Introducere De-a lungul timpului, avortul privit ca o problema de interes social a reprezentat permanent o controversa. Acest fenomen a luat amploare din momentul in care avortul a devenit o tehnica aprobata legal si efectuata de catre medici, concretizandu-se efectiv intr-un act medical. Avortul, privit ca o dezbatere sociala continua, pune in balanta atat factori legati de ordin legal, medical, etic, religios, cat si factori legati de efectele pe care le are asupra grupurilor de persoane, respectiv femeile insarcinate, fatul, doctorul, preotul, chiar si comunitatea in sine. Avortul (din fr. avorter ) reprezinta intreruperea accidentala sau provocata a graviditatii inainte ca fatul sa poata trai in afara organismului matern. Pentru a construi o perspectiva de anasamblu, vom analiza unde se incadreaza legislatia romaneasca in ceea ce priveste avortul pe plan international. Vom puncta evolutia acestui fenomen privind traseul pe care l-a parcurs din trecut pana in prezent si ce se prefigureaza a se intampla in viitor. I. Evolutia In ceea ce priveste evolutia pe plan national, desi nu exista o sursa exacta, se poate specula aparitia avortului din perioada geto-daca. Pentru a sustine acest fapt pornim de la premisa ca barbatii aveau puteri discretionare asupra familiei, de unde se poate subintelege ca infaticidul putea fi practicat. Tragem concluzia ca atitudinea fata de avort era una permisiva. In acelasi timp, avand in vedere ca in acea perioada se practica poligamia, faptul ca un barbat putea avea mai multe neveste dadea posibilitatea ca acesta sa aiba o atitudine indifirenta fata de provocarea unui avort de catre una dintre sotii, deorece acestuia i se putea oferi un copil de oricare dintre celelalte neveste. Acest fapt putea avea insa o insemnatate mai mare si inegala pentru sotie in comparatie cu cea a barbatului, deorece aceasta nu se mai putea afla pe picior de egalitate cu celelalte sotii pentru ca nu ii oferea ceea ce este de datoria sa ca femeie. Astfel, tragem concluzia ca, se punea accentul pe valoarea fatului in mod diferit. In Evul Mediu, avand in vedere influenta bisericii, avortul este privit din perspectiva religioasa. Potrivit actului legislativ al Tarii Romanesti din acea vreme femeia care utiliza diferite metode cu efect abortiv era considerata criminal si era pedepsita ca atare dupa regulile impuse de biserica. In penal, avortul a fost incriminat inca din 1864 acesta cazand sub incidenta legii penale din Codul din 1936 ratiunea fiind ca prin aceasta se urmareste inlaturarea pericolului cu privire la demografie, precum si protejarea sanatatii si vietii femeii insarcinate. Ulterior au fost permise intreruperile de sarcina la solicitarea femeii insarcinate fara ca aceasta sa aiba nevoie de acordul sotului, ori al parintilor in cazul in care aceasta era minora sau chiar fara a fi necesare date de indentificare ale acesteia. Singura conditie impusa era ca procedura avortului sa fie realizata in institutii medico-sanitare de catre persoane autorizate. Acest lucru a dus la cresterea avortului in masa, avand drept replica scaderea radicala a natalitatii, precum si alte efecte asupra femeii ce putea suferi vatamari, sterilitate secundara, nasteri premature, avorturi spontane sau alte tulburari, ori chiar decesul acesteia. In urma aparitiei acestor consecinte, avortul este interzis din nou prin Decretul nr.770/1966 . Prin Decretul adoptat dupa Revolutia din 1989 au fost abrograte toate dispozitiile cu privire la interzicerea avortului. In prezent, organele judiciare au realizat o incadrare juridica dupa cum urmeaza: "Articolul 185: Provocarea ilegala a avortului (1)Intreruperea cursului sarcinii, prin orice mijloace, savarsita in vreuna dintre urmatoarele imprejurari: a) in afara institutiilor medicale sau cabinetelor medicale autorizate in acest scop; b) de catre o persoana care nu are calitatea de medic de specialitate; c) daca varsta sarcinii a depasit patrusprezece saptamani, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani. (2)Intreruperea cursului sarcinii, savarsita in orice conditii, fara consimtamantul femeii insarcinate, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani si interzicerea unor drepturi. (3)Daca prin faptele prevazute in alin. 1 si 2 s-a cauzat femeii insarcinate vreo vatamare corporala grava, pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi, iar daca fapta a avut ca urmare moartea femeii insarcinate, pedeapsa este inchisoarea de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi. (4)In cazul cand fapta prevazuta in alin. 2 si 3 a fost savarsita de medic, pe langa pedeapsa inchisorii, se va aplica si interdictia exercitarii profesiei de medic, potrivit art. 64 lit. c). Tentativa se pedepseste. (5)Nu se pedepseste intreruperea cursului sarcinii efectuata de medic: a) daca intreruperea cursului sarcinii era necesara pentru a salva viata, sanatatea sau integritatea corporala a femeii insarcinate de la un pericol grav si iminent si care nu putea fi inlaturat altfel; b) in cazul prevazut in alin. 1 lit. c), cand intreruperea cursului sarcinii se impunea din motive terapeutice, potrivit dispozitiilor legale; c) in cazul prevazut in alin. 2, cand femeia insarcinata s-a aflat in imposibilitate de a-si exprima vointa, iar intreruperea cursului sarcinii se impunea din motive terapeutice, potrivit dispozitiilor legale."
1. DEX 1998 2. Pravila lui Matei Basarab-Indreptarea Legii, 1652, Glava 374, 2-9 3. Codul Penal, Infractiuni contra vietii, integritatii corporale si sanatatii, Capitolul I, Sectiunea 3 4. Decret Nr. 770 din 1 octombrie 1966 5. Delia Todiras, Andra Tomescu, as.univ.dr. Nicusor Bigiu, Conf.univ.dr.Marius Moga, prof. univ. dr. Liliana Rogozea Facultatea de Medicina, Universitatea Transilvania Brasov - DREPTURILE OMULUI SI ETICA AVORTULUI IN DEMOCRATIILE OCCIDENTALE, 6. Constitutia Romaniei, Drepturi si libertati fundamentale, Capitolul III 7. Noul Cod Civil actualizat 2018, Respectul datorat fiintei umane si drepturile ei inerente, Capitolul II, Sectiunea 1 8. https://ro.wikipedia.org/wiki/Avort 9. Rebecca J. Cook et alia, "Reproductive Health and Human Rights", Oxford University Press, NY, 2003 10. Codul Dentologic al Medicilor
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).