Cuprins: 1. Introducere 2. Constitutia cutumiara 3. Constitutia scrisa 4. Raportul intre constitutia scrisa si cutuma constitutionala.
Introducere Din punct de vedere etimologic, cuvantul constitutie provine din substantivul latinesc " constitutio", care inseamna dispozitie, ordin. In sistemul de drept roman, constitutia reprezenta edictul semnat de imparat si a carui forta juridica era superioara celorlalte acte juridice adoptate de autoritatile publice ale imperiului. Constitutia este asamblul regurilor de drept, indiferent de obiectul lor, elaborate inscris si sistematic, deci intr.-o forma distincta, de un organde stat anume constituit in acest stop si urmand o procedura specifica Regulile avand ca obiect organizarea politica a unui stat se pot prezenta in doua forme, care , asa cum va rezulta, un se exclud reciproc: reguli cutumiare, alcatuind impreuna o " constitutie cutumiara", si reguli codificate intr-un document oficial si solemn, formand ceea ce numim obisnuit "constitutia scrisa". Constitutia cutumiara Constitutia cutumiara rezulta din uzante, obiceiuri precedente cu privire la constituirea, competenta, functionarea organelor puteri, raporturile dintre aceste organe si dintre ele si cetateni. Sub influenta unei conceptii excusivist formale asupra constitutiei, "cutuma constitutionala", ca si " constitutia cutumiara" au fost negate. Realiatatea istorica impune insa un alt adevar, pana in secolul al XIII- lea, cand s-a cristalizat notiunea de constitutie si s-a impus necesitatea materializarii ei, organizatia politica a diferitelor state s-a realizat aproape exclusiv, prin cutume. Este adevarat ca acum modelul "institutiei cutumiare" apartiene unei perioade revolute, dar "norma constitutionala cutumiara" continua sa coexiste cu cea scrisa , indeplinind o functie supletiva pe langa aceasta din urma.Cu alte cuvinte relatia dintre drept scris si drept scris si drept cutumiar nu este una de oponenta , ci de conjugare. Fireste ca nu orice precedent consitutional devine cutuma. Pentru a se realiza o asemenea transformare , cateva conditii tebuie indeplinite: Repetarea- adica multiplicarea anumitor idei, Durata- repetarea anumitului fapt o anume perioada, un timp relativ indelungat, Constanta- multiplicarea aceluias fapt in acelas sens, Claritatea- adica o suita de fapte nesusceptibile de mai multe interpretari sau de eventuale echivocuri, Consensul- acreditarea larga a precedentului ca regula de drept. Constitutia cutumiara este o constitutie flexibila, in " continua miscare", in perpetua remulare pe relief, dar si imprecisa si incomoda, caci este greu de pastrat, peroade lungi, sensul originar al cutumei si este tot atat de greu de stabilit cand anume o cutuma a cazut in desuetudine sau cand o noua cutuma s-a incetatenit. Aceleasi caliatati si insuficiente au si normele constitutionale cutumiare. Dar ce valoare are regula cutumiara fata de cea scrisa , atunci cand ele coexista? S-ar putea argumenta - mai mult afectiv- ca o anumita regula cutumira poate opera chiar contra legem, doar ea reprezinta un " text scris" sub impulsul cerintelor reale ale vietii " textul scris adopta la circumstante ", expresia oportunitatii intr-un domeniu in care experienta e mai fecunda decat dogmatismul. Adevarurile rostite nu trebuie insa sa duca prea departe , daca ne atasam ideile statului de drept si daca ne dorim certitudine si securitate juridica. Doua reguli pot fi fixate cu valoare de principii: Cutuma nu poate modifica sau abroga o norma constitutionala scrisa , preelaborata si riguros fixata, caci, alminteri, ar tebui sa admitem ub paradox imposibil- sursa regulilor constitutionale o constituie si faptele repetate de violare a constitutiei scrise; Cutuma completeaza constitutia scrisa si sprijina interpretarea ei adecvata, cu conditiainsa ca rolul supletiv si interpretativ al cutumei sa se indeplineasca sub semnul exigentei depline; almineri, constitutis insasi ofera pretextul arbitrarului. In prezent, sistemul de guvernare in Marea Britanie, Canada, Israel, Australia, Noua Zeelanda este reglementat atat de cutuma constitutionala cat si de legile scrise. Sistemul constitutional britanic se bazeaza pe trei elemente : ?Common Law- cutumele sanctionate de judecator ?Obiceiul ( ex: alegerea primului ministru din randu; Camerei Comunelor) ?Statuetele - legile scrise relative la organizarea puterilor publice votate de parlament Dezvoltarea constitutionala cutumiala a unui stat nu poate fi separata de factorii educationali si culturali, si implicit, de cultura politica si educatia sociala ale unui popor. Evolutia cutumei britanice s-a desfasurat paralel cu formarea trasaturilor de temperament social-politic, proces in care respectul fata de lege nu este numai un principiu de drept, ci si o trasatura de comportament social al individului. In constiinta unui britanic, legea are o semificatie profunda. Tocmai de aceea a fost acceptat cutuma, acceptarea acesteia fiind si o dovada a increderii poporului in sistemul de guvernare si cultul sau pentru organismele constitutionale, indeosebi pentru institutia monarhica. A vrea astazi sa transferi sistemul constitutional cutumiar in Franta, Italia, Romania, Bulgaria, ar insemna nu numai sa provoci o deruta sociala, ci si un focar de razboi civil. A vrea sa transferi sistemul constitutiei scrise in Marea Britanie, ar insemna sa provoci refuzul national, motivat ca ceea ce s-a imprimatin constiinta publica de peste 1000 de ani se transmite cvasiautomat de la o generatie la alta, fara dificultati de formalism juridic. Constitutia scrisa Constitutia scrisa isi propune sa substituie unor simple fapte istorice, incoerente si disperate, o ordine juridica clara, sistematica, rationala si voluntara; ea traduce in fond un voluntarism facut cu judecata, opus determinismului afectiv care domina teoriile cutumiare. Originile notiunii clasice a constitutiei- ca document scris, oficial, sistematic, solemn, relativ rigid, clar si precis, adoptat de regula cu respectarea unui "ritual" legislativ distinct, - se afla in miscare cinstitutionala care a aparut in "Epoca Luminilor" si care, cum s-a aratat, si-a propus sa substituie cutumele existente , vagi si incerte, constitutiile scrise- instrumente de protectie in fata abslutismului si uneori chiar a despotismului, dar si mijloace de educatie morala si politica, gratie carora individul este ridicat la rangul de cetatean. Totul se rezuma la ceea ce avea sa spuna Th. Payne: "o constitutie nu exista decat daca poate fi pusa la buzunar". Pe fondul ecoului doctrinelor contractului social, constitutia era potrivita ca un fel de "pact social", reinoit. Or, aceasa implica stabilirea clara, precisa, solemna si sistematica a clauzelor contractului, asfel incat fiecare parte contractanta sa-si recunoasca drepturile si obligatiile, Cerinta constitutiilor scrise avea sa devina o dogma, iar pracrica adoptarii lor sa fie ireversibila descatusata.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).