Consideratii privind Posibilitatea Modificarii Planului de Reorganizare si a Prelungirii Perioadei Acestuia de Executare

Extras din referat Cum descarc?

Succesivele modificari aduse reglementarii privind procedura colectiva pentru acoperirea pasivului debitorului aflat in insolventa, dintre care cele introduse prin Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei sunt doar ultimele dintr-o deja vasta succesiune, precum si cele generate de evolutia cadrului economic general, au introdus si vor continua sa produca schimbari obiective in situatia practica a debitorilor aflati in diferite stadii ale procedurii de reorganizare judiciara. Prin urmare, acestia s-au regasit sau se vor afla in situatia de a cauta solutii eficiente si corespunzatoare in acelasi timp noilor reglementari pentru a incheia cu succes reorganizarile incepute conform unor norme revolute. O actiune cheie in acest demers il reprezinta modificarea planului de reorganizare, acesta reprezentand fundamentul si in acelasi timp cadrul reorganizarii. Determinarea posibilitatii unei astfel de actiuni reprezinta miza principala a prezentei lucrari. Pentru indeplinirea acestui scop consideram necesara rezolvarea conflictului temporal intre legile incidente in materie. De asemenea, solutionarea adecvata a acestei probleme depinde intr-o mare masura de stabilirea naturii juridice a planului de reorganizare si a celei a termenului limita de executare a planului, prevazut de art. 92 alin. (3) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului - republicata si modificata (Legea nr. 64/1995, in continuare) si de art. 95 alin. (3) al legii noi. Ne propunem in lucrarea de fata sa incercam formularea unor posibile raspunsuri la aceste probleme. 
Legea privind procedura insolventei introduce importante modificari in materia procedurilor colective (largirea categoriilor de debitori supusi procedurii reglementate de aceasta, procedura simplificata, etc.). Dintre acestea, vom analiza in principal schimbarile aduse procedurii de propunere, adoptare, executare si prelungire a planului de reorganizare si modul in care acestea influenteaza rezolvarea problemei propuse spre studiu.
1. Modificarea planului de reorganizare. Contextualizare
Una dintre caile de adaptare la noile circumstante definite de catre reformele legislative in materie, care sa permita incheierea cu succes a reorganizarii judiciare o reprezinta modificarea planului de reorganizare. Asadar, modificarea planului de reorganizare poate fi interpretata ca fiind o masura de realizare a intereselor participantilor la procedura prin adaptarea planului la noile cerinte legale si/sau la noile realitati economice. Insa, aceasta notiune nu poate fi definita intr-un mod cuprinzator decat in urma determinarii sferei notiunii de plan de reorganizare si a naturii juridice a acestuia, ceea ce vom incerca in paragrafele urmatoare.
Discutia privind modificarea planului de reorganizare prezinta interes atat in contextul reglementarii planului prin Legea nr. 64/1995, cat mai ales in cel al legii noi. Vom discuta astfel atat posibilitatea modificarii unor planuri de reorganizare care vor fi propuse si confirmate ulterior intrarii in vigoare a noii legi, cat si a celor confirmate anterior acestui moment, dar a caror executare nu este finalizata pana la aceasta data. Dezbaterea nu are doar un tel teoretic, pentru ca in practica de reorganizari judiciare se intalnesc cazuri concrete , in care debitori aflati in reorganizare, prin executarea unor planuri confirmate inca dinainte de modificarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2002 pentru completarea si modificarea Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului , unele proceduri fiind suspendate prin efectul altor acte normative , continua sa fie sub imperiul unor astfel de planuri, care insa nu mai corespund conditiilor initiale de adoptare.
2. Natura juridica a planului de reorganizare
Atat Legea nr. 64/1995, cat si noua lege a insolventei nu ofera o definitie a planului de reorganizare. Noutatea adusa in aceasta privinta de Legea nr. 85/2006 consta in definitia reorganizarii judiciare ca fiind procedura ce se aplica debitorului, persoana juridica, in vederea achitarii datoriilor acestuia, conform programului de plata a creantelor, aceasta presupunand intocmirea, aprobarea, implementarea si respectarea unui plan, explicitandu-se si cuprinsul posibil al acestuia .
De asemenea, literatura de specialitate ofera relativ putine definitii ale termenului "plan de reorganizare", si la fel de putine incercari de precizare a naturii juridice a acestuia. Astfel, intr-o opinie planul de reorganizare este considerat un act juridic multilateral, avand o natura complexa: contractuala, jurisdictionala si legala. Dintr-o alta perspectiva , este caracterizat ca fiind un ,,instrument juridico-economic elaborat cu anticipatie, cuprinzand o suita ordonata de operatiuni de natura juridica, economica si sociala, destinate sa conduca la restructurarea si continuarea activitatii debitorului si plata pasivului acestuia, sau daca acest lucru nu este posibil, lichidarea prin vanzarea averii debitorului in mod ordonat, partial sau total, ca un ansamblu in stare de functionare, pentru a obtine valoarea maxima". Pentru un punct de vedere comparativ, in literatura franceza de specialitate tratand materia insolventei s-a considerat ca planul de reorganizare are un caracter mixt, judiciar si contractual (negociat) . De asemenea, prin Legea nr. 2005/845 din 26 iulie 2005, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2006, procedura franceza a reorganizarii judiciare si a falimentului a fost substantial modificata, prin introducerea procedurii de salvare a debitorului. Declansarea acesteia prin formularea unei cereri catre instanta, in primele 45 de zile dupa determinarea iminentei intrarii in stare de insolventa este o facultate a debitorului care si-a determinat aceasta stare . Realizarea acestei proceduri presupune propunerea de catre debitor si aprobarea de catre creditori a unui plan de salvare. Acesta este asemanator planului de continuare din procedura de reorganizare propriu-zisa reglementata de legea franceza - executarea sa este asemanatoare cu cea planului de continuare, putand fi rezolutionat in caz de neexecutare . Acest plan de salvare, din momentul adoptarii sale dobandind natura contractuala, va avea forta obligatorie corespunzand conventiilor . Prin urmare, s-a conchis ca si procedura colectiva de salvare are o natura hibrida, predominant contractuala, dar si judiciara . Mutatis mutandis, aceasta concluzie prezinta utilitate si in privinta determinarii naturii juridice a procedurii de reorganizare prevazute de legea romana, asa cum vom incerca sa demonstram in cele ce urmeaza.


Fisiere in arhiva (1):

  • Consideratii privind Posibilitatea Modificarii Planului de Reorganizare si a Prelungirii Perioadei Acestuia de Executare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!