Consiliul Local

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Drept
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 28 în total
Cuvinte : 16152
Mărime: 46.89KB (arhivat)
Publicat de: Pamfil Cazacu
Puncte necesare: 6

Extras din referat

CONSILIUL LOCAL

1. Componenţa şi alegerea consiliilor locale

Conform art. 121 alin. (1) din Constituţie, consiliile locale sunt autorităţi ale administraţiei publice prin care se realizează autonomia locală în comune şi oraşe, iar dispoziţiile art. 21 alin. (1) al Legii nr. 215/2001 precizează în plus faptul că acestea sunt autorităţi deliberative, cu alte cuvinte au o componenţă colegială şi se aleg în condiţiile prevăzute de lege .

Potrivit aceloraşi dispoziţii legale, mai rezultă că aceste autorităţi se organizează şi funcţionează în comune, oraşe, municipii şi sectoarele municipiului Bucureşti.

Componenţa şi constituirea consiliilor locale sunt reglementate în cuprinsul Capitolului II, Secţiunea l din Legea nr. 215/2001, legea administraţiei publice locale, republicată .

Consiliile locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor sunt compuse din consilieri aleşi prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, în condiţiile Legii pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale nr. 67/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Numărul membrilor fiecărui consiliu local se stabileşte prin ordin al prefectului, în funcţie de populaţia comunei, oraşului sau municipiului, raportată de Institutul Naţional de Statistică şi Studii Economice la data de 1 ianuarie a anului în curs sau, după caz, la data de 1 iulie a anului care precedă alegerile.

Potrivit art. 30 din Legea nr. 215/2001, republicată, în funcţie de numărul populaţiei dintr-o comună, oraş sau municipiu, numărul consilierilor oscilează între 9 - limita minimă şi 27, limita maximă, revenind 9 consilieri la comunele cu un număr de până la 3000 locuitori şi 27 consilieri, pentru unităţile administrativ-teritoriale cu peste 400.000 de locuitori. Consiliul General al municipiului Bucureşti va fi format dintr-un număr de 31 de consilieri.

Numărul consilierilor care compun un consiliu local stabilit prin ordin al prefectului, potrivit legii, are caracter imperativ şi trebuie realizat ca atare.

Deşi, aşa cum am arătat, calitatea de consilier se dobândeşte numai prin alegere, nu orice persoană poate să dobândească această calitate. Pentru a putea candida, persoana trebuie să îndeplinească o serie de condiţii de eligibilitate prevăzute de art. 4 al Legii nr. 67/2004 - pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, după cum urmează:

a) să aibă cetăţenia română;

b) să aibă drept de vot;

c) vârsta de cel puţin 23 de ani, împlinită până în ziua alegerilor inclusiv, dacă nu le este interzisă asocierea în partide politice potrivit art. 40 alin. (3) din Constituţia României, republicată,

d) să aibă domiciliul pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale în care urmează să fie aleasă; la sectoarele municipiului Bucureşti pot candida şi pot fi alese persoanele care au domiciliul în municipiul Bucureşti, indiferent de sector;

e) să nu aibă funcţia de judecător al Curţii Constituţionale, avocat al poporului, magistrat, (judecător, procuror), membru activ al armatei, poliţist şi alte categorii de funcţionari publici stabilite prin lege organică, cărora le este interzisă potrivit art.40 alin. (3) din Constituţia, republicată, asocierea în partide politice;

f) în cazul candidaţilor independenţi mai apare şi condiţia listei susţinătorilor (1% din numărul total al alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente din circumscripţia respectivă, dar nu mai puţin de 50 în cazul comunelor, 100 în cazul localităţilor urbane de rangul II şi III şi de 1000 în cazul judeţelor, municipiului Bucureşti, sectoarelor municipiului Bucureşti şi localităţilor urbane de rangul I conform art. 44 alin.(1) din Legea nr. 67/2004);

Procedura alegerii consiliilor locale este prevăzută de Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.

