Competențele Autorităților Administrației Publice

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Drept
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 2533
Mărime: 13.59KB (arhivat)
Publicat de: Dorina-Sabina Boboc
Puncte necesare: 0

Extras din referat

Competenţele autorităţilor administraţiei publice

Prin competenţă se înţelege ansamblul atribuţiilor stabilite de Constituţie şi de legile care conferă autorităţilor administrative drepturi şi obligaţii de a duce în nume propriu, în realizarea puterii publice şi sub propria responsabilitate, o activitate de natură administrativă.

În vederea asigurării serviciilor publice de interes local, autorităţile administraţiei publice locale exercită, în condiţiile legii, competenţe exclusive, competenţe partajate şi competenţe delegate.

Competenţele delegate sunt competenţele atribuite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale, împreună cu resursele financiare corespunzătoare, de către autorităţile publice centrale, pentru a le exercita în numele şi în limitele stabilite de către acestea.

Competenţele exclusive sunt competenţele atribuite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale de realizarea cărora acestea sunt responsabile.

Competenţele partajate sunt competenţele exercitate de către autorităţile administraţiei publice locale, împreună cu alte niveluri ale administraţiei publice (judeţean sau central), cu o separare clară a finanţării şi a puterii de decizie pentru fiecare responsabil în parte.

În literatura juridică s-a făcut o altă clasificare a competenţei organelor administrative:

• competenţa legată;

• competenţa cu drept de apreciere sau (putere discreţionară), a administraţiei publice;

Una din cele mai discutate probleme ale dreptului administrativ, din toate timpurile este “puterea discreţionară“. Prin aceasta, se înţelege facultatea pe care le-o dă legea de a alege, după aprecierea lor (administratorului/judecătorului), între mai multe soluţii aplicabile la cazul concret. Această noţiune nu este discutată numai la noi, ci şi în alte state: Franţa, Germania. Puterea discreţionară a administraţiei publice se află în strânsă legătură cu oportunitatea.

Autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor şi oraşelor exercită competenţe partajate cu autorităţile administraţiei publice centrale privind:

a) alimentarea cu energie termică produsă în sistem centralizat;

b) construirea de locuinţe sociale şi pentru tineret;

c) învăţământul preuniversitar de stat, cu excepţia învăţământului special;

d) ordinea şi siguranţa publică;

e) acordarea unor ajutoare sociale persoanelor aflate în dificultate;

f) prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă la nivel local;

g) serviciile de asistenţă medico-socială adresate persoanelor cu probleme sociale;

h) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar pentru persoane cu dizabilităţi;

i) serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor;

j) administrarea infrastructurii de transport rutier de interes local la nivelul comunelor;

k) alte competenţe stabilite potribit legii.

Autorităţile administraţiei publice de la nivelul judeţelor exercită competenţe partajate cu autorităţile de la nivelul administraţiei publice centrale privind:

a) administrarea infrastructurii de transport rutier de interes judeţean;

b) învăţământ special;

c) serviciile de asistenţă medico-socială adresate persoanelor cu probleme sociale;

d) serviciile de asistenţă socială cu caracter primar şi specializate pentru protecţia copilului;

e) serviciile de asistenţă socială specializate pentru persoane cu dizabilităţi;

f) serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor;

g) alte competenţe stabilite potrivit legii.

Autorităţile administraţiei publice locale exercită competenţe delegate de către autorităţile administraţiei publice centrale privind plata unor alocaţii şi a unor îndemnizaţii pentru copii şi adulţi cu dizabilităţi.

REGULI DE COMPETENŢĂ

Determinarea competenţei

Prin competenţă se înţelege ansamblul drepturilor şi obligaţiilor care revin unei autorităţi a administraţiei publice sau unui funcţionar public, acordate de lege, şi limitele exercitării lor, pentru a face anumite acte administrative.

Competenţa autorităţilor de a emite diferite acte administrative rezultă din Constituţie, legi sau alte acte normative. De exemplu, atribuţiile primarului sunt prevăzute în Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală.

