lipsa acestora, cu ocazia efectuarii executarii silite sau in alt mod; - Contestatorul a luat cunostiinta, potrivit celor de mai sus, de refuzul organului de executare de a indeplini un act de executare; - Cel interesat a luat cunostiinta, potrivit celor de mai sus, de eliberarea sau distribuirea sumelor pe care le contesta. Contestatia prin care o terta persoana pretinde ca are un drept de proprietate sau un alt drept real asupra bunului urmarit poate fi introdusa cel mai tarziu in termen de 15 zile dupa efectuarea executarii. Neintroducerea contestatiei in acest termen nu il va impiedica pe cel de-al teilea sa isi realizeze dreptul pe calea unei cereri separate, potrivit dreptului comun. Judecarea contestatiei se face cu citarea partilor si a organului de executare in a carui raza teritoriala se gasesc bunurile urmarite. Solutionarea contestatiei se face dupa regulile dreptului comun, fiind insa, exclusa posibilitatea suspendarii provizorii a executarii silite pe calea ordonantei presedentiale, in temeiul dispozitiilor art. 403 Cod procedura civila. La cererea partii interesate instanta va dispune, in cadrul contestatiei la executare, asupra impartirii bunurilor pe care debitorul le detine in proprietate comuna cu alte persoane. Daca admite contestatia la executare, instanta dupa caz, poate dispune anularea actului de executare contestat sau indreptarea acestuia, anularea ori incetarea executarii insesi, anularea sau lamurirea titlului executoriu ori efectuarea actului de executare a carui indeplinire a fost refuzata. In cazul anularii actului de executare contestat sau al incetarii executarii insesi si al anularii titlului executoriu, instanta poate dispune prin aceeasi hotarare sa i se restituie celui indreptatit suma ce i se cuvine din valorificarea bunurilor sau din retinerile prin poprire, In cazul respingerii contestatiei contestatorul poate fi obligat, la cererea organului de executare, la despagubiri pentru pagubele cauzate prin intarzierea executarii, iar cand contestatia a fost exercitata cu rea-credinta, el va fi obligat si la plata unei amenzi. 3. Obiectul contestatiei fiscale In principiu, obiectul contestatiei il constitue numai sumele si masurile stabilite si inscrise de organul fiscal in titlul de creanta sau in actul administrativ fiscal atacat, cu exceptia contestatiei impotriva refuzului nejustificat de emitere a actului administrativ fiscal. Obiectul contestatiei administrativ fiscale este determinat de art. 174 Cod procedura fiscala. Aceasta cale de atac poate fi exercitata: - Impotriva titlului de creanta; - Impotriva altor acte administrative fiscale; - Impotriva refuzului de emitere a unui act administrativ fiscal. Contestatia se formuleaza in scris si trebuie sa cuprinda: - Datele de identificare ale contestatorului;
1. Dan Sova, Articol publicistic - Contestatia la executarea silita in materie fiscala, (Partea I), Revista Romana de Dreptul Afacerilor nr. 5-6/2004; 2. Dan Tudorache, Contestatia la executare, Editura Hamangiu, Bucuresti, 2006. 3. Dan Drosu Saguna, Simiona Iliescu, Dan Coman Sova, Procedura Fiscala in Romania, Ed.Oscar Print, Bucuresti, 1996. 4. Manuela Tabaras, Contestatia la executare-culegere de practica judiciara, Editura All Beck, Bucuresti, 2005. 5. Mircea Stefan Minea, Lucian Teodor Chiriac, Cosmin Flavius Costas, Dreptul finantelor publice, Ed. Accent, Cluj-Napoca, 2005. 6. Codul fiscal - Legea nr.571/2003- Codul de procedura fiscala - O.G. nr.92/2003, modificata, O.U.G. nr. 129/2005, Rectificarea publicata in M.Of. nr. 974 din 2/11/2005, O.U.G. nr. 165/2005, O.U.G. nr. 181/2005, Legea nr. 15/2006, O.U.G. nr. 22/2006, Legea nr. 166/2006, Legea nr. 158/2006, Legea nr. 338/2006, Rectificarea publicata in MOF nr. 742 din 31/08/2006, O.G. nr. 35/2006, Legea nr. 505/2006.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.