Comparatie intre Raspunderea Politica si Cea Penala a Presedintelui

Extras din referat Cum descarc?

Problematica raspunderii Presedintelui Romaniei este consacrata de catre Constitutia din 1991 prin doua texte distincte acestei institutii - art. 84 alin. (3) si art. 95. aceasta initiala deficienta de redactare a fost corectata prin deplasarea articolului privind punerea sub acuzare dupa cel consacrat suspendarii din functie. Astfel in conceptia corecta, dupa textul consacrat raspunderii politice pentru fapte ce nu au semnificatie penala, se reglementeaza tragerea la raspundere penala a presedintelui Romaniei pentru fapte deosebit de grave, exprimate generic prin sintagma ,,inalta tradare".
Articolul 95 din Constitutia revizuita a ramas nemodificat, cuprinzand suspendarea din functie ca si raspundere politica a Presedintelui, urmata de sanctiunea demiterii prin referendum, referindu-se la formele raspunderii administrativ-disciplinare si nu administrative. Aceasta raspundere politica a Presedintelui este denumita astfel in doctrina desi este la origine tot o forma de raspundere penala. 
In plan politic nu se poate vorbi de imunitatea completa a Presedintelui, precum sustine doctrina de drept constitutional, li nici de caracterul exclusiv politic al raspunderii, aceasta fiind denumita astfel pentru a o delimita de cea penala, urmarile ei fiind de fapt politico-juridice. Drept urmare, Presedintele Romaniei nu detine imunitate totala, putand fi tras la raspundere politic si juridic pentru faptele sale, savarsite in exercitiul mandatului, precum se stipuleaza in art. 95. 
O forma de raspundere penala o reprezinta inlaturarea imunitatii Presedintelui si a punerii sale sub acuzare pentru o fapta deosebit de grava, raspundere mentionata in art. 84 alin (3) din Constitutia din 1991, devenit art. 96 in Constitutia republicata. 
Constitutia Romaniei consacra iresponsabilitatea politica a Presedintelui fata de Parlament, insa acesta raspunde in fata corpului electoral care l-a desemnat si care il poate demite, demiterea reprezentand sanctiunea ce revine raspunderii politice. Constitutia leaga aceasta procedura de initiativa parlamentara, de pozitia autoritatii ce exercita jurisdictia constitutionala si , in final, de votul poporului. Angajarea raspunderii politice a presedintelui presupune asadar, doua etape: suspendarea din functie a Presedintelui si organizarea referendumului national in vederea demiterii sale de catre corpul electoral. 
Situatia de exceptie de la regimul imunitatii prezidentiale este reglementata de Constitutie ca forma a raspunderii juridice a Presedintelui, pentru inalta tradare. Imunitatea se refera la perioada exercitarii mandatului si priveste in exclusivitate faptele legate de exercitarea acestuia, ce pot deschide calea unor actiuni civile sau penale. Punerea sub acuzare semnifica expresia raspunderii penale a Presedintelui, punerea sub acuzare fiind in fapt ridicarea imunitatii prezidentiale. 
In cazul raspunderii penale, infractiunea de inalta tradare nu este definita cu exactitate in textul constitutional, exprimandu-se mai multe opinii referitoare la aceasta. Literatura de specialitate afirma ca aceasta ar fi ,,o infractiune cu caracter politic si cu continut variabil" sau ca s-ar afla la limita dintre politic si juridic, fiind un abuz de functie pentru o actiune contrara Constitutiei si intereselor superioare ale tarii. Totodata a fost definita ca fiind ,,cea mai grava incalcare a juramantului si intereselor poporului si tarii, in exercitiul atributiilor prezidentiale". 
Pentru raspunderea politica a Presedintelui se dispune procedura tragerii la raspundere pentru comiterea unei fapte grave de incalcare a Constitutiei. Aceasta nu poate fi insa confundata cu neexercitarea sau exercitarea intr-un anumit mod a unor atributii pe care seful statului le poate indeplini in mod facultativ, avand deplina libertate de alegere. Aprecierea faptelor grave prin care se incalca prevederile Constitutiei revine Parlamentului, care poate initia si hotari suspendarea din functie. Conditiile procedurale ale suspendarii din functie a Presedintelui Romaniei sunt prevazute in art. 95 si art. 140 lit. h-i din Constitutie
In cazul savarsiri unor fapte grave prin care se incalca prevederile constitutionale, Presedintele poate fi suspendat din functie, aprecierea gravitatii faptelor revine celor doua Camere, care au facultatea, iar nu obligatia declansarii procedurii de suspendare din functie. Propunerea de suspendarea din functie poate fi initiata de cel putin o treime din numarul deputatilor si senatorilor si aduce neintarziat la cunostinta Presedintelui. Potrivit Regulamentului celor doua Camere, propunerea de suspendare se depune concomitent la birourile permanente ale Camerelor, iar acestea comunica propunerea Presedintelui Romaniei, prezentandu-se in acelasi timp data si locul sedintei comune. 
Propunerea de suspendare trebuie temeinic motivata, iar treimea de parlamentari se raporteaza la totalul acestora, si nu la membrii uneia dintre Camere. Rezulta ca cei de pe lista pot fi exclusiv senatori sau exclusiv deputati, poate fi o lista care sa contina un numar egal de deputati sau senatori, ori mai multi membrii dintr-o Camera, dar este obligatoriu ca propunerea sa fie introdusa si, in consecinta, semnata de o treime din totalul parlamentarilor. 
De asemenea este sesizata Curtea Constitutionala in vederea emiterii unui aviz consultativ asupra propunerii de suspendare din functie. Curtea Constitutionala emite avizul consultativ in plenul sau, cu votul majoritatii judecatorilor, pe baza raportului a trei dintre judecatorii Curtii, a propunerii de suspendare si a informatiilor si dovezilor prezentate in sustinerea propunerii; avizul Curtii ramane insa unul consultativ, oportunitatea suspendarii din functie ramanand la aprecierea celor doua Camere. 
Presedintele poate da explicatii in fata celor doua Camere, cu privire la faptele ce i se imputa, aspect lasat la latitudinea sefului statului, la libera sa apreciere, Presedintele neavand o obligatie in acest sens. Dezbaterea propunerii si hotararea de suspendare din functie se poate lua de catre cele doua Camere in sedinta comuna, cu votul majoritatii absolute a deputatilor si senatorilor. In situatia in care propunerea de suspendare din functie intruneste majoritatea absoluta a membrilor celor doua Camere, Presedintele Romaniei este suspendat din functie si conform art. 98 din Constitutie se instituie interimatul functiei prezidentiale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comparatie intre Raspunderea Politica si Cea Penala a Presedintelui.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!