Importanţa deosebită care se acordă regulilor de competenţă provine din faptul că repartizarea atribuţiilor între autorităţile publice stă la baza însăşi a organizării constituţionale şi administrative; în democraţie nu este posibil ca o decizie să fie luată de o altă autoritate decât cea pe care poporul suveran a desemnat-o direct ori indirect.

Preview document

Competențele Autorităților Administrației Publice - Pagina 1
Competențele Autorităților Administrației Publice - Pagina 2
Competențele Autorităților Administrației Publice - Pagina 3
Competențele Autorităților Administrației Publice - Pagina 4
Competențele Autorităților Administrației Publice - Pagina 5
Competențele Autorităților Administrației Publice - Pagina 6
Competențele Autorităților Administrației Publice - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Competentele Autoritatilor Administratiei Publice.doc

Alții au mai descărcat și

Primarul - autoritate executivă a Administrației Publice Locale

Consideraţii preliminare În ciuda etimologiei sale, cuvântul "primar" nu desemna însă o funcţie în Roma Antică. Cuvântul a ajuns în uz mai ales în...

Administrația Publică Locală. Consiliul Local

Introducere Articolul 121 din Constitutia Romaniei, intr-o logica fireasca, arata ca autonomia locala in comune si orase se realizeaza prin doua...

Convenția de Arbitraj

2. Conditiile de fond Conditiile de fond sunt cele obisnuite oricarei conventii: consimtamânt, capacitate, obiect, cauza (art.948. C. civ. )....

Creditul ipotecar pentru investiții imobiliare

Creditul Reprezinta operatiunea prin care se iau in stapanire imediata resurse (de regula, sub forma de capital) in schimbul unei promisiuni de...

Contract de Societate

SOCIETATEA COOPERATIVA MESTESUGAREASCA “VIITORUL” FAGARAS I. PARTILE CONTRACTANTE (MEMBRII COOPERATORI) Art.1. Persoanele fizice...

Te-ar putea interesa și

Evoluția Administrației Publice Locale de la Revoluție și Pănă în Prezent

Notiuni introductive privind administratia publica: Constitutia României din anul 1991, revizuita si republicata, în art. 120 si 121 se refera la...

Activitatea autorităților administrației publice cu specială privire asupra actului administrativ

INTRODUCERE După cum rezultă din titlul lucrării,vom vorbi despre activitatea autorităţilor publice cu specială privire asupra actului...

Relațiile Administrației Publice Locale cu Autoritățile Administrației Publice Centrale

INTRODUCERE Motto: „Se poate guverna de departe, dar se poate administra numai de aproape“. Decret francez-1852 Administraţia publică...

Instrumente Manageriale Specifice Sistemelor Decizionale Locale

INTRODUCERE Democratia nu inseamna numai instituirea alegerilor libere, a dreptului de vot si a libertatii expresiei. Acesti pasi sunt absolut...

Competența Instanțelor De Contencios Administrativ în Soluționarea Litigiilor între Funcționarul Public și Autoritatea Administrativă în Care își Desfășoară Activitatea

Capitolul I Noţiuni introductive Secţiunea 1 Administraţia Publică §1. Executivul 1. Puterea executivă. Această noţiune este foarte vagă având...

Primăria Târgoviște - proiect practică

TÂRGOVISTE, VECHE CETATE DE SCAUN Resedinta domneasca si capitala intre 1396 si 1714, Târgovistea a detinut mai bine de trei secole statutul de...

Descentralizarea Administrativă

Capitolul I. Concepte teoretice privind descentralizarea administrativa §1 Centralizarea si descentralizarea în administratia publica  notiuni...

Proiect de practică în cadrul unei instituții publice - Primăria Sectorului 5 București

1.Prezentarea institutiei publice in care se desfasoara practica 1.1 Denumirea institutiei, profil, obiect de activitate profesionala Primaria...

Ai nevoie de altceva?