Comunicarea - schimbul de informatii, idei si sentimente - a fost definit ca un proces interpersonal de transmitere si receptie de simboluri care au atasate intelesuri. Comunicarea este deci acel fenomen care permite crearea de legaturi intre oameni, intre institutii si intre institutii si oameni, legaturi asemanatoare unor punti invizibile de esenta informationala.
Managerul este persoana cu autoritate asupra unei organizatii sau a unei subunitati a acesteia si care trebuie sa isi asume una sau mai multe dintre functiunile manageriale identificate de H. Fayol: planificare, organizare, conducere, coordonare si control.
Comunicarea este vitala in fiecare dintre ele. Unii specialisti au ajuns la concluzia ca elementele manageriale importante sunt :
- comunicarea (schimb de informatii de naturi diferite pe cale orala si scrisa), care ocupa aproximativ o treime din timpul de lucru;
- managementul traditional (planificare, luare de decizii si control), care ocupa aproximativ tot o treime din timpul de lucru;
- corelarea (interactiunea, tot prin comunicare, cu cei din jur, din interior si exteriorul organizatiei), care ocupa in jur de o cincime din timp;
- managementul resurselor umane (motivare/incurajare, sfatuire/disciplinare, managementul conflictului, angajare de personal).
Toate aceste activitati specifice activitatii manageriale au ca principiu fundamental comunicarea.
2. FUNCTII ALE COMUNICARII
Pentru realizarea obiectivelor sale managerul se va baza pe urmatoarele functii ale comunicarii:
Functia de informare - organizatiile au nevoie de interactiuni in mediul exterior in care functioneaza si in mediul interior intre partile ei componente. Cei mai importanti sunt oamenii. Managerul este pus in fata monitorizarii la doua feluri de informatie: informatia externa - trimisa si primita prin intermediul activitatilor de marketing, reclama, aprovizionare, relatii publice etc. si informatia interna - care circula prin canalele formale si neformale de comunicare.
Functia de comanda si instruire - aceasta functie a comunicarii se refera la modalitatile prin care managerii se asigura ca oamenii si departamentele actioneaza continuu in directia obiectivelor organizatiei.
Functia de influentare si convingere, indrumare si sfatuire - prin aceasta functie se realizeaza moduri specifice de control asupra informatiei si asupra comportarii membrilor organizatiei.
Functia de integrare si mentinere - functie ce trebuie privita sub urmatoarele aspecte:
- pastrarea organizatiei
1. Maior Corneliu, Management public- Arad : "Vasile Goldi" University Press, 2006.
2. C. Maior, Management institutional, Ed. ,,Vasile Goldi?" University Press Arad, 2005.
3. Corneliu Russu, Management - Editura Expert ,1993.
4. Ovidiu Nicolescu, Ion Verboncu, Management, Editura A.S.E.2003.
5. Androniceanu A. - Management public - Ed. Economica, Buc. 1999.
6. Matei Lucica - Management public - Ed. Economica,Bucuresti, 2001.
7. Maior C. - Managementul functiei publice de conducere -Ed. ,,Vasile Goldi" University Press - Arad, 2004.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.