a) Comertul electronic. Solutii din practica judiciara. Pentru marea majoritate, termenul "comert electronic" reprezinta efectuarea cumparaturilor online, in World Wide Web. Totusi, comertul electronic (Electronic Commerce sau E-Commerce) este mai mult decat procesul de cumparare/vanzare de produse si servicii. Acesta poate sa cuprinda multe alte activitati, cum ar fi: schimburi si negocieri efectuate intre companii, procese interne ale companiilor pe care acestea le desfasoara ca suport pentru activitatile de cumparare/aprovizionare, vanzare, angajari, planificare. De asemenea comertului electronic implica si transferul de documente - de la contracte sau comenzi, pana la imagini sau inregistrari vocale. Comertul electronic, daca am incerca o definitie a acestuia mai simplista, poate fi definit si ca un demers de cumparare sau vanzare prin intermediul transmiterii de date la distanta. Acest demers este specific politicii expansive a marketingului companiilor comerciale. Prin intermediul Internetului se dezvolta o relatie de servicii si schimb de marfuri intre ofertant si viitorul cumparator. Vanzarile electronice fac apel la diferite tehnici moderne. In 1994, odata cu aparitia primelor situri WEB cu caracter comercial, comertul electronic s-a extins la nivel global, ca mijloc de comunicare, de vanzare si de marketing, determinand schimbari importante in derularea afacerilor din diferite domenii de activitate. In tarile dezvoltate, comertul electronic a fost rapid adoptat ca un suport viabil pentru tranzactiile financiare in comertul de tip ,,business-to-business" (comertul de la firma la firma) si ,,business-to-consumer" (comertul de la firma la consumator). Inca din 1968 a fost realizat primul standard EDI (Electronic Data Interchange) pentru transmiterea mesajelor structurate in industria transporturilor din SUA. si poate fi considerat stramosul Comertului Electronic (EC - Electronic Commerce). EDI ofera societatilor comerciale posibilitatea sa schimbe documente de afaceri intr-o forma standard, utilizand mijloace electronice pentru prelucrarea si transmiterea acestora. In acelasi timp bancile utilizeaza retele dedicate pentru Transferul Electronic de Fonduri (EFT - Electronic Funds Transfer). Trebuie spus ca nu exista o definitie universal acceptata a termenului ,,comert electronic" sau ,,e-comert". Totusi, prin comert electronic se intelege distributie, marketing, vanzarea sau livrare de marfuri si servicii prin mijloace electronice. Comertul electronic reprezinta schimbul informatiilor de afaceri prin retele informatice, fara documente materiale, utilizand EDI, E-mail, buletine electronice de informare, transferul electronic al fondurilor (Electronic Funds Transfer - EFT) si alte tehnologii similare. Sunt cunoscute avantajele comertului electronic spre deosebire de cel classic, dar si dezavantajele pe care le sesizam la nivelul cumparatorilor cum ar fi: - securitate, cel mai important motiv pentru care unele persoane ezita sa utilizeze Internet-ul pentru cumparaturi il reprezinta teama de a furniza on-line informatii legate de cartea de credit; - intimitate, o alta problema deosebit de importanta o reprezinta atentarea la intimitatea personala. Potentialii cumparatori se tem ca, prin intermediul Internet-ului, comerciantii sau persoanele rau intentionate pot culege informatii detaliate despre ei, fara ca macar sa isi dea seama; - lipsa contactului uman, este cel mai evident inconvenient care apare in comertul electronic, lipsa vanzatorului, a persoanei "umane" la care clientul poate apela, in cazul unei nelamuriri, reprezinta un obstacol in calea raspandirii acestei forme de comert. In acest sens, unele firme au creat chiar programe care permit contactul verbal sau chiar vizual intre client si un angajat al firmei in timpul vizitarii paginii Web; - accesul la tehnologie, in sens larg, accesul la tehnologie se refera atat la gradul de utilizare a Internet-ului in sine, cat si la raspandirea calculatoarelor si a cunostintelor de specialitate. Atat timp cat o pagina Web de comert electronic nu va fi accesibila decat persoanelor care stiu cel putin cum sa lanseze browser-ul si sa tasteze adresa paginii dorite, majoritatea potentialilor clienti vor prefera tot mijloacele traditionale de comert.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).