Pentru alegerea consiliilor locale, fiecare alegător are dreptul la un singur vot, dreptul de vot exercitându-se numai în comuna, oraşul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului în care alegătorul îşi are domiciliul, sau într-o altă unitate administrativ-teritorială dacă, şi-a stabilit reşedinţa în unitatea administrativ-teritorială respectivă cu cel puţin 3 luni înainte de data alegerilor.

Nu pot alege, conform art. 5 din Legea nr. 67/2004 următoarele categorii de persoane:

a) debilii sau alienaţii mintal puşi sub interdicţie prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă;

b) persoanele lipsite de drepturile electorale, pe durata stabilită prin hotărâre judecătorească definitivă.

Candidaturile pentru consilierii locali se propun de către partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale sau organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri, sub semnătura conducerii organizaţiilor judeţene, şi se depun la birourile electorale de circumscripţie cel mai târziu cu 30 de zile înainte de data alegerilor (art.40 şi art. 41 alin. (1) din lege).

Declaraţia de acceptare a candidaturii cuprinde numele, prenumele, domiciliul, partidul politic sau alianţa care l-a propus, profesiunea, ocupaţia, şi apartenenţa politică a candidatului, consimţământul expres al acestuia de a candida pentru funcţia respectivă, precum şi precizarea că întruneşte condiţiile prevăzute de lege (art. 41 alin. (5) din Legea 67/2004).

Se pot depune şi candidaturi independente, pe baza listei susţinătorilor.

Pentru alegerea consiliilor locale, fiecare comună, oraş, municipiu şi subdiviziune administrativ-teritorială a municipiului, constituie o circumscripţie electorală.

Numerotarea circumscripţiilor electorale din fiecare judeţ precum şi a circumscripţiilor electorale de sector ale municipiului Bucureşti se face de către prefect, prin ordin, emis în termen de 3 zile de la data stabilirii alegerilor (art. 11 din lege), primarii având obligaţia să aducă la cunoştinţa alegătorilor numărul circumscripţiei electorale, odată cu aducerea la cunoştinţă a delimitării şi numerotării secţiilor de votare.

În cadrul localităţilor se organizează una sau mai multe secţii de votare în raport cu numărul locuitorilor, astfel:

• în localităţile urbane, câte o secţie de votare la 1.000-2.000 de locuitori;

• în comune, câte o secţie de votare la 500-2.000 de locuitori, de regulă în fiecare sat;

• se pot organiza secţii de votare şi în satele sau în grupurile de sate cu populaţie de până la 500 locuitori;

• militarii în termen votează numai la secţiile de votare din localitatea de domiciliu, în limitele prevederilor regulamentelor militare (art. 13 din lege).

Delimitarea şi numerotarea secţiilor de votare se fac de către primari, prin dispoziţie, care se aduce la cunoştinţa alegătorilor în termen de 20 de zile de la stabilirea datei alegerilor.

Toţi cetăţenii cu drept de vot care au domiciliul în localitatea pentru care se întocmeşte lista, se înscriu de către primar în listele electorale permanente .

La cererea cetăţenilor cu drept de vot, care şi-au stabilit reşedinţa în localitate, cu cel puţin 3 luni înainte de data alegerilor, primarul îi va înscrie într-o listă electorală suplimentară, pe baza actului de identitate, făcând comunicare în acest sens primarului de la localitatea de domiciliu (art.19 din Legea nr. 67/2004).

După listele electorale permanente, primarul va întocmi, separat, pentru fiecare secţie de votare copii ale acestor liste şi va asigura condiţii pentru ca acestea să poată fi consultate de către alegători, atât la sediul primăriei cât şi la sediul secţiilor de votare.

Un alegător poate fi înscris numai într-o singură listă electorală.

Preview document

Consiliul Local - Pagina 1
Consiliul Local - Pagina 2
Consiliul Local - Pagina 3
Consiliul Local - Pagina 4
Consiliul Local - Pagina 5
Consiliul Local - Pagina 6
Consiliul Local - Pagina 7
Consiliul Local - Pagina 8
Consiliul Local - Pagina 9
Consiliul Local - Pagina 10
Consiliul Local - Pagina 11
Consiliul Local - Pagina 12
Consiliul Local - Pagina 13
Consiliul Local - Pagina 14
Consiliul Local - Pagina 15
Consiliul Local - Pagina 16
Consiliul Local - Pagina 17
Consiliul Local - Pagina 18
Consiliul Local - Pagina 19
Consiliul Local - Pagina 20
Consiliul Local - Pagina 21
Consiliul Local - Pagina 22
Consiliul Local - Pagina 23
Consiliul Local - Pagina 24
Consiliul Local - Pagina 25
Consiliul Local - Pagina 26
Consiliul Local - Pagina 27
Consiliul Local - Pagina 28

Conținut arhivă zip

  • Consiliul Local.doc

Alții au mai descărcat și

Criminologie - criminalitatea informatică

“Empires of the future are Empires of the Mind” WINSTON CHURCHIL INTRODUCERE Criminologia este o disciplină fondată în ultimele decenii ale...

Actul Administrativ

1. Terminologie. Considerații cu caracter istoric După cum aflăm din doctrina interbelică, noțiunea de act provine de la latinescul actum,...

Convenția de Arbitraj

2. Conditiile de fond Conditiile de fond sunt cele obisnuite oricarei conventii: consimtamânt, capacitate, obiect, cauza (art.948. C. civ. )....

Creditul ipotecar pentru investiții imobiliare

Creditul Reprezinta operatiunea prin care se iau in stapanire imediata resurse (de regula, sub forma de capital) in schimbul unei promisiuni de...

Contract de Societate

SOCIETATEA COOPERATIVA MESTESUGAREASCA “VIITORUL” FAGARAS I. PARTILE CONTRACTANTE (MEMBRII COOPERATORI) Art.1. Persoanele fizice...

Te-ar putea interesa și

Consiliul local. Elemente novatoare promovate prin noul Cod administrativ-2019

Introducere Administrația publică locală joacă un rol crucial în gestionarea și dezvoltarea comunităților locale, asigurând servicii publice de...

Accesarea Fondurilor Structurale Europene în Domeniul Dezvoltării Rurale

Introducere Doar o mică parte a fondurilor europene au fost până în prezent folosite, prin urmare sume mari de bani au ramas necheltuite. Acesarea...

Administrația Publică Locală

INTRODUCERE Lucrarea de față se intitulează Politici de dezvoltare locală în administraţia publică românească şi europeană. Am structurat lucrarea...

Caiet practică administrativă - Primăria Municipiului Botoșani

Planificarea practicii studentului Conform dispozitiilor Sef Serviciu Resurse Umane d-na Anca Dumitrescu,am fost repartizata pentru efectuarea...

Perspective Europene și Românești privind Administrația Publică Locală

SUMMARY The concept of the management board or the public or to private, has led to the birth of multiple questions to which answers are given in...

Consiliul Local, parte componentă a sistemului administrației publice

CAPITOLUL I – CONSIDERAŢII GENERALE I.1. – NOŢIUNEA DE ADMINISTRAŢIE PUBLICĂ Conform dicţionarului explicativ al limbii române, “a administra“,...

Consiliul Local

Legislatie recomandata 20 I Introducere privind dreptul administrativ şi administraţia publică I.1.Noţiunea de administraţie publică Normele...

Administrația Publică Locală

INTRODUCERE NOŢIUNEA ADMINISTRAŢIEI PUBLICE Conceptul de administraţie, fie în accepţiunea sa publică, fie în cea privată, a dus la naşterea unor...

Ai nevoie de altceva?